8 675 läst · 24 svar
9k läst
24 svar
Värmekurva - Ändra lutning eller parallellförskjuta vid tillfällig sänkning?
Ny ägare till fritidshus med bergvärme och har inte pillat på inställd värmekurva.
För att spara energi önskar jag sänka temperaturen under vintern och veckor jag inte är där.
Om jag nu förutsätter att kurvan idag är "rätt" inställd och att jag temporärt önskar sänka temperaturen i huset då det är kallt ute - vad skall jag skruva på?
Parallellförskjuta kurvan uppåt eller ändra lutningen eller en kombination???
Enbart utegivare.
För att spara energi önskar jag sänka temperaturen under vintern och veckor jag inte är där.
Om jag nu förutsätter att kurvan idag är "rätt" inställd och att jag temporärt önskar sänka temperaturen i huset då det är kallt ute - vad skall jag skruva på?
Enbart utegivare.
Redigerat:
Använd semesterinställningen så kan du schemalägga det att stängas av strax innan ni ska dit.
Annars är det parallellförskjutningen man ändrar för att få en fast ändring av innetempen som inte är beroende av utetempen.
Annars är det parallellförskjutningen man ändrar för att få en fast ändring av innetempen som inte är beroende av utetempen.
Du skriver inte vilken pump du har, men det brukar finnas en temperaturinställning som du önskar när man enbart har utomhusgivare. På vår gamla Thermia finns den direkt i displayfönstret, där ställer t.ex. 20 grader förväntad inomhustemp. Så du får leta upp hur man gör det på den VP du har.
Kurvorna använder man för att få jämn temperatur och ska du inte röra.
Kurvorna använder man för att få jämn temperatur och ska du inte röra.
Modellen är IVT Greenline HT Plus.useless skrev:
Jodå, innegivare går att ansluta men sådan finns inte idag.
Och därmed faller några finesser...
Så alternativet blir tydligen att skruva på kurvan
Finns det verkligen ingen enklare sätt än att "pilla" på kurvinställning även om det inte kanske inte är så krånglig att flytta hela kurvan. Den funktion finns även på Thermian men i inställningsmenyn, vill jag sänka tempen som jag ställt in på t.ex. 21 grader (visas i grunddisplay) så ställer jag t.ex. in 18 grader (20 år gammal VP)
Den funktionen finns på TS pump om man ansluter en rumsgivare.
Jag skulle ha kopplat in en rumsgivare och ett fjärrstyrt relä som kan lura den att det är några grader varmare så att man kan styra det på distans.
Jag skulle ha kopplat in en rumsgivare och ett fjärrstyrt relä som kan lura den att det är några grader varmare så att man kan styra det på distans.
nu vet jag inte om det är rätt manual:F FDT skrev:Ny ägare till fritidshus med bergvärme och har inte pillat på inställd värmekurva.
Enbart utegivare.
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_HT.pdf
Men du behöver installera en innegivare för att få tillgång till den funktionen du vill ha.
Annars så får du Parallellförskjuta kurvan.
Kan var värt att installera en innegivare för att kunna fjärrstyra exempelvis.
Ser ut att vara passande manual. Tack!!M mattoys skrev:
Här finns det lite nyare manualer:
https://jseducation.se/product/ivt-greenline-ht-plus
https://jseducation.se/product/ivt-greenline-ht-plus