Hej.
Ikea har precis börjat sälja värmepumpar ink installation från 14485kr. Skulle ni våga köpa?
40 455 läst · 123 svar
40k läst
123 svar
Värmepump åt alla! Från Ikea. Skulle ni våga köpa?
-
Medlem · 448 inlägg 30 jan 23:18
-
30 jan 23:31 #2
Det är pumpar från samsung och dalkin. IKEA brukar vara bra på att lösa reklamation/garanti så varför inte. Men som med allt annat får man jämföra vid köp.
- Laddar…
-
30 jan 23:42 #3
https://www.ikea.com/se/sv/clean-energy/heat-pumps/
Hur bra är Polarpumpen på reklamation/garanti?- Laddar…
-
-
31 jan 08:02 #5
Kanske de fått ner priset, men jag har inte jämfört polarpumpen med eller utan IKEAs prislista.- Laddar…
-
Medlem · 448 inlägg 31 jan 08:1431 jan 08:14 #6
Personligen tycker jag det intressant när någon stor aktör börjar med något nytt koncept. Det brukar skaka om marknaden lite och det brukar ge lägre priser på sikt.
- Laddar…
-
Medlem · stockholm · 1 651 inlägg 31 jan 08:2531 jan 08:25 #7
Är väl ett par Samsung modeller och någon Daikin .
Lär inte skaka om någon marknad
Många varianter när ”stora” bolag vill sälja värmepumpar som tex elbolagen och villaägarna.
Kruxet för slutkund är att det ofta är svårt att få hembesök innan beställning så det gäller att slutkunden har rätt bra koll på effektbehov och att tilltänkt modell verkligen fungerar att montera på tänkt ställe.- Laddar…
-
31 jan 08:28 #8
- Laddar…
-
31 jan 08:30 #9
Intressant. Verkar vara Samsung Nordic Airise som de säljer för en överkomlig peng. Någon som vet om den funkar för garaget? Kan jag ställa temp så lågt som 10C°?
- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 31 jan 09:0931 jan 09:09 #10
Nu är väl inte polarpumpen direkt i topp när det gäller nöjda kunder har jag för mig....
De ingår ju i samma koncern som bygghemma, outl1 osv. Dvs rena skojarföretag.- Laddar…
-
Medlem · 611 inlägg 31 jan 11:2831 jan 11:28 #11
Nej då kommer de här pumparna att få samma usla service som Polarpumpens egna kunder.,
Polarpumpen säljer bra maskiner, men får man problem då har man problem.- Laddar…
-
31 jan 11:41 #12
- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 31 jan 11:45
-
31 jan 12:38 #14
Någon som vet hur det fungerar med konsumentköplagen när IKEA skriver "När du väl bestämt dig för att du vill köpa en värmepump blir du rent formellt kund hos Polarpumpen."?
För det är väl IKEA man betalar till och har ett affärsmässigt förhållande till så kan de sedan flytta det till underleverantören? -
31 jan 12:50 #15
Jag har en värmepump därifrån. Till ett gårdshus som bara används som förråd. Så används väl som underhållsvärme på en sommarstuga.
Anledningen till att vi handlade just där var för att de hade i lager i sensommras / höstas när vi bestämde oss.
Det känns inte som IKEA bidragit med något annat än en länk till Polarpumpen. Allt annat har gått direkt genom Polarpumpen direkt.
Gissar de har varit med och tagit fram konceptet etc. också.- Laddar…