Rörsystem med tre ballofixventiler på vit kakelvägg, den översta verkar vara trög att vrida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

I morgon kommer en rörmokare hem till mig för att installera en tvättmaskin. Han kommer att behöva stänga av vattnet för att fixa detta. Har som ni ser ballofixer, och har därför tänkt att jag inte behöver stänga av vattnet i huset. Ballofixen längst ner och den i mitten går enkelt att rubba. Men den högst upp, som går till handdukstorken, är galet trög. Kan inte rubba den med ”normal” styrka. Frågan är: Vågar jag ta i allt vad jag kan, eller kan det vara så att den inte ska gå att rubba (vore ju väldigt konstigt)? Finns det någon risk att jag förstör något om jag tar i? Liksom, kan det börja spruta vatten? Tror ni rörmokaren, med några trix, kan vrida om ballofixen även om inte jag kan det?

Brukar vatten till en tvättmaskin komma från kallt eller varmt vatten? Om det är från kallt vatten så räcker det väl att stänga av den nedre ballofixen, som är kallt vatten och som alltså funkar?

Tacksam för hjälp!

• Gilla
Tamners
  • Laddar…
Svartvit instruktionsbild som visar anslutning av tillloppsslang för kallvatten till en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Googlade lite efter installationsmanualen. Punkt fyra kan väl inte innebära annat än att det är kallvatten som ska in i maskinen? Eftersom kallvatten-ballofixen funkar så räcker det väl att stänga av den då?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ja det räcker med kallvattnet

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Kallvatten ska det vara.

Edit: Tvåa på den

Stort tack för era svar! Då behöver jag ju inte ge mig på ballofixen som går till handdukstorken. Men bara av ren nyfikenhet, tror ni jag/rörmokaren bara kan ta i allt vad jag/han kan eller kan man sabba något då?

Du bör ju även få den kärvande att funka eller byta ut den.
Klart du kan dra sönder den men dom är rätt tåliga så att dra sönder den med handkraft är nästan omöjligt.
Med verktyg är det lättare att släppa men också dra sönder men det som oftast händer är att handtaget slirar så vattenläcka är inte troligt. MEN innan du ger dig på med våld så bör du ha kollat att du vet var huvudventilen är och att den fungerar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.