13 797 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Vågar ni klippa gräset i torkan?
Du har så rätt i att det är en utmaning för mig att ens veta var tändstiftet sitter någonstans...och luftfilterF fsn skrev:Om klipparen stått länge och du inte ens vet om den funkar så hade det nog varit på sin plats med ett oljebyte till att börja med eller isllafall kolla oljenivån. Nytt tändstift, blåsa ur luftfiltret och ny olja får ofta liv i skiten och det behövs då och då.
Men jag antar att då det är en utmaning att ens starta den så är detta nåt du helt enkelt inte ror iland på egen hand?
Sen när du börjar klippa din förlånga grösmatta så ställer du upp klipparen på hög höjd och bara toppar gräset lite. Sen kan man succesivt sänka ett hack varannan vecka ungefär (vart 4:e-5:e klippning)
Börjar så sakteliga känna att denna maskin blir ett för stort projekt för mig. Blir sugen på att köpa en vanlig handjagare istället....
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Enklast är att fråga en granne som kör en motordriven gräsklippare.Husköpare 8 skrev:
Då återstår bara att sätta igång en gräsklippare som jag aldrig använt tidigare....Det är en Husqvarna R147 och stod här när jag flyttade in. Har ingen aning om den ens fungerar eller ej. Har läst manualen tusen ggr men har man aldrig använt en sån här innan alls,så är det inte lätt att bli vän med den på ett ögonblick. Någon som har koll på hur den funkar.?
Bor på enskilt läge utan synliga grannar. Min närmsta granne har jag frågat om andra saker flera ggr nu. Börjar bli pinsamt att nu även fråga om gräsklipparen..vet inte ens om han har motordriven gräsklippare..Kändes smidigare att fråga här på forumet.T Thomas_Blekinge skrev:
Bara lite svårt med avståndet. Finns det ingen som kan hjälpa dig på plats?Husköpare 8 skrev:
Tänkte att jag kunde lägga upp bilder på klipparen och sedan förklarar ni hur jag ska göraF fsn skrev:
Att skippa motorgräsklipparen och skaffa en handjagare i stället låter som den manliga metoden. Inte tramsa med maskiner utan köra på rent kroppsarbete i stället.
Allvarligt talat så finns det många saker som är svårare att använda än en gräsklippare. Den har ett varvtalsreglage. Idag sitter det nästan alltid uppe på handtaget. Det brukar vara enklast att starta när det står på max. Ibland är även choken styrd av detta reglage. Då brukar det vara märkt med en position där du skall ställa det vid start. Efter att motorn startar backar du reglaget en aning.
Det kan i stället för choken finnas en gummiblåsa nere på motorn. Den brukar även vara försedd med förklarande text eller bilder. "Push to prime" eller liknande. Om sådan finns så trycker du ett par gånger på den innan du drar i snöret.
Har gräsklipparen stått still länge och det är bensin i tanken kan den ibland vara svårstartad med den gamla bensinen. Töm ut och fyll på ny i så fall.
Men framför allt. Prova att starta gräsklipparen innan du slår fast att det är komplicerat.
Allvarligt talat så finns det många saker som är svårare att använda än en gräsklippare. Den har ett varvtalsreglage. Idag sitter det nästan alltid uppe på handtaget. Det brukar vara enklast att starta när det står på max. Ibland är även choken styrd av detta reglage. Då brukar det vara märkt med en position där du skall ställa det vid start. Efter att motorn startar backar du reglaget en aning.
Det kan i stället för choken finnas en gummiblåsa nere på motorn. Den brukar även vara försedd med förklarande text eller bilder. "Push to prime" eller liknande. Om sådan finns så trycker du ett par gånger på den innan du drar i snöret.
Har gräsklipparen stått still länge och det är bensin i tanken kan den ibland vara svårstartad med den gamla bensinen. Töm ut och fyll på ny i så fall.
Men framför allt. Prova att starta gräsklipparen innan du slår fast att det är komplicerat.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Men du har ju köpt huset för några år sedan. Hur klippte du gräset förra året?
Om du inte har använt gräsklippare innan då kanske gräset är så högt att du borde börja med motorröjare. Annars är det lätt att överbelasta och förstöra gräsklipparen.
Om du inte har använt gräsklippare innan då kanske gräset är så högt att du borde börja med motorröjare. Annars är det lätt att överbelasta och förstöra gräsklipparen.
Ok,jag ser att jag måste räta ut lite frågetecken. Har flyttat till annat hus.T Thomas_Blekinge skrev:
Det förra huset fanns knappt någon gräsmatta på tomten,mest skogstomt,så där behövde jag inte klippa gräsmattan. Har provat att ta bort bilderna från gamla huset,men det går ej. Därför är dom gamla bilderna kvar.
Här i det nya huset,behövs gräsklippning..
Du har ingen kompis, sambo/man/maka, pappa, mamma, svåger, svägerska, barn eller någon du kan be om hjälp? Har man inte erfarenhet, så är det så... Inget att skämmas för.
Varför jag inte har någon att fråga behöver vi inte gå in på här. Det är för personligt. Jag frågar här på forumet för att det verkar finnas kunnigt folk här. Jag tvingar ingen att svara. Men att gå in på alltför personliga detaljer om varför jag inte har någon i min omgivning som jag kan fråga,gör jag inte.Klabbarparn skrev:
Nej givetvis inte, det kanske var en lite klantig/klumpig fråga... Sorry!Husköpare 8 skrev:
Varför jag inte har någon att fråga behöver vi inte gå in på här. Det är för personligt. Jag frågar här på forumet för att det verkar finnas kunnigt folk här. Jag tvingar ingen att svara. Men att gå in på alltför personliga detaljer om varför jag inte har någon i min omgivning som jag kan fråga,gör jag inte.
Medlem
· Blekinge
· 12 264 inlägg
Ställ klipparen på ett plant underlag utan gräs.
Leta efter handtaget för start, det sitter uppe vid kåpan, lite till höger.
Dra i handtaget och känn motståndet från motorn. Rör den sig inte alls är motorn fast (jobb för verkstad) eller du är för svag att starta motorn. Då måste du hitta en annan maskin.
Om du kan dra ut snöret ungefär en meter kommer nästa steg.
Kolla oljan (läs i din instruktionsbok). Fyll på färsk bensin. Läs http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2007_SEsv/HUSO2007_SEsv__5312137-99.pdf
Ställ klipparen på högsta möjliga klipphöjd.
Greppa handgreppet och dra bygeln med i greppet. Försök starta motorn.
Leta efter handtaget för start, det sitter uppe vid kåpan, lite till höger.
Dra i handtaget och känn motståndet från motorn. Rör den sig inte alls är motorn fast (jobb för verkstad) eller du är för svag att starta motorn. Då måste du hitta en annan maskin.
Om du kan dra ut snöret ungefär en meter kommer nästa steg.
Kolla oljan (läs i din instruktionsbok). Fyll på färsk bensin. Läs http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2007_SEsv/HUSO2007_SEsv__5312137-99.pdf
Ställ klipparen på högsta möjliga klipphöjd.
Greppa handgreppet och dra bygeln med i greppet. Försök starta motorn.
Har den stått så byt tändstift och filter som sagt. Det brukar behövas inför varje säsong. Med lite bilder är det inga svårigheter att visa var det sitter.
Forumet är ju till för att ge svar på frågor som man inte vågar ställa IRL!
Forumet är ju till för att ge svar på frågor som man inte vågar ställa IRL!