1 151 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Värmepump-Braskaminfunderingar
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Är ägare till ett hus med FLVP och funderar på att instalera en braskamin (för att skona elföretagens jättevinster)
Har hört att husägare med liknande värmearangemang upplever huset kallt på morgonen när det har eldats kvällen före
Har läst några inlägg där det sägs att innegivare måste instaleras:|
Vad händer om man tex. ställer tempen i huset på 19-20 gr,skippar all tempstyrning på golvvärme/radiatorer,skippar innegivare.Eldar i braskaminen så tempen blir behagliga 23-24 gr
På morgonen borde tempen vara 19-20 gr ,eller.........
Har hört att husägare med liknande värmearangemang upplever huset kallt på morgonen när det har eldats kvällen före
Har läst några inlägg där det sägs att innegivare måste instaleras:|
Vad händer om man tex. ställer tempen i huset på 19-20 gr,skippar all tempstyrning på golvvärme/radiatorer,skippar innegivare.Eldar i braskaminen så tempen blir behagliga 23-24 gr
På morgonen borde tempen vara 19-20 gr ,eller.........
Ja, men det blir mest på marginalen. Då tror jag frånluftens högre temperatur bidrar mer till en bättre effektivitet på pumpen men det blir nog fortfarande knappt mätbart.
Däremot blir besparingen högre om man vill ha 23-24 grader men bara låter pumpen jobba till 19-20 och eldar resten jämfört med attlåta pumpen ordna 23-24 grader.
Däremot blir besparingen högre om man vill ha 23-24 grader men bara låter pumpen jobba till 19-20 och eldar resten jämfört med attlåta pumpen ordna 23-24 grader.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Precis min tanke med det helamexitegel skrev:Ja, men det blir mest på marginalen. Då tror jag frånluftens högre temperatur bidrar mer till en bättre effektivitet på pumpen men det blir nog fortfarande knappt mätbart.
Däremot blir besparingen högre om man vill ha 23-24 grader men bara låter pumpen jobba till 19-20 och eldar resten jämfört med attlåta pumpen ordna 23-24 grader.
... och då är din ursprungsfråga också besvarad. Du ska inte ha någon inomhusgivare. Att, som du hört, man vaknar upp till ett kallt hus morgonen efter man eldat om man har inomhusgivare beror på värmesystemets inbyggda tröghet. Du eldar och innegivaren säger till värmepumpen att i princip inte köra ut någon värme alls i radiatorkretsen. När brasan slocknat och den slutar avge värme börjar pumpen öka tempen på vattnet till radiatorerna men avkylningen går fortare än vad radiatorerna/värmepumpen hinner avge och det kan ta några timmar innan systemet är i balans igen. Märks speciellt när det är kallare ute.
Jag håller inte med.
Problem mad kalt hus på grund av trögt system får man ju bara om man har termostatstyrning på varje golv värme slinga.
det är alltid viktigt att ha rätt strypning o sen kasta bort tärmostaterna, det gör att värmen bli jämnare, snabbare & mer ekonomsik ! stor skilnad på hur mycke elpatronen vill arbeta.
inne givaren bör vara ett bra hjälpmedel specielt när du eldar i kamin, men det kräver ju att du inte har termostater !!!
men det är en sak jag hört en bekant råkat ut för o det är att han vid et tillfäler vid ett vädermoslag fått larm på pumpen (vaknade till kalt hus) Det som troligen hände var att värmeväxlaren frös, alla kall fuktig luft träffa värmeväxlaren o frös. i normala fall hade värmeväxlaren varit tilräckligt varm, men då inne givaren inte påkalla värme i kombination med att ventilationen i huset frtfarande arbeta so frös det här.
Problem mad kalt hus på grund av trögt system får man ju bara om man har termostatstyrning på varje golv värme slinga.
det är alltid viktigt att ha rätt strypning o sen kasta bort tärmostaterna, det gör att värmen bli jämnare, snabbare & mer ekonomsik ! stor skilnad på hur mycke elpatronen vill arbeta.
inne givaren bör vara ett bra hjälpmedel specielt när du eldar i kamin, men det kräver ju att du inte har termostater !!!
men det är en sak jag hört en bekant råkat ut för o det är att han vid et tillfäler vid ett vädermoslag fått larm på pumpen (vaknade till kalt hus) Det som troligen hände var att värmeväxlaren frös, alla kall fuktig luft träffa värmeväxlaren o frös. i normala fall hade värmeväxlaren varit tilräckligt varm, men då inne givaren inte påkalla värme i kombination med att ventilationen i huset frtfarande arbeta so frös det här.
man jag antar att det går att ställa em minimum temp på golv värmeslingan som aldrig underskrids (det går ialla fall på markvärmepumparna, så det borde gå på en frånluft med) om man gör det så komme pmpen att gå när det blir tillräckligt kallt o deta kan då inte hända.
som vanligt så handlar det alltså om handhavande fel!
som vanligt så handlar det alltså om handhavande fel!
