Jag har ett 1,5p hur (med tillbyggnad). Nya fönster etc, men ingenting har hänt med vinden sedan det byggdes (40 talet).

Det är cirka 8-10 grader varmare på vinden än utomhus (nu är det -4 ute och 7 på vinden). Kan tycka detta låter väldigt mycket.

Men det finns med all säkerhet ingen ångbroms. Är det värt att försöka förbättra isoleringen? Ska man försöka förbättra lite utan att sänka temperaturen för mycket (säg att vi skulle ha 4 grader diff istället) för att undvika fukt?

Det låter som rätt stora förluster....

Har du ventilation som kan undertryck i huset?

Vad är vindsbjälklaget uppbyggd av och vilken isolering har du idag?

Hur är taket konstruerat?

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi tilläggsisolerade vinden för två år sedan. Tyvärr hade jag ingen termometer där innan men om jag kollar nu så har vi -5,6 ute och -3,2 på vinden så ganska liten värmeförlust upp till vinden. Jag har varit uppe några gånger på vinden och hittills inte sett några spår på att det skulle vara för fuktigt.

Vi lade på ca 50cm cellulosaisolering (plus det eventuella sågspån som fanns i bjälklaget innan.

Jag tycker att det låter som att det försvinner väldigt mycket värme upp till vinden så det kan nog vara bra att se över det där.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
> Har du ventilation som kan undertryck i huset?

När vi flyttade in var det ”självdrag”. Nu har vi konstant igång två badrums fläktar. Vi har dock ändå problem med övertryck på ovanvåningen (friskluft till sovrummen suger ej in luft). Jag har en plan att få hit nån konsult för ventilation, men osäker på vad vi kan göra åt saken här (ftx är nog uteslutet).

> Vad är vindsbjälklaget uppbyggd av och vilken isolering har du idag?

Vill minnas att jag såg spån, men får nog öppna upp en bräda och kolla. Kan ta bilder. Har inte så bra koll på hur det kan vara uppbyggt.

Så, nu var jag uppe och tog en massa bilder.

En bild hur det ser ut, några bilder på snedtak, samt en bild på sågspån.

Snedtaket verkar i vissa fall vara nytt och i vissa fall se hur gammalt ut som helst.

Tycks vara 10 cm ungefär av sågspån (eller vad det nu är), och i botten av det är det nåt som kändes som typ takpapp.

• Vindsutrymme med snedtak, exponerat trä och tegel, upplyst med lampa och belamrat med förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedtak med träpanel, en del åldringsmärken synliga. En ljuskälla kastar ljus på området. Framför finns en liten svart enhet.
    Skapa konto
  • Snedtak med träbalkar och isolering, med lager av sågspån synligt mellan brädorna.
    Skapa konto
  • Bild på snedtak med isoleringsmaterial och trägolv. Synliga spikar och gamla byggmaterial i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på en snedtakskonstruktion med träplankor och synligt sågspån mellan plankorna, belyst av en ficklampa.
    Skapa konto
  • Trägolv med ljus och mörka brädor, del av ett rum med babysak till höger och en svart stativ till vänster i bilden.
    Skapa konto
  • Bilden visar en snedställd träkonstruktion med sågspån och takpapp. Det finns en öppning i träskivorna som exponerar materialet under.
    Skapa konto
  • Närbild av sågspån under ett snedtak, strukturer och material synliga.
    Skapa konto
  • Närbild på sågspån i ett snedtak med ett lager av takpapp underst.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.