22 070 läst ·
53 svar
22k läst
53 svar
Vågar ni köpa hus nu?
Vi köpte vårt hus för 4 år sen för 2,3 Mill, vår granne hade visning idag, i ett liknande hus både sett i storlek och skick, utropspris 3,5, hela gatan var full av bilar för visning, så tror de är lite överdrivet detta ”boprisfall” vi läser om i tidningarna varje dag, ja hade inte tvekat att köpt ett hus idag om man vill ha ett, man köper hus för att bo, inte för spekulation
Absolut köper man för att bo, men som föregående talare funderar jag på att det kanske är vettigt att vänta ett halvår eller kanske ett år till och med om man har möjlighet, eftersom det känns så instabilt just nu.
Fast de flesta av oss köper ju och säljer på samma marknad, så egentligen spelar det mindre roll om man betalar lite eller mycket för sitt boende. Några fördelar med lägre priser är förstås lägre reavinstskatt och lägre lagfartskostnad.
Hus i prisklasser som folk med relativt normala löner klarar av att köpa, även om de måste amortera en del, tror jag inte kommer att falla så mycket i pris. Var den gränsen går kan vi ju tvista om, men räknar man lite snabbt så kräver ett hus för 3,5Mkr att man har en kontantinsats på 525kkr. Sedan kan det tillkomma ytterligare 100kkr för pantbrev och lagfart och så kostar det en slant att flytta också, Runt 700kkr bör man kunna skaka fram. Sedan skall man amortera och betala räntor, samt ha råd med drift och underhåll, Man kan kallt räkna med runt 15kkr i månaden de första 7-8 åren tills man kommit ned en bit med belåningen och kan amortera mindre och även har lite lägre räntekostnader.
Där någonstans tror jag att brytpunkten går. Dyrare hus/lägenheter än så riskerar att ha rätt så få spekulanter, medan det blir ett visst tryck på de billigare eftersom man fortfarande behöver bo någonstans och det finns ytterst lite nyproduktion i de prislägena som kommer ut på marknaden. 85% av 3,5Mkr är 2,975Mkr, och för att få låna det krävs inkomster på 661kkr/år. Det är 55kkr/månad, och då hamnar vi på inkomster som är rätt normalt för ett "LO-par" eller för den delen också "TCO-par" utan något chefsansvar eller spetskompetens.
Där någonstans tror jag att brytpunkten går. Dyrare hus/lägenheter än så riskerar att ha rätt så få spekulanter, medan det blir ett visst tryck på de billigare eftersom man fortfarande behöver bo någonstans och det finns ytterst lite nyproduktion i de prislägena som kommer ut på marknaden. 85% av 3,5Mkr är 2,975Mkr, och för att få låna det krävs inkomster på 661kkr/år. Det är 55kkr/månad, och då hamnar vi på inkomster som är rätt normalt för ett "LO-par" eller för den delen också "TCO-par" utan något chefsansvar eller spetskompetens.
Fast i Stockholmsområdet får man nog tyvärr räkna med åtminstone 5-6 Mkr för ett hus, och då långt från stan. 3,5 Mkr räcker inte till mycket mer än ett litet, enkelt fritidshus 10-15 mil ifrån stan.Swetrot skrev:
Hus i prisklasser som folk med relativt normala löner klarar av att köpa, även om de måste amortera en del, tror jag inte kommer att falla så mycket i pris. Var den gränsen går kan vi ju tvista om, men räknar man lite snabbt så kräver ett hus för 3,5Mkr att man har en kontantinsats på 525kkr. Sedan kan det tillkomma ytterligare 100kkr för pantbrev och lagfart och så kostar det en slant att flytta också, Runt 700kkr bör man kunna skaka fram. Sedan skall man amortera och betala räntor, samt ha råd med drift och underhåll, Man kan kallt räkna med runt 15kkr i månaden de första 7-8 åren tills man kommit ned en bit med belåningen och kan amortera mindre och även har lite lägre räntekostnader.
Redigerat:
På hemnet finns det 2153 villor till salu som kostar max 3500000 och som är minst 120 kvadratmeter.
30 av dessa ligger i stockholms län
265 i västra götalands län
356 i skåne län
Dags att flytta till malmö ☺
30 av dessa ligger i stockholms län
265 i västra götalands län
356 i skåne län
Dags att flytta till malmö ☺
Jag kollade också på Hemnet, och de hus som kostar max 3,5 i Sthlms län ligger i Norrtälje, Södertälje eller ännu längre bort.S sunqan skrev:
Så för att ha råd med ett hus i Stockholm så behöver hushållet snarast låna 5 miljoner och lägga 1 miljon i handpenning. För att få låna 5 Mkr krävs en hushållsinkomst på minst 75 000 kr/mån brutto. Och att hushållet klarar en ränta på 29 000 kr/mån samt en amortering på 8 000 (snart 12 000) kr/mån.
Det säger ju sig själv att priserna i Stockholm inte överlever en dipp i konjunkturen. Så är det Stockholm tråden handlar om hade jag absolut suttit på pengarna ett år till.