Jo !!!
om man har golvvärme så har man ON/OFF termostater
stänger termostaten av så slutar vattnet att cirkulera där o betången blir kall.
kör man utan termostater så fortsätter vatten att cirkulera, men med en lägretempratur, betången blir inte lika kall o värms upp fortare! (med termostater så går ofta elpatronen in som stöd= dyr uppvärmning)
om man har golvvärme så har man ON/OFF termostater
stänger termostaten av så slutar vattnet att cirkulera där o betången blir kall.
kör man utan termostater så fortsätter vatten att cirkulera, men med en lägretempratur, betången blir inte lika kall o värms upp fortare! (med termostater så går ofta elpatronen in som stöd= dyr uppvärmning)
Ett sista inlägg i den här tråden innan jag ger upp.
Jag avsåg naturligtvis golvvärme som var avpassad för värmepumpsdrift, dvs. inga termostater utan ett injusterat flöde.
1. Golvvärme i betong (det stavas så) är betydligt mer trögt än ett installerat i ett träbjälklag,
2. Om det cirkulerar ljummen vatten så är plattan betydligt kallare än om det cirkulerat korrekt tempererat vatten - det säger sig självt.
3. I alla installationsbeskrivningar för VP jag läst så står det att golvvärme inte skall regleras med innegivare
Eldar man då i kaminen eftermiddag och kväll så kanske det inte är förrän framåt 12-snåret på natten som innetemperaturen sjunkit tillräckligt lågt för att VP skall börja köra ut okorrigerad temp i slingorna. Kanske uppemot en period på 7 timmar/dygn där VP producerar lägre temp på vattnet. Jag har mycket svårt att tro att temperaturen i plattan kan öka så fort att det inte någon period blir under den önskade temperaturen (19-20 grader i detta fallet). Om den perioden inträffar mitt i natten eller på morgonen är naturligtvis omjöligt att spekulera utan betydande sifferunderlag för husets värmeavgivning.
Over and out.
Jag avsåg naturligtvis golvvärme som var avpassad för värmepumpsdrift, dvs. inga termostater utan ett injusterat flöde.
1. Golvvärme i betong (det stavas så) är betydligt mer trögt än ett installerat i ett träbjälklag,
2. Om det cirkulerar ljummen vatten så är plattan betydligt kallare än om det cirkulerat korrekt tempererat vatten - det säger sig självt.
3. I alla installationsbeskrivningar för VP jag läst så står det att golvvärme inte skall regleras med innegivare
Eldar man då i kaminen eftermiddag och kväll så kanske det inte är förrän framåt 12-snåret på natten som innetemperaturen sjunkit tillräckligt lågt för att VP skall börja köra ut okorrigerad temp i slingorna. Kanske uppemot en period på 7 timmar/dygn där VP producerar lägre temp på vattnet. Jag har mycket svårt att tro att temperaturen i plattan kan öka så fort att det inte någon period blir under den önskade temperaturen (19-20 grader i detta fallet). Om den perioden inträffar mitt i natten eller på morgonen är naturligtvis omjöligt att spekulera utan betydande sifferunderlag för husets värmeavgivning.
Over and out.
fast så funkar det inte.
Golv värme för värmepumpsdrift? 99% av alla med golv värme har termostater, rots att man inte bör ha det.
En innegovare är inte styrningen til värmen! den kompliterar bara med infon, så värmepumpen kan förskjuta skalan. Det är du som bestämmer hur mycke skalan ska förskutas, om du upplever att systemet blir för trökt så ska du inte förskjuta skalan så mycke !!!
det är en inställnings sak !!
Golv värme för värmepumpsdrift? 99% av alla med golv värme har termostater, rots att man inte bör ha det.
