Byggahus.se
Hehe, jo självklart har jag en sån, jag kör inte radiatorvatten i poolen!
Termostaten styr en ventil som öppnar för radiatorvattnet till poolvärmeväxlaren. Tråden handlar mer om att jag vill kunna styra hur varmt radiatorvatten fjärrvärmen ska släppa fram, eftersom golvvärmen också värms av samma system och tydligen inte riktigt har rätt grejer installerade för det.
 
Jag har nu kopplat bort ställdonet till badrummet och skruvat ner blandningsventilen, men inser att det vore väldigt vettigt att byta till en temperaturstyrd sådan, för det blir väldigt grovt att justera på det viset. Nu kör jag alltså fritt blås där i en slinga, får se hur det fungerar, annars kanske jag får fixa en bypass också.

Jag får börja med att byta ut blaningsventilen till en temperaturstyrd. Är det här ett bra val?
https://billigtvvs.se/vvs/ventiler/...MI9fe5l865hQMVYReiAx0yRgwEEAQYAiABEgKbt_D_BwE

Den gamla är ansluten med 22 mm hårda kopparrör och den nya blandningsventilen har G 1" anslutning. Vad är det för koppling jag behöver för att ansluta den? Halvkoppling? nippel? Jag får alltid ångest och tunnelseende när jag står i rörhyllan på hornbach...
 
M
F fredrik.johansson skrev:
Fjv-växlaren då? Finns det någon skala på det manuella läget, där jag kan sätta en ungefärlig fast temperatur på utgående rör?
Eller är det att prova sig fram som gäller?
Hej!
Det går utmärkt att styra pooltemperaturen med vredet på din ecl100. Om du sätter givare i poolväxlaren och kopplar den som innegivare på ECL:en, så får du 20 grader i poolen vid noll på vredet och 28grader vid +8. Vill du ha varmare kan du lägga till ett motstånd vid givaren som lurar ecl till högre temp. För att få högre framledningstemperaturen kan du bryta utegivaren, då höjs kurvan till motsvarande 0 graders utetemperatur. Smartast är att sätta en växlande brytare som bryter utegivaren och innegivaren omväxlande.
Denna lösning är enkel och fungerar mycket bra. Bara att vrida om brytaren för pool eller vinterläge.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Det här låter ju som en mycket fin lösning!
Duger det med vilken som helst pt1000-sensor?
Hur stort motstånd behöver jag sätta för att höja värdet 5 grader? (Då borde väl 0 på reglaget betyda 25?)
 
M
F fredrik.johansson skrev:
Det här låter ju som en mycket fin lösning!
Duger det med vilken som helst pt1000-sensor?
Hur stort motstånd behöver jag sätta för att höja värdet 5 grader? (Då borde väl 0 på reglaget betyda 25?).
Du kan ta den pt1000 som passar växlaren bäst, bara du sätter den på vattnet som kommer från poolen till växlaren. Det blir ofta lite överföringsförlust mellan givare och rör/växlare så man får oftast ca 30grader utan motstånd. Ingen har hittills önskat högre än vad det blir utan motstånd, så testa först utan. Vill du ändra får du titta i en resistanstabell och parallellkoppla med ett större motstånd, kanske 60kohm.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Perfekt!
Jag ska skaffa en sån och labba med, behöver dra en liten kabel mellan pool och jfb, men det ska nog gå fint.
Tack för tipset!
 
M
F fredrik.johansson skrev:
Perfekt!
Jag ska skaffa en sån och labba med, behöver dra en liten kabel mellan pool och jfb, men det ska nog gå fint.
Tack för tipset!
Kul att du testar. Med din fjärrvärmeavgift så blir uppvärmningen med fjärrvärme billigare än elen till cirkulationspumpen för poolen.
 
Nja, kanske inte riktigt, men nästan… jag kör pumpen med en frekvensomriktare så den drar någonstans 100-200w istället för 650w som den drog innan. Hade poolen igång hela vintern och höll den isfri med pumpen på riktig lågfart, knappt 60w.

Du skrev att man kunde bryta bort utegivaren också, är det nödvändigt för att det ska funka bra eller bara om det inte blir tillräckligt bra effekt?
 
M
F fredrik.johansson skrev:
Nja, kanske inte riktigt, men nästan… jag kör pumpen med en frekvensomriktare så den drar någonstans 100-200w istället för 650w som den drog innan. Hade poolen igång hela vintern och höll den isfri med pumpen på riktig lågfart, knappt 60w.

Du skrev att man kunde bryta bort utegivaren också, är det nödvändigt för att det ska funka bra eller bara om det inte blir tillräckligt bra effekt?
Tror att kurvan på ecl100 går ned till 20 grader vid 20 graders utetemperatur. Det blir för lite. Bryter du utegivaren blir det ca 50 grader vid kurva 1,2. När man lägger poolgivaren som innegivare slutar vredet att vara paralellföskjutning av kurvan. Enklast är därför att bryta utegivaren. Glöm inte att ta bort pumpstoppet, men det kanske är gjort eftersom du haft värme på sommaren tidigare.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Måste rapportera hur det blivit. Bytte ut ventilen till golvvärmen mot en termostatstyrd. Hittade en esbe med i princip samma mått, och samma 22mm kopplingar så jag kunde byta rakt av och eftersom det t.o.m. var samma tillverkare vågade jag använde muttrarna från den gamla som satt fast bakom klämringarna. Tätt hittills.
Nyinstallerad termostatstyrd ESBE-ventil ansluten till kopparledningar för golvvärme, med isolering och fjärrvärmeenhet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen skaffade jag en pt-1000- sensor
https://www.electrokit.com/pt-1000-...MIxOiAyJWZhgMVhUCRBR1dZwuoEAQYASABEgJkw_D_BwE
Den ser stor ut på bilden men är pytteliten. Lödde fast den på en kabel och limmade sensorn på en slangklämma som passade runt en rördel där pooltempen känns av.
Drog kabeln till fjärrvärmen och har nu kopplat in den tillfälligt för att testa.

Allt fungerar mycket bra. Golvvärmen har lagom temp och rummet där fördelaren sitter värms inte upp. Poolvärmen styrs nu av ecl-100 och framledningstemperaturen ligger nu strax över pooltempen som jag hade svårt att få till tidigare. Det brusar inget i rören längre.
Summa summarum, ny ventil för en tusenlapp, en sensor och lite kabel för någon hundring så fungerar allt perfekt. Tack för bra tips!

Köpte också en tvåpolig vridomkopplare jag ska sätta i en liten låda för att växla mellan poolvärmning och husvärmning.
 
  • Gilla
mecklarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.