78 088 läst ·
53 svar
78k läst
53 svar
Vågar man köpa billiga lasthållare till taket?
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Jag har haft både Biltemas dropplistmonterade bågar till min 740 och nu de railmonterade till min V70. Helt OK för priset tycker jag men givetvis går de inte att jämföra med Volvo original. Har i alla fall kört två höga PAX-stommar och även vid annat tillfälle en massa trallvirke (30-40 meter) på och det har gått fint med bara spännband av lågprismodell som lastsäkring.
Handlar nog mycket om att 1) sätta tillräckligt med spännband på rätt ställe och 2) inte köra för fort och ta det lugnt i kurvor. Gäller också att fördela lasten rätt så spännbanden kommer åt att hålla lasten. Jag har dragkrok på bilen men ingenstans att parkera ett släp så orkar jag inte hyra är det ett smidigt sätt att hämta små mängder material.
/Anders
Handlar nog mycket om att 1) sätta tillräckligt med spännband på rätt ställe och 2) inte köra för fort och ta det lugnt i kurvor. Gäller också att fördela lasten rätt så spännbanden kommer åt att hålla lasten. Jag har dragkrok på bilen men ingenstans att parkera ett släp så orkar jag inte hyra är det ett smidigt sätt att hämta små mängder material.
/Anders
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Rör är något som är lättare att köra på tackräck än släp. Jag kör hellre enstaka långa grejer på tackräcke än släp alla dagar i veckan.
Jag har thules takräcke för rails till min citroen C5:a och det takräcket ligger alltid i bilen tillsammans med ett rep.
Takräcket betstår av några olika delar - lasthållarfötter och lasthållarrör. Byter man bil kan man byta lasthållarfötter och behålla resten. Thule har också en massa kul tillbehehör för taktransport, typ cykelhållare, skidhållare och kanothållare. Att kunna köra byggmaterial är en bonus.
Som lasthållarrör har jag fyrkantsrören och ser ingen direkt mening med att ha aluminiumrör i en aerodynamisk profil. Däremot funderar jag på att kapa av så pass mycket av rören att de kan ligga längst in i bagageutrymmet mot ryggstödet. Just nu ligger de under bagagerumsmattan alldeles innanför luckan.
Takräcket betstår av några olika delar - lasthållarfötter och lasthållarrör. Byter man bil kan man byta lasthållarfötter och behålla resten. Thule har också en massa kul tillbehehör för taktransport, typ cykelhållare, skidhållare och kanothållare. Att kunna köra byggmaterial är en bonus.
Som lasthållarrör har jag fyrkantsrören och ser ingen direkt mening med att ha aluminiumrör i en aerodynamisk profil. Däremot funderar jag på att kapa av så pass mycket av rören att de kan ligga längst in i bagageutrymmet mot ryggstödet. Just nu ligger de under bagagerumsmattan alldeles innanför luckan.
Har och har alltid haft lasthållare till bilen, thule och bilmärkets original, sett till att de ingått som del av köpet av bilen.... Dessutom har krok varit ett krav. Kärra lånar eller hyr jag de 2-6 ggr per år som jag behöver ett och jag slipper besikta, byta däck, service etc. Alla bygghandlar i närheten har fria lån, oftast finns ett ledigt, om inte har Statoil eller OK ett till uthyrning för nån hundring. Rent ekonomiskt har jag börjat komma i närheten av break even mellan inköp och hyreskostnad, men jag har sluppit ha släpet stå och skräpa på tomten och service mm, jag fortsätter nog att hyra/låna....
Lasthållare använder jag lika frekvent som kärra, dvs 2-6 ggr per år, liksom bra att ha.
Lasthållare använder jag lika frekvent som kärra, dvs 2-6 ggr per år, liksom bra att ha.
Jag räknade efter 10 år ut vad min 4P, en -00:a kostat mig då jag fick byta ut sommarhjulen för första gången 2010, och det rörde sig om ca 700kr/år. Beräkningen omfattade besiktning, skatt, slitdelar (däck, stödhjul, lampor, nån elhandske mm) och ingen värdeminskning. För att vara lite ontopic: Jag har numera ett thule takräcke på min nuvarande bil utan dropplist, på föregående bil utan dropplist hade jag ett takräcke från biltema. Sett i backspegeln så var biltemaräcket långt ifrån i närheten av thulet, bängligt, rackligt och...ja, skräp helt enkelt. Att det dessutom inte var av standardstorlek så att standardtillbehören inte passade gjorde väl inte mitt förhållande till biltemaracklet bättre.
Hur menar du? Sålde du den utan förlust eller har du inte räknat med värdeminskningen?Gilbert skrev:
Har du inte räknat med värdeminskningen så har du ju inte räknat ut vad släpet kostat dig(!)
Jag var nog lite otydlig, men jag resonerar såhär:Nyfniken skrev:
Släpen är kvar i min ägo, alltså har jag inte förlorat en enda krona och kommer inte att göra det förrän jag ev säljer den. Visst kan jag gissa hur stor värdeminskning jag haft, men det blir just en gissning. Vad jag räknat ut är den rena driftkostnaden, vad det kostat mig att ha haft den laglig i trafik inklusive normalt underhåll/utbyte av slit/förbrukningsdelar.
Gör inte det. Dom är kassa. Köpte ett till min passat med rails och rappligare grejer får man leta efter. Och nåt snabblås är det inte, måste låsas med insexnyckel. Helt värdelösa, åker tillbaka omedelbart och köper mont blanc eller thule!gronfelt skrev:
En del verkar rätt insnöade på att det bara är släp som gäller.
Självklart har man både takbågar och släp. De ersätter inte varandra, däremot kompletterar de varandra.
Fördelarna med lastbågar är uppenbara. Man kan ha dem i bagaget när de inte behövs.
Ska jag hämta 30 meter 45x95 tar jag lastbågarna. Ska jag hämta 150 meter tar jag släpet.
Självklart har man både takbågar och släp. De ersätter inte varandra, däremot kompletterar de varandra.
Fördelarna med lastbågar är uppenbara. Man kan ha dem i bagaget när de inte behövs.
Ska jag hämta 30 meter 45x95 tar jag lastbågarna. Ska jag hämta 150 meter tar jag släpet.
30m 45/95 var ett dåligt exempel för då överlastar du rejält. Antar du menar 3m.Norrhyttan skrev:En del verkar rätt insnöade på att det bara är släp som gäller.
Enligt Byggmax väger 45x95 cirka 2 kg/m, så jag vet inte om det är ett rejält överlass med 60 kilo på takräcket. Jag är hur som helst inte speciellt orolig över att taket, eller himlen, ska störta in för sex-sju regelstumpar.Nimajneb skrev: