5 295 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Värt att investera i luft vatten pump?
Hej!
Sitter och grubblar på om det är värt att byta ut fjärrvärmen till en luft vatten värmepump.
Huset jag har är ca 400 kvm och drivs med fjärrvärme. Byggt 2004 med thermoblock och 3 glasfönster.
Uppvärmning med vattenburen golvvärme LK på hela bottenvåningen och vatten radiatorer på ovanvåningen. FTX system.
Med fjärrvärme så förbrukar huset drygt 30000 kWh. Årskostnad inkl fast avgift ca 27000kr.
Jag har tagit in förslag från thermia, IVT, Nibe och Mitsubishi. Alla rekommenderar en lösning där man sätter en luft vatten värmepump i storleken runt 16-17 kWh och 15kWh elvärmare för topparna. Samt extra stor varmvattenberedare.
Dessutom rekommenderas att befintliga rumsgivare för golvvärmen tas bort för att få en jämnare värme (detta ingår inte i offerterna).
Samtliga hamnar runt 140 tkr för komplett installation. Drift runt 8000-11000 kWh/år som kostar 11200-15400kr/år vid ett kWh pris på 1,4kr.
Besparingen blir då 27000-11200=15800kr 27000-15400=11600kr/år
Det ger en payback på 9-12 år...
Om man antar att livslängden för pumpen är 15 år så känns denna investering sådär eller vad anser ni?
Finns kanske något bättre man kan göra för att minska driftkostnaderna?
Sitter och grubblar på om det är värt att byta ut fjärrvärmen till en luft vatten värmepump.
Huset jag har är ca 400 kvm och drivs med fjärrvärme. Byggt 2004 med thermoblock och 3 glasfönster.
Uppvärmning med vattenburen golvvärme LK på hela bottenvåningen och vatten radiatorer på ovanvåningen. FTX system.
Med fjärrvärme så förbrukar huset drygt 30000 kWh. Årskostnad inkl fast avgift ca 27000kr.
Jag har tagit in förslag från thermia, IVT, Nibe och Mitsubishi. Alla rekommenderar en lösning där man sätter en luft vatten värmepump i storleken runt 16-17 kWh och 15kWh elvärmare för topparna. Samt extra stor varmvattenberedare.
Dessutom rekommenderas att befintliga rumsgivare för golvvärmen tas bort för att få en jämnare värme (detta ingår inte i offerterna).
Samtliga hamnar runt 140 tkr för komplett installation. Drift runt 8000-11000 kWh/år som kostar 11200-15400kr/år vid ett kWh pris på 1,4kr.
Besparingen blir då 27000-11200=15800kr 27000-15400=11600kr/år
Det ger en payback på 9-12 år...
Om man antar att livslängden för pumpen är 15 år så känns denna investering sådär eller vad anser ni?
Finns kanske något bättre man kan göra för att minska driftkostnaderna?
Den fasta avgiften för fjärrvärme är 4000 kr/år och rörliga 0,73kr/kWh.
Tillsatsvärmaren med 15kWh kostar ca 30 tkr som enskild komponent och man räknar med ca 250 kWh/år från denna.
Drift 250kWh fjärrvärme: 4000kr+250*0,73=4182 kr/år
Drift 250kWh via tillsatsvärmare: 250*1,4=350kr.
Tillkommer så klart avskrivning av investeringskostnaden. Om teknisk livslängd är 15 år så 2000kr. Totalt 2350kr/år
Efter lite forskning...Man kan tydligen även byta till rörligt avtal på fjärrvärmen utan fast avgift. Då kostar det 1,02kr/kWh. Det bör ju vara ett bättre alternativ faktiskt och man slipper 30tkr investeringen.
250*1,02=255kr/år
Tillsatsvärmaren med 15kWh kostar ca 30 tkr som enskild komponent och man räknar med ca 250 kWh/år från denna.
