7 652 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Vägbygge
Sida 1 av 3
Hej! Vi ska bygga nytt bostadshus på vår fritidshustomt. Vägen dit är idag I princip två hjulspår över en åker. (servitutsväg längs med grannens åker) Inser att vi måste få till en riktig väg om hustransport mm ska komma fram. Då jag inte jobbat med väg och vatten känner jag mig lite osäker på hur jag ska göra. Fattar att jag måste gräva bort jord, men hur djupt och vilka grus sorter är bäst att bygga upp vägen med? Tänkte försöka göra så mycket som möjligt själv. Kan låna/hyra minigrävare billigt. Jorden kan jag använda som fyllnadsmassor på tomten.
Gräver du ur minst 0,5 m, lägger fiberduk av bättre kvalitet och sedan fyller du upp ett lager 0-90 alt 0-120 stenkross 10-30 cm tjocklek för att sedan fylla upp med 0-32 10-20 cm. Då får du bärighet för tyngre trafik. Jag gjorde så själv och det bar lastbilar, mobilkran mm
Om man tänker att jorden du gräver upp inte bara ska grävas upp utan flyttas också till tomtens utfyllnad så behöver det inte vara en lång väg innan det blir ett evighetsprojekt om du inte hyr en maskin på minst 5 ton.
Ska du göra det med minigrävare så behöver du ha en kompletterande minihjullastare för att flytta jordmassorna.
du har inte kollat om det finns någon bonde med stor maskin typ över 20-25 ton som gör det till en ”billig peng”?
De nya massorna ska ner i schakten och paddas med.
Ett alternativ är ju att köpa en beg större maskin om du vet med dig att det blir mycket grävjobb framöver. Maskinen säljer du när du är klar.
Ska du göra det med minigrävare så behöver du ha en kompletterande minihjullastare för att flytta jordmassorna.
du har inte kollat om det finns någon bonde med stor maskin typ över 20-25 ton som gör det till en ”billig peng”?
Ett alternativ är ju att köpa en beg större maskin om du vet med dig att det blir mycket grävjobb framöver. Maskinen säljer du när du är klar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Prata med grannen, han kanske också har intresse av att fixa vägen om han har skog bortom åkern eller liknande. Håller med övriga om att det låter futtigt med en minigrävare, men det är dyrt att anlägga väg, så jag förstår att du vill hålla nere kostnaden.
Jag får nog kolla runt bland grannarna. Tack för hjälpen.D09 skrev:
Om man tänker att jorden du gräver upp inte bara ska grävas upp utan flyttas också till tomtens utfyllnad så behöver det inte vara en lång väg innan det blir ett evighetsprojekt om du inte hyr en maskin på minst 5 ton.
Tyvärr är det bara vi som har nytta av vägen. Får kanske bli sommarjobb för någonNötegårdsgubben skrev:
Massorna växer när du gräver upp dem, det kommer att vara ett evighetsprojekt med minigrävare. Hyr in en hjulgrävare >14ton med vagn och förare eller en bandare >14 ton och dumper eller traktor med dumpervagn samt en vält så blir det billigare i slutändan. 4 meter bred väg * 0,5 djup = ~4 ton material som behöver köras dit per meter. 100 meter väg blir 30 lastbilslass att köra dit samt 30 att köra bort.
Om marken under är av god beskaffenhet kan du ta dit någon att skrapa av matjorden och sedan sprida grus med lastbil och bygga upp en vägkropp, det blir betydligt billigare.
Om marken under är av god beskaffenhet kan du ta dit någon att skrapa av matjorden och sedan sprida grus med lastbil och bygga upp en vägkropp, det blir betydligt billigare.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Det kan ju också vara så att vägen är vettigt byggd men att den med tiden blivit överväxt och har en tunn jordhinna över gruset. Ta fram en spade och gräv lite i den så märker du snart om den har jord- eller gruskärna.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Apropå val av grus så är det framför allt olika sorters bergkross man använder nu för tiden. Grövre i botten och finare på ytan. 0-16 är en bra dimension att ha på ytan, under kan man ta lite vad som. Men en 0-fraktion vill man alltid ha med, annars binder vägen inte ihop sig, utan det blir som en grusgång till ett hus – inte bra.
Edit: fast det hade @Hemmans ägaren visst redan skrivit...
Edit: fast det hade @Hemmans ägaren visst redan skrivit...
Att gräva med minigrävare funkar så länge det inte är rötter eller större sten. Men 100m kommer ta ett antal dagar. Rötter och stubbar är värst, har grävt en hel del med för små grävare och då är det timmar med yxa och spett per stubbe.....
Hur mycket man behöver göra beror ju väldigt mycket på vad som finns i backen. Är det bra mark behövs inte mycket arbete alls. Men om det är bra mark för väg skulle det nog inte vara en åker där.