Byggahus.se
Hej!
Jag har en sån här fjärrvärmeväxlare. Fjärrvärmeväxlarenhet med röda expansionskärl, rör, pumpar och manöverdon inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset (enplan med källare -76) värms med några ett-rörsslingor till radiatorer på bottenvåningen, och i källaren är det för 20 år sedan installerat vattenburen golvvärme i tre slingor som styrs med ställdon och en egen cirkpump. Golvvärmen matas med via en sån här ventil

Ventil och röranslutningar på en fjärrvärmeväxlare för vattenburen uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som ställs in på ett ungefär. Det här fungerar bra på vintern, även om det är lite svårt att få lagom varmt på slingorna i källaren emellanåt.

Sommartid värmer vi poolen med samma växlare och jag får det inte riktigt lika bra inställt utan golvvärmematningen blir jättevarm, vilket gör det ännu svårare att få det lagom i källaren. Vill ha lite värme på för fukten, men absolut inte varmt.
När jag går över till poolvärme stänger jag radiatorkretsen och öppnar en annan slinga som går till poolen, vrider ner golvvärmeventilen till nästan minimum och kör fjärrvärmeväxlaren i manuellt läge. Den öppnar då nästan fullt och det susar och brusar i hela växlaren och poolen blir varm, men golvvärmen i källaren också.
Finns det något bra sätt att få ordning på det här? Jag skulle vilja kunna styra temperaturen ut till poolen så den blir lagom, (alltså inte 50-60 som jag får idag) så jag kan styra flödet och slippa bruset, och samtidigt ha en ganska låg temperatur till golvvärmen, för den får också 50-60 grader.
Går det med den här växlaren?
Går det med någon annan växlare? Finns det några andra tricks?
 
Du behöver en shunt till din golvvärmeslinga. T.ex. en sådan:
Shunt för golvvärmeslinga med justeringsratt, tryckmätare och ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sök på "shunt golvvärme" så kommer du hitta många olika fabrikat och storlekar.

En shunt garanterar att du får samma framledningstemperatur till golvvärmen oavsett vad som sker på radioatorkretsen.
 
Rita upp exakt hur allt är kopplat.

Hur ser golvvärmeshunt ut?


Anledningen till att golvvärmen blir väldigt varm är att framledningstemperaturen ut från växlaren får ungefär samma temperatur som när det är som kallast ute.

Det skulle behöva sitta en maxtermostat på gv-shunten som begränsar temperaturen i golvvärmen.

Ventilen med röda ratten är en STAD-ventil, den används till att (grov)inställa flöderna/tryckfallen i de olika "stammarna" i värmesystemet.
 
Jag har fjärrvärme i min mini pool.
Den är helt skild från övriga huset värme som är i princip helt kall Maj-September.

Kolla här för bilder och förklaringar.

Kolla i denna tråden från 2017 Inlägg #10 och #30
https://www.byggahus.se/forum/threads/raecker-effekt-pa-fjaerrvaermecentral.302757/#post-2798258

Jag har köpt alla delar på Rinkaby inkl. isolerade rör i rör 25mm PEX totalt 70 m som hänger i krypgrunden, då värmecentralen är i ena hörnet av garaget och poolen i andra hörnet av huset samt uterum däremellan.
https://www.byggahus.se/forum/posts/3295989

https://static.byggahus.se/attachments/images/large/437/437093-70caac5d601bea5789162df27cda2f30.jpg
 
Redigerat:
Så här är det kopplat. Handritad skiss som visar kopplingar av golvvärmeshunt, rör och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeshunten ser ut så här: Isolerade rör och golvvärmeshunt med termostater och elanslutningar i ett utility-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av problemen är också att rören till golvvärmeshunten är långa och eftersom de blir så varma också värmer upp rummen de går igenom på vägen. Borde kanske isoleras bättre, men kanske ännu bättre om man kunde sänka temperaturen på vattnet i dem.
 
Vad står det på "blandningsventilen" till golvvärmen?
Blandningsventil för golvvärme med ställdon och sammankopplade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den skulle behöva vara temperaturstyrd, den behöver styras av temperaturen på övre fördelaren.

Eftersom det är ställdon på alla tre slingorna så behöver det vara en bypassledning mellan de bägge fördelarna så att det garanterat alltid är flöde genom cirkulationspumpen.
 
det står inget på den. Ratten på ovansidan är märkt + och -, men oklart vad den styr efter. Temp eller tryck?
Lyckades spegla baksidan och där är bara flödespilar, men inget tillverkarnamn. Närbild på en regulator med märkta rattar för + och -, inget synligt tillverkarnamn, klämring märkt "esbe".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ratt märkt med plus och minus utan synligt tillverkarnamn, klämring märkt "esbe".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: klämringen är märkt ”esbe”
 
Men som demmpa säger så är lösningen att ordna så att blandningsventilen blir temperaturstyrd såsom på de shuntgrupper jag visade innan. Antingen genom att se om man kan montera en extern bulb+vred eller om ventilen enkelt kan bytas till att ha temperaturstyrning.

Sen håller jag med om att det borde finnas en bypass, i alla fall om pumpen inte är tryckstyrd.
 
Ok! Jag får undersöka ett byte till en temperaturstyrd blandningsventil.
Går det att koppla en bypass på något enkelt sätt på de här fördelarna? Alla utgångarna är ju fulla, men det kanske går att koppla något längst ut till höger?
 
B
Istället för 3 ställdon och en bypass är det vanligt att man bara har två ställdon, och en slinga som man alltid har öppen lite lagom mycket. T.ex. badrumsslingan, eftersom man ofta vill ha lite värme där.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Fjv-växlaren då? Finns det någon skala på det manuella läget, där jag kan sätta en ungefärlig fast temperatur på utgående rör?
Eller är det att prova sig fram som gäller?
 
Du får pröva dig fram, det är flera/många parametrar som in, samt flera (nästan alla?) är variabler.

Inkommande fjv-temperaturen (varierar)
Poolens temperatur (varierar, tex vid uppstart iskallt vatten)
Solvärmen (varierar)
Vädrets kylande effekt (varierar)
Flödet på poolvattnet
Poolvärmeväxlarens efektivitet
 
I denna tråd är en del beskrivningar hur jag gjorde för att få fjärrvärme i poolen samtidigt varma golv i uterummet, har kört sedan 2016 och är helnöjd med exakt reglering i poolen på 39° åretrunt även när de var -20° i luften.
Dessutom fyller jag med varmvattnet 40° när jag byter vatten ett par ggr/år, det tar 30 minuter per 1 000 liter
Kolla från inlägg #2 och framåt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-var-hoest.394886/#post-3926276
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du får pröva dig fram, det är flera/många parametrar som in, samt flera (nästan alla?) är variabler.

Inkommande fjv-temperaturen (varierar)
Poolens temperatur (varierar, tex vid uppstart iskallt vatten)
Solvärmen (varierar)
Vädrets kylande effekt (varierar)
Flödet på poolvattnet
Poolvärmeväxlarens efektivitet
Till poolen sitter det en termostat,så den sköter ju de flesta variablerna. Men jag skulle nog klara att hålla poolen varm om jag försåg den med 40-gradigt vatten under längre tider, snarare än de 55 som det lätt blir när jag kör fjv i manuellt läge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.