Kommit över en tryckluftsvinda, tyvärr läcker det luft från något ställe.
Läste på nätet om faror med att öppna dessa och hittade manualen för en som påminner om min, där avrådde man att öppna från ena hållet. Så jag öppnade upp från "det rätta" hållet men har nu kört fast. Vill ju komma åt anslutningen och se över O-ringar etc, men vågar jag lyfta ut trumman? Kommer inte åt anslutningen annars.
Enl. manualen så sitter O-ringar på nr 4, 5, 6, 12 och just nu kommer jag enbart åt nr 4.
Hur går jag vidare härifrån?
Läste på nätet om faror med att öppna dessa och hittade manualen för en som påminner om min, där avrådde man att öppna från ena hållet. Så jag öppnade upp från "det rätta" hållet men har nu kört fast. Vill ju komma åt anslutningen och se över O-ringar etc, men vågar jag lyfta ut trumman? Kommer inte åt anslutningen annars.
Enl. manualen så sitter O-ringar på nr 4, 5, 6, 12 och just nu kommer jag enbart åt nr 4.
Hur går jag vidare härifrån?
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
nr.11 fjäderna anting får du den "låst" så den hålls elr pilla loss enna ändan så den spolar upp sig
men kan gissa är någon större kraft bakom den och inte som med en snörstart 2taktsmotor
men kan gissa är någon större kraft bakom den och inte som med en snörstart 2taktsmotor
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 828 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 828 inlägg
Jag hade Julas 10m-vinda som läkte i vid inkommande slangs anslutning till vindan. Var mest bara plast när jag rev isär och kollade. Vill minnas att jag bytte o-ringen där, men när det inte blev bättre så skrotade jag den ~1 år senare n är jag köpt en ny. Av nyfikenhet så plockade jag ner den ordentligt när den skulle skrotas och det är rätt bra fjung i fjädern
Det du ska vara försiktig med är att se till så den håller sig låst i sitt läge, för släpper den så blir det jobbigt.
Utifrån sprängskissen så ser det ut som du ska se till att hålla 13 låst då innerdelen av fjädern är fast i den och gissar att ytterdelen är låst vid 9 och eller 10.
Med vänstra sidan avtagen bör du kunna sätta tillbaka inkommande slang och seden lägga på lite lufttryck, spraya med såpavatten och se vart det pyser.
Utifrån sprängskissen så ser det ut som du ska se till att hålla 13 låst då innerdelen av fjädern är fast i den och gissar att ytterdelen är låst vid 9 och eller 10.
Med vänstra sidan avtagen bör du kunna sätta tillbaka inkommande slang och seden lägga på lite lufttryck, spraya med såpavatten och se vart det pyser.
Såg en video om hur sådana vindor tillverkas, och om jag minns rätt monteras fjädern spärrad i ihoprullat läge med ett band, och sedan i ett senare steg i monteringen "apteras" fjädern genom att spärren avlägsnas. Så håller med om att det inte bara är potentiellt farligt att lösgöra fjädern, utan också omöjligt att återmontera den utan särskilda hjälpmedel.
Gillar inte att skrota saker som kan repareras, men frågan är om den där "plastskiten" är värd att hålla på och mecka med? Kanske bättre att satsa på en kvalitetsvinda?
Gillar inte att skrota saker som kan repareras, men frågan är om den där "plastskiten" är värd att hålla på och mecka med? Kanske bättre att satsa på en kvalitetsvinda?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden