Hej.

Går i planerna att bygga ett lågenergihus i lösvirke och funderar på väggkonstruktionen. huset i fråga kommer troligtvis vara 10x15m utvändigt med vanligt sadeltak, solceller på södra halvan. (har en projekttråd för er som vill se tänkta planlösningen)

Vad tror ni om en vägg- och grundkonstruktion likt denna? en bärande vägg med 45x120 som bär upp taket, sen en yttre vägg för att bära upp ytterpanelen. Fönster och ytterdörrar tänkte jag montera i den yttre väggen.

Två detaljerade väggsektionsritningar som visar förslag till väggkonstruktion för ett lågenergihus med mått och materialspecificering.

Redigerat:
Har gjort en annan variant med indragen fasadvägg och 50mm klimatskiva istället, är detta bättre?

Arkitektoniska ritningar av två väggkonstruktioner med och utan indragen fasadvägg samt detaljerat isoleringsmaterial.

Jo nog blir det välisolerat!

Och det är trevligt med djupa fönstersmygar att ställa blomkrukor och annat smått och gott i,
utan att behöva fönsterbrädor, som sticker in i rummet :)

Hos oss (bor också i Halland) har vi, utifrån och in,
22 mm liggande panel, 28 mm glespanel, 9 mm gips, 45 mm reglar med 45 mm gullfiber, 220 mm reglar med 220 mm gullfiber, ångspärr,
45 mm reglar med 45 mm gullfiber, 18 mm träpanel.

Sammanlagt 310 mm isolering.
Men vi har väl inte varit lika noga med att undvika köldbryggor.
Men elförbrukningen är inte mer än 5000 kWh/år, och enda uppvärmningen är en L/L-värmepump,
(förutom kyl, frys och en handdukstork och enstaka brasor).

Din grundkonstruktion har jag ingen åsikt om, jag kan inte sådant.
Viktigt är ju i övrigt att man ordnar fönster, dörrar och ventilation på ett vettigt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.