Nån som har lite koll på det här med väderstationer? Jag vill ha en enklare variant med huvudenhet och två trådlösa sensorer för temp/Rh så jag kan ha en sensor utomhus och en i krypgrunden. Maxpris 1000 kr.

Jag köpte en på ClasOhlson, med temp, luftfuktighet, vindhastighet, regn, lufttryck, månfaser och gud vet allt. Den fungerar i alla fall ännu så länge. Man ska kunna köpa till extra givare.

Det är bra att du siktar på trådlöst. Jag har haft en väderstation med kablar till givarna. Den funkar inte längre, åskan slog ut elekroniken.

köpte en till farsan för något år sedan och temp givarn funkar bra.
Vindsnurran har fästet gått av på. Plasten var kanske inte UV tålig så den blev spröd eller så var det bara så att plast är inte gjort för att hålla.
Vattenmätaren som jag hoppades skulle kunna ge farsan info in till köket visade fel jämfört med en vanlig utomhus kopp. Vi prvmätte med decilitermått, nu är ju inte regndropparna riktigt så stora men det visade för lite var det vi kom fram till.

Så för att bara kolla tempen duger det men i övrigt så är det så att betalar man mer så håller och funkar grejorna.

jag har köpt en som lagrar data i centralenheten och så att jag kan tanka data till datorn vi jämna mellanrum.

jag köpte min på www.safecast.se

min heter Klimatminne WS303015 och kan ha upp till 5 externa trådlösa sensorer som visar temp + luftfuktighet på display + loggar till centralenheten - som också visar temp + luftfuktighet

priset 895kr med en extern och ytterligare 319 med en till extern givare - det finns en billigare - men jag har för mig att något med loggfunktionen gjorde att jag valde denna.

det som är bra är just att centralenheten sparar värden i eget minne.

Jag har också en produkt från Safecast. Klimatminne WS-8610 heter den. Jag har 3 trådlösa givare, en utomhus och två stycken placerade i torpargrund/krypgrund.
Jag har nu samlat värden i ett års tid. På min blogg kan ni se resultatet av mina mätningar: Fuktig torpargrund

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.