Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vågar vi elda i kaminen?

1. J
    Husägare · Västra Götalandslän · 2 inlägg

J.Ryd

Husägare
    Nu när elen är så dyr skulle vi vilja elda i kaminen, men efter ett golvbyte då kaminen fick flyttas temporärt så har vi inte vågat. Det har blivit en glipa mot murstocken på 2 cm eftersom golvet nu är lägre än tidigare. Se bild.

vad kan man göra för lösningar och vågar man elda under tiden?
    Vi tänkte härdat glas under kaminen, för att få upp den någon/några cm, men det kanske finns bättre lösningar…

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2F17DC31-115A-40BB-B424-B2EBDA93275C.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CD7B75D9-E2DB-42C9-8B82-D0A5D2E7400E.jpeg

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 578 inlägg

Mazen

Inredare
    Ser ut som att rökröret är väl instucket i murstocken, om så bara att täta glipan med eldfastgarn och pannkitt ..
    Finns hos kaminbutiker .

3. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 846 inlägg
    Jag skulle inte elda innan det åtgärdats. En enkel åtgärd är att skaffa en plåt med samma tjocklek, som golvet sänkts och helst med samma form, som kaminens bottenplatta, att palla upp hela kaminen med.

4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 692 inlägg

Lutte

Medlem
    Att döma av bilderna så är själva rökröret instucket i murstocken.
    Glipan är mest kosmetisk då det är rörets isolering med tillhörande skyddsplåt som inte riktigt sluter tätt mot murstocken.

Jag hade kollat om kaminen går att putta in en liten bit till för att minska den lilla glipan.

Men är man orolig så är det aldrig fel att ringa ut sotaren så att dom får kolla på det

5. galento
    Verktygstokig · 2 378 inlägg
    Ja eller att höja kaminen så det blir som förut.

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 846 inlägg
    Ja det måste vara det bästa, för motsvarande skevhet borde ju även finnas i anslutningen mellan röret och kamminen ( bild på detta saknas). Att bara täta tar ju inte bort de spänningar i materialen, som finns nu.

7. M
    Renoverare · Norrköping · 1 896 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Får man rösta, så är min röst på att höja kaminen.
    Flytta den. Lägg under nån lämplig skiva med rätt höjd och form och flytta tillbaka

8. E
    Husägare · Blekinge · 15 inlägg

Erik321

Husägare
    Det finns ben på kaminen som du kan justera och få upp den i höjd till viss del. Kolla i installationsanvisningen var dem justeras

9. J
    Husägare · Västra Götalandslän · 2 inlägg

J.Ryd

Husägare
    Tack för alla tips och synpunkter (y) Vi ska ta och fundera vidare, om vi gör någon åtgärd återkommer jag med resultatet.

• Laddar…
  10. Hennke85
    Verktygstokig · Jönköping · 1 141 inlägg

Hennke85

Verktygstokig
    Om det är en nyare variant så finns de ställbara fötterna (4 styck) bakom plastlock inne i utrymmet för ved. Tror att det är en 13 nyckel som behövs för att skruva upp den. Har nog varit så i åtminstonde 5-6 år i alla fall.

• Laddar…
  11. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 092 inlägg
    Elda på och håll extra uppsikt i början.
    Så justerar du hålet i murstocken i vår.

• Laddar…
  12. M
    Tillbyggare · Partille · 1 040 inlägg

mojjen

Tillbyggare
    • Laddar…
  13. S
    Medlem · Västernorrland · 8 262 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Är det drag i skorstenen så lär det inte ryka in ändå. Röret till min relik ligger bara löst i hålet. Inte ens nå tätgarn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.