En innegovare är inte styrningen til värmen! den kompliterar bara med infon, så värmepumpen kan förskjuta skalan. Det är du som bestämmer hur mycke skalan ska förskutas, om du upplever att systemet blir för trökt så ska du inte förskjuta skalan så mycke !!!
det är en inställnings sak !!
Så nu har jag lite mer tid, ska försöka förklara.
utegivaren bestämmer vilken tempratur värmepumen ska tilverka o skicka ut i golvvärmesystemet (kör man utan termostater så håls denna tempratur hela tiden, vilket är en fördel)
har man sen en inne givare, så bestämmer inte den när värmepumpen ska starta eller stänga av värmen.
Innegivaren tala bara om för värmepumpen om inomhustempraturen är över eller under den valda tempraturen.(& hur många grader över/undr det är)
i värmepumpen har du då ställt in hur många grder kallare tempraturen ut i golvvärmesystemet ska vara.
Vanligtvis är det 4 grader kallare tempratur ut i systemet för varje grad ma övsrskrider inomhustempraturen.
så om du vill ha 21 grader inne & pumpen håller den tempraturen, vi säger att det är 37gradit vatten som går ut i systmet.
Nu tänder du en brasa, till slut så blir tempraturen 22 grader där givaren sitter, då ändrar pumpen tempraturen till 33 grader.
Detta gör att huset inte värmeupp lika mycke, men fortfarende hålls plattan varm.
N är ju plattan rätt trög, så tempraturen hinner stiga både till 23 & 24 grader innan tempraturen stabiliserar sig. Vid 24 graders innomhustempratur ger nu värmepumpen 25 grader ut i golvvärmesystemet.
Plattan kommer alltså inte kallana helt o det är inte så jobbigt att hämta tilbaka tempraturen, specielt inte då pumpen hinner at börja värma på i tid. När inne tempen sjunker till 23 grader så är ju pumpen där o ökar till 29 grader ut i golvärmesystmet & sen när tempraturen faller till 22 så har vi åter igen 33 grader ut, o till sist när vi når våra 21 grader så är det som från början 37 grader ut.
Om vi nu trots allt inte lyckas hålla 21 grader på grund av att platan är frö "trög" så ser ju värmepumpen att tempraturen sjunkit till 20 grader o ökar då till 41 grader ut, något den inte kan göra om inne givare inte finns.
utegivaren bestämmer vilken tempratur värmepumen ska tilverka o skicka ut i golvvärmesystemet (kör man utan termostater så håls denna tempratur hela tiden, vilket är en fördel)
har man sen en inne givare, så bestämmer inte den när värmepumpen ska starta eller stänga av värmen.
Innegivaren tala bara om för värmepumpen om inomhustempraturen är över eller under den valda tempraturen.(& hur många grader över/undr det är)
i värmepumpen har du då ställt in hur många grder kallare tempraturen ut i golvvärmesystemet ska vara.
Vanligtvis är det 4 grader kallare tempratur ut i systemet för varje grad ma övsrskrider inomhustempraturen.
så om du vill ha 21 grader inne & pumpen håller den tempraturen, vi säger att det är 37gradit vatten som går ut i systmet.
Nu tänder du en brasa, till slut så blir tempraturen 22 grader där givaren sitter, då ändrar pumpen tempraturen till 33 grader.
Detta gör att huset inte värmeupp lika mycke, men fortfarende hålls plattan varm.
N är ju plattan rätt trög, så tempraturen hinner stiga både till 23 & 24 grader innan tempraturen stabiliserar sig. Vid 24 graders innomhustempratur ger nu värmepumpen 25 grader ut i golvvärmesystemet.
Plattan kommer alltså inte kallana helt o det är inte så jobbigt att hämta tilbaka tempraturen, specielt inte då pumpen hinner at börja värma på i tid. När inne tempen sjunker till 23 grader så är ju pumpen där o ökar till 29 grader ut i golvärmesystmet & sen när tempraturen faller till 22 så har vi åter igen 33 grader ut, o till sist när vi når våra 21 grader så är det som från början 37 grader ut.
Om vi nu trots allt inte lyckas hålla 21 grader på grund av att platan är frö "trög" så ser ju värmepumpen att tempraturen sjunkit till 20 grader o ökar då till 41 grader ut, något den inte kan göra om inne givare inte finns.
Klicka här för att svara