Har märkt att ett uttag i vardagsrummet har blivit glappt. Skruvade bort uttaget för att se vad som hänt och såg att gängorna för skruvarna väggen (tror det är tretex) har släppt. Försökte vrida uttaget lite för att skruva fast igen men på grund av att hålet för dosan är lite för stort så går det inte riktigt att få fäste.

Någon som har någon smart idé på ett enkelt sätt att lösa detta?

Funderade på om man skulle kunna ta riktigt långa skruvar och skruva fast i skivan på andra sidan väggen, men det kanske finns bättre sätt?

Krokben
Själva fästena för eluttaget har alltså lossnat ifrån väggen? Bara skruv rätt in i tretex skivan? Jag hade borrat upp dem defekta hålen och satt dit plugg, sen skruva fast uttaget igen.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Ja precis, dosan (den delen som sitter inuti väggen?) sitter fast - däremot är det svårt att få dit den utanpåliggande delen av uttaget.
Problemet är också att hålet för dosan är lite för stort så det finns inte så mycket av väggen kvar att skruva i, och den del som finns kvar är så pass trasig att det är svårt att få fäste. Har också funder om det går att skarva väggen på något enkelt sätt.

tommib
Om själva dosan sitter fast kan du väl skruva fast uttaget i den? Om det inte finns några skruvar i dosan (t.ex. gammal plåtdosa) så kan du använda dosclips.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Ah fiffigt, det skulle nog absolut kunna vara en idé!
Det är en plastdosa med en skåra längs med insidan rätt nära kanten. Det finns även en ring (som just nu är lös) som jag antar att man ska kunna trycka in i skåran och sen skruva fast uttaget i ringen men det känns smått omöjligt att trycka dit ringen till skåran.

Ska testa med dosclips! Men hojta gärna om ni har fler förslag!

J
Det brukar gå bra att trycka tillbaka fästringen i dosan, men kräver lite fingerfärdighet. Finns lösa att köpa till de större märkena också. Eftersom själva uttaget håller isär skruvhålen så låser det bra. Finns det inte gängor bakom skåran med så att skruven drar fast också?

tommib
En sån ring som har lossnat har jag aldrig fått dit igen. Jag skulle inte heller lita på den. Kör med dosclipsen, de kommer funka.

Jag har ingen aning om vilka gängor du pratar om Jocke Best.

J
tommib tommib skrev:
En sån ring som har lossnat har jag aldrig fått dit igen. Jag skulle inte heller lita på den. Kör med dosclipsen, de kommer funka.

Jag har ingen aning om vilka gängor du pratar om Jocke Best.
De gängade hålen till dosskruven. Alltså i förekommande fall. Hade varit lättare med en bild.

En metod för att ”laga skruvhål” i trä är att blanda sågspån och vitt lim.
Tryck in lim och ev lite träflisor i hålet. Vänta. Skruva. :cool:
Här låter det lite besvärligt dock, men finns det något kvar av tretexskivan att limma i så dränk in i vit lim som binder ihop ”smulorna”. Funkar i mdf/masonit iaf.

tommib
J Jocke Best skrev:
De gängade hålen till dosskruven. Alltså i förekommande fall. Hade varit lättare med en bild.
De sitter ju i ringen. Som är loss.

J
tommib tommib skrev:
De sitter ju i ringen. Som är loss.
Ja, precis, det man ansluter håller isär ringen och i spänn. Menade mest om det var något okänt fabrikat som såg annorlunda ut med gängor

Tack för alla svar! Förstår att det vore lättare med bild, ska se om jag kan ordna något liknande åtminstone.

Så här ser ringen ut ungefär,
Kanske missförstår lite vad ni menar, men det finns inga gängor i själva dosan vad jag kan se så om jag skruvar i ringen så sitter uttaget bara fast i ringen (som sen ligger i skåran i dosan)

Och det är så det brukar vara, ringen sitter fast i dosans spår och uttaget skruvas fast i ringen.
MEN det finns dosor med plastring och dosor med plåtring så det måste vara rätt typ av ring. Ringarna brukar gå att trycka tillbaka OM dosan inte är skadad.
Att skruva i väggen utanför dosan brukar också gå, det är nästan helt säkert trä bakom tretex skivan och då hjälper längre skruv.
Ps
Det kan vara olika gängor/stigning på dosskruvarna, vanligen M3 eller M3 dubbelgäng.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Tack, det låter rimligt!
Ska se om det kanske blir långa skruv trots allt. Dosclips känns annars som den "renaste" metoden, men verkar vara svårare att få tag på än vad jag trodde... Verkar bara vara Bauhaus av dom fysiska butikerna som har vad jag har hittat, och det finns inte i stan tyvärr. Kan ju beställa från nätet i annat fall men vore skönt att slippa vänta några dagar extra :).

Jag har haft samma problem och löste det genom att skruva fast uttaget med längre skruv som gick genom tretexen och drog i råsponten bakom. Jag använde vanlig montageskruv med platt skalle och det fungerade bra på Elko-RS uttag i alla fall som är förberedda med hål i alla fyra hörnen.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.