Hej,
Har googlat men blir inte riktigt klok.
Hur genomför man en väggenomföring genom en källarvägg (innervägg) av betonghålsten på ett korrekt sätt?
Det gäller 15mm kopparrör för kall och varmvatten. Ska byta ut lite befintliga gamla järnrör för att på bättre takhöjd i källaren.
Har googlat men blir inte riktigt klok.
Hur genomför man en väggenomföring genom en källarvägg (innervägg) av betonghålsten på ett korrekt sätt?
Det gäller 15mm kopparrör för kall och varmvatten. Ska byta ut lite befintliga gamla järnrör för att på bättre takhöjd i källaren.
Förlåt frågan var lite otydlig ställd. Jag vill ha någon form av täckbricka med anslutningar på båda sidor av väggen.
Vad för täckbricka och material ska jag köpa för att få till det med 15mm kopparrör på bägge sidor?
Vad för täckbricka och material ska jag köpa för att få till det med 15mm kopparrör på bägge sidor?
Det finns många varianter, se här.
Det finns sådana som fäster på rören, som skruvas fast i väggen och som fästs med självhäftning.
Skruva funkar oftast bäst, om det finns något att skruva i.
Det finns sådana som fäster på rören, som skruvas fast i väggen och som fästs med självhäftning.
Bra synpunkt, låt inte rören gnida mot väggmaterialet även om det kanske inte är så farligt när det gäller kopparrör jämfört med elförzinkade stålrör.Rickard. skrev:
Lättast är nog att du köper valfri täckbricka och monterar en vanlig klämringskoppling nära den, snyggast blir det med hela brickor som träs på innan kopplingarna.
Vill du göra det mer komplicerat så köper du (t ex) vatette kopplingsbrickor för hårda rör och monterar på ömse sida, dom finns både i c-c 40mm och 60mm.
Vill du göra det mer komplicerat så köper du (t ex) vatette kopplingsbrickor för hårda rör och monterar på ömse sida, dom finns både i c-c 40mm och 60mm.
Det är lätt att göra bort sig när man byter till kopparrör.A adde_hjelm skrev:
Skarven mellan stål och koppar måste göras korrekt så att du inte får galvanisk korrosion. om du bara ansluter kopparröret till stålröret utan att veta vad du gör kan du få rosthål på stålröret inom 10 år.
Jag vill inte ge några andra råd än att du bör ta kontakt med en fackman för att få det rätt och riktigt, men det går ju att googla också och få tip och råd om hur man gör för att slippa problemet.
Med dessa täckbrickor kommer då röret ligga löst i väggen. Jag tänkte att det fanns någon bricka där man fäster röret så det sitter fast i brickan.M Mackey skrev:Det finns många varianter, se här.
Bra synpunkt, låt inte rören gnida mot väggmaterialet även om det kanske inte är så farligt när det gäller kopparrör jämfört med elförzinkade stålrör.
Kan du länka till lämplig kopplings bricka för hårda rör?Rickard. skrev:
Lättast är nog att du köper valfri täckbricka och monterar en vanlig klämringskoppling nära den, snyggast blir det med hela brickor som träs på innan kopplingarna.
Jag är medveten om detta. Med de tänkta utbytena av rör så försvinner de sista stålrören och jag får bara kopparrör kvar. Idag är det blandat.M Mackey skrev:Det är lätt att göra bort sig när man byter till kopparrör.
Skarven mellan stål och koppar måste göras korrekt så att du inte får galvanisk korrosion. om du bara ansluter kopparröret till stålröret utan att veta vad du gör kan du få rosthål på stålröret inom 10 år.
Jag vill inte ge några andra råd än att du bör ta kontakt med en fackman för att få det rätt och riktigt, men det går ju att googla också och få tip och råd om hur man gör för att slippa problemet.
Jag har inte sett någon täckbricka som är gjord för att förankra rör.A adde_hjelm skrev:
Det normala är att man fäster rören med klamrar i väggen eller med pendlar taket och sedan har man täckbrickor för att dölja fula hål.
En variant kan ju vara att mura in (eller på annat vis fästa) lite grövre rör som du kan trä in dina 15 mm rör i.
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg