Hej alla ni glada vedeldare!

Har fått en offert på min tänkta värmeanläggning med vedpanna och acctankar mm.
VVS'aren som lagt offerten rekommenderar Värmebaronens Vedolux vedpanna. Mest för att den är enkelt att sköta och för att den inte har en fläkt (jobbar med självdrag).

Är det ngn som har erfarenhet av denna panna eller värmebaronen i allmänhet?

En lustig grej med deras acctankar är att elpatronen sitter långt ned. Så om man vill värma beredaren så måste hela tanken värmas upp. Varför det?

Tacksam för svar!

/Jörgen

jorwes skrev:
En lustig grej med deras acctankar är att elpatronen sitter långt ned. Så om man vill värma beredaren så måste hela tanken värmas upp. Varför det?
Värmen stiger som bekant uppåt ;).

Det kan vara som för mig. Jag har en beredare på 200 liter i en tank på 500 liter. Det gör att beredaren blir väldigt hög och då hamnar elpatronen långt ner. Fördelen med en så stor beredare är att kallvattnet kommer in långt ner i tanken och det är bra för skiktningen. Det är bra om den tanken som vvb:n sitter i står högre än de andra tankarna för då hålls vattnet i beredaren varmt längre tid. Det är bra för att motverka tillväxt av legionella.

Om du inte har en stor beredare, utan en mindre eller kopparslinga så bör elpatronen sitta strax under den. Möjligen kan man ha två patroner. En alldeles under varmvattenslingan/beredaren och en lite längre ner (för värme till huset).

Jo, värmen stiger uppåt, men om patronen sitter långt nedanför så måste allt vatten ovanför värmas till mer än 50 grader. Det beror på att det vatten som patronen värmer upp blandas med det kallare vattnet ovanför när det stiger uppåt. Det i sin tur innebär att en massa vatten måste hållas varmt i onödan.

OK, jag vet hur det funkar och förstår principerna men...
Tanken är på 500 liter och beredaren på 100 men ändå sitter elpatronen i nederkant på tanken. Det är detta jag inte fattar...vad är vitsen?

Hur som helst, det var mest vedpannan jag var intresserad av. Acctankar finns det gott om och jag får säkert det jag vill ha (det är ju jag som sitter på pengarna).

/Jörgen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.