Drift 250kWh fjärrvärme: 4000kr+250*0,73=4182 kr/år
Drift 250kWh via tillsatsvärmare: 250*1,4=350kr.
Tillkommer så klart avskrivning av investeringskostnaden. Om teknisk livslängd är 15 år så 2000kr. Totalt 2350kr/år
Efter lite forskning...Man kan tydligen även byta till rörligt avtal på fjärrvärmen utan fast avgift. Då kostar det 1,02kr/kWh. Det bör ju vara ett bättre alternativ faktiskt och man slipper 30tkr investeringen.
250*1,02=255kr/år
Redigerat:
Som vanligt så är ju luftvatten väldigt frestande med det lägre installationspriset men.... det ger som minst när det behövs som mest ( nu vet jag inte var du bor). Ful utedel som låter ( närhet till altaner, soldäck). Min erfarenhet är att utedel krånglar mer. Bergvärme, så kanske beroende på pumpstorlek så slipper du fjärrvärmen helt å hållet ( mindre direkta kostnader å mindre servicekostnader) dessutom så kan man göra frikyla med bergvärme som kyler kåken så gott som gratis. Jag vet att det blir dyrare men...
Jag kör själv bergvärme och håller helt med Vector, i synnerhet som ett antal grannar har luft-vatten-pumpar... Nu var det några år sedan vi installerade det, men jag undrar om du behöver betala så mycket mer för bergvärme än för luft-vatten. Jag har även tänkt koppla på värmeväxlare och köra frikyla på sommaren. Då cirkulerar man kylmediat genom slangen i borrhålet, kör via en växlare och på andra sidan cirkulerar man genom en fläktkonvektor (fläktelement). Det blir gratis kyla och man värmer borrhålet en aning till vintern när man ju ska ta ut värme därifrån igen.
Sitter själv och funderar på att ersätta jordvärme med fjärrvärme (kort kollektor på 22 år gammal installation). Skillnaden i installationskostnad är inte att föraktajag rekommenderar att räkna med vad alternativkostnaden är i en eventuell investering. 140000 kronor investerade i aktier hos bättre investmentbolag kan över tid äta upp besparingen du räknat dig fram till. Fundera helt enkelt över räntan du får på investeringen.
Ska nog undersöka bergvärme lite till. De som varit hos mig har endast föreslagit luft vatten där en av installatörerna tyckte att det var riskabelt att borra då det inte ens var säkert att hålet som borrades verkligen kunde användas. Någon sådan garanti gav varken han eller borrföretaget menade han. Om det var för att han helst ville kränga luft vatten pump låter jag vara osagt.
Jag bor i Skåne och har inga energibrunnar inom det närmaste enl kartan på SGU. De energibrunnar jag ser är ca 500 m från mig och har jorddjup ca 30 m och är ca 140m djupa.
Jag bor i Skåne och har inga energibrunnar inom det närmaste enl kartan på SGU. De energibrunnar jag ser är ca 500 m från mig och har jorddjup ca 30 m och är ca 140m djupa.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag är inne på andra huset med bergvärme och jag vet inget bättre. Värmeuttaget är nästan oberoende av årstiden, pumpen är tyst och gör sitt jobba bara. Jag skulle inte vilja ställa en utedel som låter, är känslig mot snö/löv/gnagare samt kanske kräver underhåll.
Men om området är känt för dåliga borrhål är det en annan sak. Kanske kolla med grannarna hur deras borrhål funkar.
F ö ger borrarna aldrig någon garanti hur bra området än är.
Men om området är känt för dåliga borrhål är det en annan sak. Kanske kolla med grannarna hur deras borrhål funkar.
F ö ger borrarna aldrig någon garanti hur bra området än är.
Ja, jag får nohg göra en liten undersökning i närområdet. Ser helst att det borras för att slippa utedel, men kalkylen behöver fortfarande gå ihop på ett bra sätt för att det ska kännas värt det.
Klicka här för att svara