Byggahus.se
Hejsan!
Vi har flyttat upp till vårt tidigare fritidshus i Hassela, byggt 1909.
Nu har vi värme på hela tiden, el-kasset + braskamin.
Nu tycker jag att det börjar bli onormalt mycket is från taket. Är det vanligt att äldre hus tappar så mkt värme. Isolering på vinden finns.
Se gärna bilder, vad tror ni?
 
  • En röd stuga med istappar under kvällshimlen, snötäckt tak och fotspår i snön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt hus med is istappar och djupt snölager under skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket isolering på vinden? Det är enormt läckage från insidan.
 
  • Gilla
Lindztrom
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering på vinden? Det är enormt läckage från insidan.
Dagsmeja kan vara orsak.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket isolering på vinden? Det är enormt läckage från insidan.
Det är ca 60 cm isolering på vinden, vet inte vad det heter men gammalt tidnings papper som rivits upp och ligger som en bädd. Sedan är sidorna, där innertaket är snett. Troligen brister det där. 4 m från nedre tak kant o upp.
 
Jag har samma problem när jag eldar på grund av att skorstenen blir varm och värmer kallvinden.
 
  • Gilla
Lindztrom
  • Laddar…
L Lindztrom skrev:
Det är ca 60 cm isolering på vinden, vet inte vad det heter men gammalt tidnings papper som rivits upp och ligger som en bädd. Sedan är sidorna, där innertaket är snett. Troligen brister det där. 4 m från nedre tak kant o upp.
60cm lösull/ecofiber på hela ytan ?
 

Bästa svaret

Ser ut att vara omfattande värmeläckage i taket, se markerat där snön smält. Om det ligger 60 cm lösull så finns det uppenbarligen stora/många luftläckagespalter från bostaden och upp förbi isoleringen.
Ett snötäckt hus med istappar, belyst fönster, i skymningen. Röda markeringar överlagda på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att det endast är fullt snödjup på de delar av taket som ligger utanför huskroppen...
 
  • Gilla
Lindztrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.