Resten av Sverige. Go for it
Resten av Sverige. Go for it
Ja, så är det. Och då är frågan om den prisnivån kommer hålla sig, eller om man kommer få se prisfall för att möta vad som känns rimligt att betala? Även om man rent formellt klarar av kraven för att kunna låna 5 millar och skjuta in ytterligare en som kontantinsats är det ju inte alls säkert att man brinner av lust för att ha månadskostnader på 25kkr/månad. Det gör onekligen utrymmet för skidsemestrar i fjällen och solsemester utomlands betydligt mindre, liksom möjligheten att ha två bilar eller kanske en fritidsbåt. Vid horisonten skymtar också räntehöjningsmolnet som i ett huj kan förvandla fredagssushin och lördagspizzan med bud från någon fancy restaurang till hemgjorda toast och ICA:s läsk. Kanske måste man städa huset själv på lördagar istället för att ha RUT-piga.J jocke31 skrev:
Det är ganska mycket smörjning som ekonomin har fått av rekordlåga räntor och en fastighetsmarknad som hela tiden gått upp och gett människor utrymme att låna, investera och konsumera. När efterdyningarna av den festen skall hanteras så kommer det att vara en hel del branscher som blir lidande.
Jag tycker mig redan ha sett en del prisfall i Stockholmstrakten, vi letar nämligen hus nu och kan konstatera att få (knappt någon alls, egentligen) får det de har begärt för sina hus. Oftast hamnar första budet någon miljon (eller t o m 1,5 Mkr) under utgångspris. Ibland går det upp en smula, men mycket sällan. Vi som letar hus behöver ju oftast också sälja något, och lägenhetspriserna har gått ned 10-15%, vilket i sin tur spiller över på huspriserna.Swetrot skrev:
Ja, så är det. Och då är frågan om den prisnivån kommer hålla sig, eller om man kommer få se prisfall för att möta vad som känns rimligt att betala? Även om man rent formellt klarar av kraven för att kunna låna 5 millar och skjuta in ytterligare en som kontantinsats är det ju inte alls säkert att man brinner av lust för att ha månadskostnader på 25kkr/månad. Det gör onekligen utrymmet för skidsemestrar i fjällen och solsemester utomlands betydligt mindre, liksom möjligheten att ha två bilar eller kanske en fritidsbåt. Vid horisonten skymtar också räntehöjningsmolnet som i ett huj kan förvandla fredagssushin och lördagspizzan med bud från någon fancy restaurang till hemgjorda toast och ICA:s läsk. Kanske måste man städa huset själv på lördagar istället för att ha RUT-piga.
Det är ganska mycket smörjning som ekonomin har fått av rekordlåga räntor och en fastighetsmarknad som hela tiden gått upp och gett människor utrymme att låna, investera och konsumera. När efterdyningarna av den festen skall hanteras så kommer det att vara en hel del branscher som blir lidande.
Tror du har helt rätt i din analys, det finns gränser för hur mycket människor är beredda att betala för sitt boende - det finns som sagt andra saker i livet också…
Segmentet upp till 3.5 är fikapengar fortfarande. Det är över det som bankerna börjat säga "nej" och i med amortering så innebär alla lån över 3 typ blir snordyra om räntorna går upp.
Jag fick inte nuvarande hus sålt för ens nära vad det kostade (4.6). Hann köpa ett annat för 2.7 själv, och renoverade för att bo där. Men som sagt, det föregående sålde inte så fick sälja det jag själv köpte och det sålde för 3.2. (renoverade alla ytskikt och fixade problemen som fanns)
Har själv äntligen till slut omförhandlat alla lån då jag övertagit dom och bundit på 5 år på 2 av 3 lån. Vill sitta "lugnt" i båten vad gäller räntor i 5 år och planera. Säljer jag igen kommer jag få sälja med förlust högst troligen. Marknaden för hus på 4-5 eller mer = folk bygger hellre nytt i egen regi (skulle jag med) om huset de tittat på inte är perfekt.
Jag fick inte nuvarande hus sålt för ens nära vad det kostade (4.6). Hann köpa ett annat för 2.7 själv, och renoverade för att bo där. Men som sagt, det föregående sålde inte så fick sälja det jag själv köpte och det sålde för 3.2. (renoverade alla ytskikt och fixade problemen som fanns)
Har själv äntligen till slut omförhandlat alla lån då jag övertagit dom och bundit på 5 år på 2 av 3 lån. Vill sitta "lugnt" i båten vad gäller räntor i 5 år och planera. Säljer jag igen kommer jag få sälja med förlust högst troligen. Marknaden för hus på 4-5 eller mer = folk bygger hellre nytt i egen regi (skulle jag med) om huset de tittat på inte är perfekt.
Har i helgen åkt runt på lite småvägar utanför Uppsala och kan helt ovetenskapligt konstatera att det är väldigt många "Till salu"-skyltar inom en radie 2 mil från Uppsala. Kan man gissa att marknaden har börjat kylas av och det numera tar mer tid att sälja hus utanför tätorten?
Köpte i Juli, så köpte högt. Dock inte storstad så inga fantasisummor direkt.
Vi hade sålt vår lägenhet för ett riktigt bra pris, och tänkte mellanlanda i en hyresrätt vi tackat ja till, det visade sig dock senare att vi inte fick den, så vi var tvungna att köpa.
Vi hade sålt vår lägenhet för ett riktigt bra pris, och tänkte mellanlanda i en hyresrätt vi tackat ja till, det visade sig dock senare att vi inte fick den, så vi var tvungna att köpa.
Letar du hus i Uppsala med omnejd är sköldsta området ett tips, går lite trögt med försäljningen va ja hört så går säkert o få ett bra pris, är där o jobbar självZ ZipLock skrev: