Hej,

Hur djupt vågar man gräva vid en elstolpe utan att riskera att den faller?

En elstolpe med ett mätarskåp och gula kabelskyddsrör i ett höstligt landskap med lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ska flytta på vårt mätarskåp och då ska de gamla kablarna skarvas. Jag tänkte förbereda och frilägga de gamla kablarna. Några meter från stolpen vet jag att kablarna ligger på runt 40 cm djup. Så jag antar att de ligger på liknande djup.

I slutändan ska ju stolpen bort så jag kanske sågar av den strax ovan skåpet för säkerhetsskull. Men om det är onödigt kan jag ju ta ner stolpen hel efter flytten.

Jag skulle kapa stolpen just över skåpet först och ev sätta några stöttor för att sedan gräva, gräv även ner rör/slang ett för nätägaren och minst ett för dig till den nya placeringen. Där förbereder du även för det nya.
Se till att "din" elektriker i god tid tar kontakt med nätägaren så att dom kan planera in skarven av sin kabel samt ur och inkopplingen av deras matande ledning i mätarskåpet.
Ps
Stolpen går ner MINST 1 meter i maken så det är troligen helt ofarligt att gräva fram kablarna, i alla fall om du kapar stolpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.