Är på väg att skaffa ny braskamin. Funderar på en Contura 590T, d v s en täljstenskamin, mycket p g a att jag gillar utseendet och lagom storlek men också att jag gillar tanken på att kunna lagra lite värme i täljstenen (vikt ca 300 kg totalt) och inbillar mig att jah får en "mjukare" värme. Frågan är bara om jag är dum som går på den varianten, kanske bättre att gå på den rena plåtkaminen istället? Kommer mest att använda den för "mysfaktor", när man vill ha lite extra värme när man kommer hem på kvällen efter jobbet. Och då vill man ju att värmen ska komma rätt snabbt, täljstenen kanske bara gör att man blir irriterad av att det tar längre tid innan värmen kommer? Men vill ju gärna ha möjligheten att kanske kunna spara lite el också ibland genom att värma huset med brasa istället och då kanske täljstenen har nån funktion?

Har också kikat lite på Jotuls FS 91 o 92 som är klädda med lättbetong av olivinsand i. Nån som har några erfarenheter av denna?

- Tacksam för idéer och tankar!

Det är likadant som inom alla sidor av livet, man måste välja:
Aftonbladet eller Expressen :) (Numera är det meningslöst att välja, det är samma skräp som skrivs i båda)

När det gäller kamin kan du köpa en Lotus
http://www.lotusstoves.se/se-ovne/m-serie/
Där kan du med ett reglage välja om värmen skall släppas ut i rummet direkt eller först värma täljstenen.
M1 kanske är rätt storlek för dig.

Visst är det ett elände med alla val här i livet! :-)

Lotuskaminerna verkar intressanta men ger ändå inte riktigt svaret på huvudfrågan: Tar uppvärmningen av en täljstenskamin innan den ger värme ut i rummet så mycket längre tid att man ångrar att man inte valde en utan täljsten istället?

Valet hos Lotuskaminerna att kunna styra värmen "förbi" täljstenen är intressant. Tror samma möjlighet finns hos en del andra tillverkare också, även om det inte finns hos den 590T jag tittar på.

När kaminen inte väger mer än 300 kg är täljstenen främst en kosmetisk fråga. Värmen kommer lite långsammare. Och den håller sig varm en liten stund efter eldning. Men inte så mycket att det har någon praktisk betydelse. Välj efter utseendet. Varma blir alla kaminer.

Ok, så bara fokusera på vad som ser bäst ut och med hyfsat pris. Lutar åt att jag håller fast vid att jag väljer 590T då.

För att täljstenen ska göra nån praktisk skillnad, hur mycket massa måste man upp i då? Önskemålet i så fall är att kaminen kan hålla så mycket värme att den fortfarande ger ett tillskott till värmen i huset morgonen efter att man eldat på kvällen? (sista inlägg runt 22-tiden). Spelar det nån roll vilken typ av material som används för värmelagringen? (tänkte närmast på Jotuls lättbetong med olivinsand i kontra täljsten)

Jag har en 560 och täljstenen nedanför själva eldstaden har mest kosmetisk funktion. Den blir knappt jummen efter en hel kvälls eldande. Täljstenen på den övre delen håller värmen i några timmar, men inte längre. För övrigt är jag mycket nöjd med kaminen!

Kakelugnar brukar vara varma morgonen efter och längre än så. De brukar väga över 1000 kg. Jag vet inget om Jøtuls spisar med lättbetong och olivinsand, men jag gissar att det är vikten och utformningen som är viktigare än materialet. Lättbetong är till viss del isolerande, så den borde sprida värmen sakta.

Tittade vidare på täljstenskaminer och ett annat alternativ dök upp: Tulikivi Kaira 2.

Gillar designen här och känns gediget. Vikt nånstans kring 450 kg så lite mer möjligheter till värmelagring. Det som jag inte gillar, eller snarare inte vet om jag kommer gilla eller ej är att den har någon automatisk funktion för reglering av tilluft. Automatik kan ju vara jättebra när det funkar som man vill men inte så lyckat om det är så att automatiken är avpassat för att kaminen ska eldas med en viss mängd ved och denna mängd inte matchar den värme man vill ha.. Har insett att det för mig kommer bli viktigare hur man kan begränsa värmen som spisen ger snarare än hur mycket värme jag kan få ut ur den och därför är det viktigt för mig hur regleringen av tilluft funkar. Nån som har erfarenhet av hur just denna kamin är ur den aspekten?

