Byggahus.se

Läckage från Gammal Bergvärmepump

1. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
    Hej!
    Hjälper min mamma i sin fastighet där hon har en gammal Bergvärmepump sen 90-talet som är ur funktion. Den ligger i Garaget, som är ansluten genom en kulvert som går från huset, genom gräsmattan och ut då till Garaget.
    För ett tag sedan bytte vi elpanna (då detta är det vi kört med sen BVPumpen lade av) - Utöver att påfyllnadsventilen inte var helt stängd (trycket ökade) så har elpannan funkat klockrent nu i två månader ca.
    Nu står vi inför detta problemet; systemet har tappat tryck, från 1,0 Bar ner till 0,4 Bar under 3-veckors period och pannan har vad jag antar är; svårt att värma då det antagligen är för dålig cirkulation i systemet, tack vare det sjunkande trycket.

"Varför sjunker trycket?" frågade jag mig själv och letade efter läckage. Hittade till slut en droppande ventil ifrån gamla Bergvärmepumpen i Garaget som läckte, lite lite. Vi ställde dit en hink för ett par veckor sen och kom tillbaka idag (då vi såg att trycket sjunkit från 1,0Bar ner till 0,4 Bar). Mycket riktigt var det en rejäl vattenansamling i hinken (ca 5 Liter).

Började fundera om man skulle, isåfall hur och var man kunde stänga av vattentillförsel till hela Garaget, samt hur man skulle tömma rören som låg i backen (kulverten mm) - Ej hunnit luska ut detta.

En annan lösning, som kanske är enklare, är om man på något sätt kunde packa om ventilen som läcker.
    Det är en sån där.. vet inte vad dem kallas, men "övertrycks ventil" vill jag gärna kalla dem, då det är dem man släpper ut vatten igenom när man luftar systemet. Som också ska läcka när trycket överstiger 1,5 Bar (tror jag?).

Kan man packa om detta själv, eller bör jag ringa en röris oavsett?

Bifogar lite bilder och tar GÄRNA emot tips av alla slag!

Tack vänligen på förhand,

Mead

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4888.jpg
    IMG_4887.jpg

Ventilen som läcker längs med "luftningsröret" som går längs med hela BVpumpen ner till marken.

IMG_4892.jpg
    helhetsbild

IMG_4896.jpg
    Vad jag antar är kranarna som är till rören som går ut i backen, ut till Garaget. Inifrån pannrummet i huset alltså. Vågar man ens röra detta, isåfall med vilket verktyg? Och hur tömmer man rören i backen isåfall?

2. Bästa svaret

useless
    Lök. · Gävleborg · 19 404 inlägg

useless

Lök.
  3. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
    Okej. TACK!
    Vågar man göra det själv? Aldrig gjort något liknande förut. Tänker logiskt o vill gärna pröva att lösa det själv, om möjligt.

Lite osäker på hur man gängtejpar o hur hårt man ska dra & Hur man kollar rätt gängor.

Måste man tömma radiatorkretsen o expansionskärl inkluderat för att byta detta, eller finns det något bra knep?

Tack för återkoppling åter igen :)

4. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
    kan det vara så att den läcker för att den är kass?

Hej igen. Kanske dum fråga men tror vattenavstängningen till Garaget är de två piggarna som sticker ut från de isolerade rören i pannrummet i huset. Verkar saknas handtag av något slag, typ en kringla. Vad behöver jag för verktyg för att öppna/stänga dessa?

Sen.. Hur vet jag vilken dimension på gängor jag är ute efter? var står "R" för i exempelvis 32R.

Vet ni vad jag har för dimension på den nuvarande som sitter eller hur tar jag lättast reda på det?
    Tack för svar

Redigerat 18 nov 2019 16:53
  5. useless
    Lök. · Gävleborg · 19 404 inlägg

useless

Lök.
  6. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
  7. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
    Rent spontant, skulle du säga att det ser ut som R20(alltså 3/4”)?

8. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
  9. Mead
    Medlem · 65 inlägg

Mead

Medlem
    SÅ - Har nu tack vare all eran hjälp både i denna tråd och andra, lyckats byta denna själv.
    Ni har hjälpt mig att klura ut detta med logik, stänga av vatten i sektioner och hur man applicerar lin o smack på rätt sätt.

Vill helt enkelt tacka er för att hjälp. Återstår bara att jag kikar på ventilen imorgon eller söndag, men den verkar hålla tätt iaf.
    Här kommer lite bilder.

Måste säga att jag är lite stolt att jag klarade av detta själv, och det ser dessutom proffsigt ut.

åter igen, TACK!

P.S: Jag vet, rörkopplingen efter säkerhetsventilen behöver väl egentligen inte tätas, sålänge ventilen håller tätt så händer ju inget, men jag kände för att öva och det satt ju faktiskt gängtejp där sedan innan!
    Sen nej, jag har inte använt någon som helst tätning på klämringen! Det satt däremot gunka där sedan innan, så jag antar att den innan mig har försökt just detta - haha!

/Mead

Före :
    Före.jpg

Efter:
    Efter.jpg

Processen:
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    5.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.