Vi har upptäckt i vårt hus (byggt -30) att majoriteten av väggarna är täckta av masonit. Förstår att det var vanligt förr så inget konstigt med det. Men nu är vi kommit till att fundera på vad vi ska göra med hall/trappa och ser vi också - då en ny altandörr satts in precis innan vi flyttade in - att det möjligtvis kan finnas fina träväggar under. Vid altandörren är nämligen inte dörrfodret på än så där syns isolering och in i väggen så att säga.
Nu till frågan: finns det för- resp nackdelar med att behålla eller ta bort masoniten? Det blir ganska dålig väggkvalitet tror jag på lång sikt, men också oerhört jobbigt att ta bort i en hel hall plus lång trappuppgång med gamla trappräcken inskruvade i väggen. Finns det en isolerande tanke med det, dvs att träväggarna bakom inte heller kommer duga som faktiska väggar?
Hur bör en tänka här?
Nu till frågan: finns det för- resp nackdelar med att behålla eller ta bort masoniten? Det blir ganska dålig väggkvalitet tror jag på lång sikt, men också oerhört jobbigt att ta bort i en hel hall plus lång trappuppgång med gamla trappräcken inskruvade i väggen. Finns det en isolerande tanke med det, dvs att träväggarna bakom inte heller kommer duga som faktiska väggar?
Hur bör en tänka här?
Tror inte det är några fina träväggar där under. Men riv bort en bit masonit o kika om du är nyfiken. Tror du bör använda renoveringsgips eller renoveringstapet uppepå befintlig vägg innan du tapetserar eller målar väggen.
Tack för inspel.
Nån annan som har tankar eller erfarenheter?
Nån annan som har tankar eller erfarenheter?
Får inte upp bilderna, av erfarenhet och som du beskriver så skulle jag gissa på att det är råspont bakom masoniten. Kan va fin, kan va skräpvirke. Lite lotto det där, lite som med gamla undergolv..
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Sådär har det sett ut hemma hos mig också. Under masoniten var det inte någon fin trävägg, utan masoniten utgjorde en fin, slät väggyta som målades. Det spontade virket var på sina ställen inte helt ihop, det var också skarvat på höjden, en del spikar var böjda, krokigt islagna och skiftande kvalite' på virket. Så var beredd på att även er vägg kan vara så. Jag har ersatt masoniten på dessa väggar med gipsskivor.
Så jag skulle råda att lägga ner extra tid på att göra det jobbet också. Det kommer ju att sitta uppe i många år!
Så jag skulle råda att lägga ner extra tid på att göra det jobbet också. Det kommer ju att sitta uppe i många år!
Hur avgör en bäst om det är fint virke eller skräp om jag väljer att ta bort masoniten?V Vedhuggarrn skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Skräpvirke är för mig i detta fallet, en ful yta. Det kan vara sågjack, kvisthål, grovsågad yta, fattas små bitar o.s.v.
Fattar! Jag tänkte mer att det kanske var virke av dålig kvalitet, typ som visst undergolv kan vara.. Kan man avgöra det med blotta ögat?V Vedhuggarrn skrev:
Vi rev masoniten på en utbyggnad från cirka sekelskiftet och fick fram finfin linoljemålad pärlspont.
Om det är ditsatt i efterhand brukar det gå att kika i springorna i över- och underkant på väggen där lister täcker skarven mot golv/tak. Då ser du förmodligen om du har någon panel under utan att behöva riva ner masoniten om det nu skulle visa sig att det kanske är bättre att ha kvar den.
Om det är ditsatt i efterhand brukar det gå att kika i springorna i över- och underkant på väggen där lister täcker skarven mot golv/tak. Då ser du förmodligen om du har någon panel under utan att behöva riva ner masoniten om det nu skulle visa sig att det kanske är bättre att ha kvar den.
Jag ser träet under men har svårt att avgöra om det är "finträ" eller "fulträ"tensiden skrev:
Vi rev masoniten på en utbyggnad från cirka sekelskiftet och fick fram finfin linoljemålad pärlspont.