1 753 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Värmesystem för semesterhus - feedback önskas
Sida 1 av 2
Hej!
Vi är snart klara med vårt semesterhus, 110 kvm trähus med betongplatta och ingjutna vattenburna golvvärmeslingor och även en vedkamin Aduro. Vi använder huset tre månader på sommaren och sporadiskt på helger under resten av året. Vi bygger på en tight budget.
Jag ber nu om lite feedback på idéer för värmesystem.
Tankar:
Först tänkte jag ha en luft/vatten-värmepump som enda värmekälla till golvvärme, men tycker att ca 100 000 kr inkl installation, tex Nibe Split, blir väl dyrt och kanske överdrivet när uppvärmningsbehovet på sommaren är minimalt förutom till kök/badrumsbehov.
Då tänkte jag istället ha grundvärme från en panna ( tex http://www.stromsnaspannan.se/produkter/) med elpatron som underhåller en temperatur på ca 12 gr för värmeslingorna under vinterhalvårets månader. Sedan på helger värmer vi upp huset med vedkamin (har obegränsat med ved). Att dra igång golvvärme till 20 gr känns ingen mening med på vintern när vi bara är där ca 2 dagar. Risken är att temperaturen i golvet är bra när vi på söndagen drar hem. Det finns väl en tröghet i betongplattan man måste räkna med? En vedpanna med elpatron räknar jag kostar ca 30 000 kr att jämföra med ca 100 000 kr för LV-värmepump.
Huset är mycket välisolerat. Jag har märkt på den första huskroppen, gästhuset 50 kvm med samma väggkonstruktion och betongplatta som det större huset, att kostnaden för el främst är den fasta elnätkostnaden som står för cirka 75%. I gästhuset kör vi element med direktverkande el. Därför tänker jag att vi inte sparar så mycket på luft/vatten-värmepump när elnätkostnaden står för en så stor del.
Är detta en klok idé eller totalt fiasko?
mvh Niklas
Blogg:
http://nybyggaranda.se/
Vi är snart klara med vårt semesterhus, 110 kvm trähus med betongplatta och ingjutna vattenburna golvvärmeslingor och även en vedkamin Aduro. Vi använder huset tre månader på sommaren och sporadiskt på helger under resten av året. Vi bygger på en tight budget.
Jag ber nu om lite feedback på idéer för värmesystem.
Tankar:
Först tänkte jag ha en luft/vatten-värmepump som enda värmekälla till golvvärme, men tycker att ca 100 000 kr inkl installation, tex Nibe Split, blir väl dyrt och kanske överdrivet när uppvärmningsbehovet på sommaren är minimalt förutom till kök/badrumsbehov.
Då tänkte jag istället ha grundvärme från en panna ( tex http://www.stromsnaspannan.se/produkter/) med elpatron som underhåller en temperatur på ca 12 gr för värmeslingorna under vinterhalvårets månader. Sedan på helger värmer vi upp huset med vedkamin (har obegränsat med ved). Att dra igång golvvärme till 20 gr känns ingen mening med på vintern när vi bara är där ca 2 dagar. Risken är att temperaturen i golvet är bra när vi på söndagen drar hem. Det finns väl en tröghet i betongplattan man måste räkna med? En vedpanna med elpatron räknar jag kostar ca 30 000 kr att jämföra med ca 100 000 kr för LV-värmepump.
Huset är mycket välisolerat. Jag har märkt på den första huskroppen, gästhuset 50 kvm med samma väggkonstruktion och betongplatta som det större huset, att kostnaden för el främst är den fasta elnätkostnaden som står för cirka 75%. I gästhuset kör vi element med direktverkande el. Därför tänker jag att vi inte sparar så mycket på luft/vatten-värmepump när elnätkostnaden står för en så stor del.
Är detta en klok idé eller totalt fiasko?
mvh Niklas
Blogg:
http://nybyggaranda.se/
Redigerat:
En mindre LVVP kostar ca 50 000 och inte split , då går vattnet ut direkt till VP och en viss frysrisk
föreligger vid strömavbrott eller haveri/stopp på VP
Är det många avbrott där ?
Går att gardera sig med en mindre El-panna som backup med inställd temp 10C
Klart inget är 100 % vid långa avbrott och låga minusgrader oavsett sättet att värma
Klart inget är 100 % vid långa avbrott och låga minusgrader oavsett sättet att värma
Nibe Split har köldmedium i utedel.R rävlyan skrev:En mindre LVVP kostar ca 50 000 och inte split , då går vattnet ut direkt till VP och en viss frysrisk
Inte så många avbrott. Jag tänker att om man inte har någon utedel alls, så är man mindre känslig för elavbrott.
