Hej!

Dags att montera räcke som slutkläm på renoveringen av ovanvåningen. Det skall vara träräcke
och har sneglat på lundbergs på bauhaus men det blir för stor kostnad efter all renovering sista tiden (Ca 14 000kr)

Vitmålad Jabo altanräcke i ribbdesign avsedd för utomhusbruk, 120x90 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har sett att dem säljer räckessektioner från jabo som är för utomhusbruk, se länk nedan. De ser riktigt bra ut designmässigt och ser smidiga ut att montera. MEN, kan man anta någon risk med sprickbildning i trät när det kommer inomhus eller andra tråkigheter som kan ske om man använder dessa sektioner inomhus?

Tänkte även använda 95 * 95 ändstolp som finns i samma serie, också dessa för utomhusmiljö.

Någon hade skrivit en fråga till bauhaus om just detta såg jag och man skriver som svar att "..man kan använda detta inomhus men inga garantier gäller då inga tester gjorts under längre tid i inomhusmiljö".

Tacksam om det finns några åsikter om detta ämne:)

https://www.bauhaus.se/altanracke-ribb-vit-jabo-120x90cm.html?nosto=nosto-related-products

Det står i produktbeskrivningen att de är träskyddsbehandlade. Det kan innebära att de inte bör användas inomhus, beroende på vad den behandlingen innehåller. Annars kan jag inte tänka mig några invändningar.

J justusandersson skrev:
Det står i produktbeskrivningen att de är träskyddsbehandlade. Det kan innebära att de inte bör användas inomhus, beroende på vad den behandlingen innehåller. Annars kan jag inte tänka mig några invändningar.
Men om de är målade så är ju risken med detta minimal.

pacman42 pacman42 skrev:
Men om de är målade så är ju risken med detta minimal.
skall inte vara inomhus. även om dom är målade.

K Klasklättermus skrev:
Och här (#10) finns svaret rörande detta. Det är upp till den som bygger...

pacman42 pacman42 skrev:
Och här (#10) finns svaret rörande detta. Det är upp till den som bygger...
va vill man ha obehag så.

K Klasklättermus skrev:
Tackar för era synpunkter! Vad tänker du dig det är som skall hända med ytbehandlingen då det är övermålat? Jag själv som väldigt oinsatt i vad ytbehandlingen kan påverka får mig ändå spontant att känna att då det ligger två lager färg över så borde det ju ha "bäddat" in grundbehandlingen så att denna inte borde avge kemikalier? Som sagt, ej sakkunnig men en tanke jag har:)

K Klabben skrev:
Tackar för era synpunkter! Vad tänker du dig det är som skall hända med ytbehandlingen då det är övermålat? Jag själv som väldigt oinsatt i vad ytbehandlingen kan påverka får mig ändå spontant att känna att då det ligger två lager färg över så borde det ju ha "bäddat" in grundbehandlingen så att denna inte borde avge kemikalier? Som sagt, ej sakkunnig men en tanke jag har:)
Kemikalierna skyddas mot att lösas upp av väta och att barn slickar på träet, men det skyddar inte mot avdunstning. Men å andra sidan så vill man ju inte att kemikalierna skall avdunsta då de i så fall inte gör någon nytta. Därför sker detta i väldigt liten omfattning. Den som eldat impregnerat trä (av misstag) märker ju att det visserligen luktar litegrann, men inte särskilt mycket. Impregneringen brukar vara kopparbaserad och är därför giftig, men det är inga större mängder som kommer att komma ut i luften. Men det beror naturligtvis på vart det monteras.

Jag har impregnerat virke i regelverket på min vinteringlasning (byggd av snickare), ett rum som kan bli runt 60 grader varmt om jag inte ventilerar det. Jag har dock inte märkt någon lukt där. Har även impregnerat virke i väggarna och golvet på min farstu (ombyggd från farstukvist av snickare). Inte heller där märks någon lukt.

Utöver vad som innefatts i ”träskyddsbehandlingen” så kan även färgen vara skäl att inte montera inomhus. Man kan ju tillåta större emissioner i utomhusfärg. Vet inte om det fortfarande finns mögelmedel i utomhusfärger, i så fall kan det också vara otrevligt inomhus.

Vi tittade också en del på Lundbergs men förfasades över priset, de tar riktigt bra betalt. Gillade inte heller att en del prylar var MDF, ville gärna ha furu i vårt 20-talshus. Vi beställde obehandlat material från Nordingrå trä och det blev ganska mycket billigare.

Det finns inget problem med att ha vanligt inpregnerat virke inne.

Enklast är väl att fråga tillverkaren vad 'Träskyddsbehandlad' innebär? Annars blir det ju bara spekulationer...

D Daniel 109 skrev:
Det finns inget problem med att ha vanligt inpregnerat virke inne.
impregnerat virka skall ej vara inomhus
många impregneringsmedlem som används är cancerframkallande.

K Klabben skrev:
beroende på tillverkare så kan det finnas krom, arsenik, kopparsalter. finns även med tillsatt formaldehyd.( dock är formaldehyd naturligt förekommande i alla trä produkter.)

Nej det gör den inte. Impregnerat virke innehåller kopparsalter. Koppar är ett nödvändigt mineral som man måste få i sig. Inte i allt för höga mängder. Men det är inte flyktigt. Så det finns ingen risk att du får i dig skadliga mängder.

Historiskt har andra ämnen med hälsofarliga effekter används. Men det var inte vad frågan handlade om.

D Daniel 109 skrev:
Nej det gör den inte. Impregnerat virke innehåller kopparsalter. Koppar är ett nödvändigt mineral som man måste få i sig. Inte i allt för höga mängder. Men det är inte flyktigt. Så det finns ingen risk att du får i dig skadliga mängder.

Historiskt har andra ämnen med hälsofarliga effekter används. Men det var inte vad frågan handlade om.
men ett förhögt intag så påverkar det mag-tarmkanalen akut, med kraftiga kräkningar och diarréer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.