(Säljaren jag pratade med tyckte att jag skulle satsa på konventionell kakelugn istället som skulle ge mig det jag är ute efter. Kan nog hålla med där men spricker både på pris och också storleksmässigt. Kikade en på en Gabriel kakelugn som jag skulle kunna tänka mig annars...)

http://www.eldstaden.eu/Handol-Sofiero-presentation.html

Vi har en Handöl Sofiero och den väger runt 600kg, det tar ca 2 timmars eldande innan kaminen blivit genomvarm och ytterligare någon timmes eldande innan den blir het (men inte obehagligt het som vissa plåtkaminer kan bli) Sedan håller den sig varm runt 6-8 timmar, så vi brukar lägga in några vedträn innan läggdax så är det varmt och gott morgonen efter.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
När vi köpte kamin funderade vi på täljsten men valde sedan bort det eftersom det krävs runt ett ton för att hålla värme över natten. Ca 100 kg täljsten per timmes lagring av värme sa säljaren.

Jag har fått olika uppgifter beroende på vilken säljare man pratar med och det är det som gör mig så tveksam vad jag ska välja. En del hävdar att täljstenen ger en "snällare" värme och att man jämnar ut toppar och dalar i värmen så att man slipper bastuvärmen som en del säger det kan bli från en ren plåt- eller gjutjärnskamin. Och andra säger att med den lilla mängd täljsten man kan ha på kaminer spelar det ingen roll, välj vad du tycker är snyggast. Och den säljare jag pratade med senast idag lotsade mig varsamt bort från avdelningen med kaminer till avdelningen med kakelugnar när jag berättade vilken typ av värme jag sökte... :-) Och så är det ju, det är nåt visst med kakelugnar. Tyvärr är det nåt visst även med priset.. och storleksmässigt är det lite tveksamt också.

Hursomhelst, nyfiken på era praktiska erfarenheter av olika kamintyper. Och om någon ångrar att inte ha valt täljsten eller tvärtom.

Jojjeblom och hellgun

Era observationer ligger i linje med mina.
Min 545 kilos Lotus-kamin innehåller väl nästan 500 kg täljsten.
Det är absolut inte bara dekoration.

Eldar man upp den tills den är ordentligt varm, kanske 60°C, håller den värmen och avger den till inneluften fram till kanske kl 6 på morgonen. Sedan räcker inte kaminvärmen längre, utan om man sover länge vaknar man med rimfrost i skägget.
Så jag kompletterade med en LL-värmepump.
Eldar inte så ofta längre. Man blir bekväm med åldern :confused:

• Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
För övrigt är täljsten väldigt vackert.
Ett äkta naturmaterial också :)

Jag har nog lagt denna bild någonstans redan, men en favorit i repris skadar väl inte :)
P1000388 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mitt första hus satte vi in en "plåtkamin".
Den var av belgisk tillverkning och var fin och bra på många sätt.
Bra konstruerad med dubbelt plåtskal, så konvektionen fungerade utmärkt.
En halvtimme efter att vi hade tänt brasan var det 30°C uppe vid taket i köket/vardagsrummet, där den stod.
Men en halvtimme efter den slocknat var det kallt igen.

Det där är ju en ganska rejäl täljstenskamin. Hur lång tid efter att du börjat elda börjar den ge värme ifrån sig?

Givetvis finns ingen magisk gräns för vid vilken vikt täljstenen börjar göra nytta. Värmen kommer långsammare och stannar kvar längre ju tyngre eldstaden är. Om man skall kunna elda på kvällen och ha varmt på morgonen utan att värma med något annat är nog ett ton en bra lägstavikt. Om man vill att eldens variationer i intensitet skall jämnas ut under tiden man eldar, men kan acceptera att husets vanliga värmesystem går igång till natten så klarar man sig med en lättare täljstenskamin.

Hur väl kaminen vilken den än är kan fungera ihop med husets ordinarie värmesystem beror på hur detta är utfört. Bäst fungerar det ihop med direktel. Något sämre med det med trögreglerade vattenburna systemet. Om det vattenburna systemet inte har någon inomhusgivare fungerar det ännu sämre. Sämst fungerar det ihop med ingjuten golvvärme som är det mest trögreglerade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.