Hej alla.

Jag har köpt ett hus år 2012.
Huset värms upp med hjälp utav fjärrvärme.
Och det har fungera jätte bra ( ta i trä):surprised:
Men idag när frugan var nere i källaren så såg hon att det läckte vatten ifrån fjärrvärmeväxlaren.
Modellen är en Gemina Termix VVX.

Jag tog mig en titt och såg var det läckte ifrån. Jag drog åt muttern lite grann, eller så mycket som jag vågade rättare sagt. Men då fick jag syn på att det började läcka lite längre in i en annan mutter.
Hur hårt kan man dra åt dom här. Här kommer lite bilder så kan ni se själva var det läckte.

20140105_230224[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är muttern som det smala röret går in i

20140105_230235[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sedan så började den inre muttern läcka med. Det är mässings röret bak.

Röret är egentligen ett T rör. Tror att den går in till vattenväxlaren.

Jag kan ta fler bilder ifall det behövs.

Min fråga är. Kan jag dra åt lite till, Eller bör jag skruva bort muttrarna och lägga på gängtejp eller något liknande.
Det är mitt första hus som jag har ägt, Så man kan lugnt säga att jag är rätt så osäker..

Tacksam för tips och råd.
Mvh Ny Husägare 2012
 
Punkt 1: packboxen till tempgivaren för tappvarmvattnet. Kommer inte ihåg hur den ser ut, tror jag har papper på hur det ser ut, återkommer.

Punkt 2: nästan alla interna förskruvningar ser ut att vara av planpackningstyp. Den borde gå att dra åt ganska hårt.
 
Här är en servicemanual (jag har även tidigare laddat upp den) gällande fjärrvärmecentral, visserligen för Danfosscentral men dina delar är ungefär samma. sid 14 är tempgivaren.
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Hej Demmpa.
Jag drog åt både den inre och yttre "kapillärröret" sten hårt. Och jag hade fjärrvärme vattnet helt avstängd. Och då tyckte jag att det fortfarande läckte. Sedan så öppnade jag fjärr ledningarna, och nu så känns det som om dom har blivit täta nu efter åtdragningen och samt när jag öppnade ventilerna.

Tack för den bifogade filen som du skickade. .
God fortsättning.
Mvh/ Ny Husägare 2012
 
Nytt läckage :(

Frugan klagade på att varm vattnet var lågt samt försvann ibland till duschen.
Så jag provade med att ta och rengöra filtren i fjärrvärmecentralen.
Och när jag skruvat ihop allt och slog på vattnet så började det läcka på ett nytt ställe. :( Skruvade bort muttern och packningen var trasig.

Vad gör man en lördags kväll när inga affärer är öppna. Jag fick åka till pappa och kolla efter koppar brickor tänkte jag. Men det fanns inga, men jag hittade några o ringar.
För att göra en lång historia kort. Jag fick dit o-ringen och nu har det sluta läcka.
Min fråga är, tror ni att en o-ring kan vara en permanent lösning. Eller ska jag åka till rörmokaren och köpa "original" packningar. Dom som var monterade var utav "plast". Bilder kommer.

20140112_032018[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140112_032047[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Packningen vänd på andra sidan.
20140112_032121[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


gummi o-ring. Tror att det är 3.0 tjocklek. :surprised:
20140112_032146[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här var det där läckaget kom ifrån.
20140112_032245[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild underifrån.
20140112_032341[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.