Ett komplett l/v system, tex Mitsubishi ecodan kostar ca 80-90' inkl installation. Då ingår tanken etc. Skall du installera en strömnästank (har en själv) med vedpanna plus laddomat etc och anlita någon som gör detta åt dig så lär du nog hamna i samma region vad beträffar kostnaderna. Så det handlar snarare om du vill elda eller inte.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
En elektrisk VVB och luft-luft värmepump. Luft luft är överlägset golvvärme på att höja temperaturen snabbt. Perfekt för dom där helgerna.
Det funkar utmärkt. Jag har en strömnäspanna med ved och sol mot. Den har även en elpatron som håller underhållsvörme när jag inte är där. Kör en 6kw patron som räcker gott o väl till att hålla ett sämre isolerat hus med gjutjärnsraddar på 10c på.vintern.kaneone skrev:
Men den skall kompletteras med en lv, för billigt är det inte med elpatron...
Tänker du att man skippar de vattenburna golvvärmeslingorna i betongplattan då? De gjöt jag iofs in mest för att kunna gå upp en nivå om huset blir ett permanentboende.Johannes Carlsson skrev:
Hittade en tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...direktel-eller-vattenburen-golvvaerme.185701/
Det lutar åt att skippa golvvärmeslingorna i detta läge och ha en varmvattenberedare, direktverkande elelement och luftvärmepump. Kostnad på en höft 30 000 kr.
Detta borde bli det billigaste alternativet med de förutsättningar som finns:
- sommarhus, behövs endast uppvärmning ca 5 månader
- vedkamin Aduro finns mitt i huset, obegränsat med ved
- fasta delen av elkostnaden är ca 50%
- mycket isolering, lätt uppvärmt
Enda nackdelen jag ser är att golvet kanske kommer kännas kallt på vintern med underhållsvärme på ca 12 gr. Vi har betongen som färdigt golv.
Vad tror ni?
Fria eller fälla?
https://www.byggahus.se/forum/threa...direktel-eller-vattenburen-golvvaerme.185701/
Det lutar åt att skippa golvvärmeslingorna i detta läge och ha en varmvattenberedare, direktverkande elelement och luftvärmepump. Kostnad på en höft 30 000 kr.
Detta borde bli det billigaste alternativet med de förutsättningar som finns:
- sommarhus, behövs endast uppvärmning ca 5 månader
- vedkamin Aduro finns mitt i huset, obegränsat med ved
- fasta delen av elkostnaden är ca 50%
- mycket isolering, lätt uppvärmt
Enda nackdelen jag ser är att golvet kanske kommer kännas kallt på vintern med underhållsvärme på ca 12 gr. Vi har betongen som färdigt golv.
Vad tror ni?
Fria eller fälla?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Har ni betongplatta som ytskikt kommer det vara lite kallt, det tar ju ett tag att värma upp plattan genom luften. Matta vid soffan rekommenderas 
En annan fördel med luft-luft värmepump är ju AC möjligheten sommartid.
Glöm inte att dom kan vara uppkopplade så du kan switcha mellan underhållsvärme och hög temperatur innan du åker dit. Kan hända att du klarar dig utan elementen?
Yes jag menar att du skippar värmeslingorna. Ingjuten golvvärme är vettigt om man är där längre perioder. En annan femma om du haft spårade skivor och plåt, då är golvvärmen snabb.
Har du någon ventilation i huset och i så fall vad?
En annan fördel med luft-luft värmepump är ju AC möjligheten sommartid.
Glöm inte att dom kan vara uppkopplade så du kan switcha mellan underhållsvärme och hög temperatur innan du åker dit. Kan hända att du klarar dig utan elementen?
Yes jag menar att du skippar värmeslingorna. Ingjuten golvvärme är vettigt om man är där längre perioder. En annan femma om du haft spårade skivor och plåt, då är golvvärmen snabb.
Har du någon ventilation i huset och i så fall vad?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Det är ju lite onödigt, har du dessutom välisolerat så behövs inte så mycket värme så golvet kommer alltid vara kallare än fötterna. Ljummet golv kan du få. Dessutom tar det ganska lång tid att få upp värmen i plattan.
Golvvärme och luft-vatten värmepump för permanent uppvärmt
Luft-luft för tillfälligt uppvärmt
Golvvärme och luft-vatten värmepump för permanent uppvärmt
Luft-luft för tillfälligt uppvärmt