Hej,
Vi har idag en väderstation från Anticimex med en sensor på entréplan och uppe på vinden. Väderstationen visar temperatur och fuktighet där man då genom knappar få välja vilken sensor man ska följa. Problemet är att sensorn uppe på vinden tappar förbindelse ofta. På baksidan av väderstationen står det Oregon scientific.
Kraven vi har på den nya stationen är :
- Tillförlitlig
- Minst 3 sensorer inkl sensor i stationen
- God batteritid
Vi köpte hem en Oregon Scientific RAR503

Tyvärr anger den ojämna värde. Ligger alla 4 sensorerna på 1 och samma ställe så skiljer det 1-2 grader mellan dem vilket man kanske kan leva med men fuktigheten skiljer 20-30&!?
Innan vi köpte RAR503 så tittade vi på Netatmo Weather Station men priset blev extremt högt med 3 sensorer(1295 + 699 = ca 2000 kr). Dessutom läste jag att utomhusgivarna som kostar 700 kr st kan ta in vatten!? Dessutom finns det ingen enkel display utan man måste leta reda på sin telefon först.

Just nu känns det billigare och mer tillförlitligt att köpa vanliga termometrar. vad har ni för erfarenhet av väderstationer?
Vi har idag en väderstation från Anticimex med en sensor på entréplan och uppe på vinden. Väderstationen visar temperatur och fuktighet där man då genom knappar få välja vilken sensor man ska följa. Problemet är att sensorn uppe på vinden tappar förbindelse ofta. På baksidan av väderstationen står det Oregon scientific.
Kraven vi har på den nya stationen är :
- Tillförlitlig
- Minst 3 sensorer inkl sensor i stationen
- God batteritid
Vi köpte hem en Oregon Scientific RAR503

Tyvärr anger den ojämna värde. Ligger alla 4 sensorerna på 1 och samma ställe så skiljer det 1-2 grader mellan dem vilket man kanske kan leva med men fuktigheten skiljer 20-30&!?
Innan vi köpte RAR503 så tittade vi på Netatmo Weather Station men priset blev extremt högt med 3 sensorer(1295 + 699 = ca 2000 kr). Dessutom läste jag att utomhusgivarna som kostar 700 kr st kan ta in vatten!? Dessutom finns det ingen enkel display utan man måste leta reda på sin telefon först.

Just nu känns det billigare och mer tillförlitligt att köpa vanliga termometrar. vad har ni för erfarenhet av väderstationer?
Jag lämnade tidigare mitt svar här:
https://www.byggahus.se/forum/teknik/285093-vaderstation.html?perpage=15#post2581923
https://www.byggahus.se/forum/teknik/285093-vaderstation.html?perpage=15#post2581923
Du får nog utveckla det lite, hur mycket behöver man lägga för att få något som är hyfsat tillförlitligt? Måste man upp i 3000-4000 kr för att få något som faktiskt mäter rätt på samtliga sensorer? Jag är endast intresserad av temperatur och fuktighet, allt annat vill jag gärna undvika att betala för. Att betala 3000-4000 kr för det när man kan köpa termometrar för några 10MathiasS skrev:
Att det skiljer 1-2 grader kan man ta antar jag men att det skiljer 20-30% på fukt känns sådär? eller är det standard att det är så runt dessa pengar? Kan säga att även vädret som stationen föreslår verkar inte särskilt rätt men troligen behövs det minst en sensor utomhus för det.
Luftfuktighet är notorisk onoggrant på billiga konsumentmätare. Jag använder själv en tellstick och dessa sensorer från clas ohlson för att övervaka temperaturer och fuktighet på olika ställen i huset.
Jag köpte 3 st och lade bredvid varandra, de mätte alla temperaturen inom -+0.5 grader. Luftfuktigheten visade 2 st nästan exakt likadant medans den 3e avvek ca 8%.
Man kan nog inte förvänta sig mer precision än så för 100 kr/st, men om det finns mer exakta fuktighetsmätare som kan kommunicera trådlöst för överkomlig summa är jag också intresserad.
Jag köpte 3 st och lade bredvid varandra, de mätte alla temperaturen inom -+0.5 grader. Luftfuktigheten visade 2 st nästan exakt likadant medans den 3e avvek ca 8%.
Man kan nog inte förvänta sig mer precision än så för 100 kr/st, men om det finns mer exakta fuktighetsmätare som kan kommunicera trådlöst för överkomlig summa är jag också intresserad.
Om du tar ut batterierna och "startar om" sensorerna, visar dom fortfarande helt olika RF då?
Jag har själv liknande sensorer men en annan station, dom visar inte så olika som dina.
Vad du ska betala för att mäta korrekt vet jag inte, men en sak är klar. Vill du ha koll på fuktigheten i byggnaden så är det MYCKET billigare att mäta korrekt direkt i byggnadsmaterialet med en mätare av instickstyp. Köp en bra sådan och gör manuella mätningar. Inte lika flashigt, men mer korrekt.
Jag har själv liknande sensorer men en annan station, dom visar inte så olika som dina.
Vad du ska betala för att mäta korrekt vet jag inte, men en sak är klar. Vill du ha koll på fuktigheten i byggnaden så är det MYCKET billigare att mäta korrekt direkt i byggnadsmaterialet med en mätare av instickstyp. Köp en bra sådan och gör manuella mätningar. Inte lika flashigt, men mer korrekt.
Jag har startat om samtliga enheter och station, även satt reset som det rekommenderas i handboken efter att man startat om. Oftast börjar de på väldigt olika värden men stabiliserar sig hyfsat inom 1 timme. Fuktighetsgraden skiljer dock sig alltid lite men det får man kanske leva med då.
Att mäta det manuellt är såklart bättre men i detta fallet handlar det om att ha koll på så att vinden inte får en för hög fuktighet under längre tid för då måste det hanteras. Så troligen behöver egentligen inte precisionen vara jätte hög så länge den visar hyfsat nära under en längre(var veckor) period.
Jag hade egentligen kunnat tänka mig lägga 2000 kr på ex Netatmo men även den verkar ha en hel del problem när man läser på reviews och likannde. Dessutom är det smidigt att kunna se alla värdena direkt på en display, så som det är nu så måste man klicka sig fram och då gör man et aldrig.
Att mäta det manuellt är såklart bättre men i detta fallet handlar det om att ha koll på så att vinden inte får en för hög fuktighet under längre tid för då måste det hanteras. Så troligen behöver egentligen inte precisionen vara jätte hög så länge den visar hyfsat nära under en längre(var veckor) period.
Jag hade egentligen kunnat tänka mig lägga 2000 kr på ex Netatmo men även den verkar ha en hel del problem när man läser på reviews och likannde. Dessutom är det smidigt att kunna se alla värdena direkt på en display, så som det är nu så måste man klicka sig fram och då gör man et aldrig.
Har exakt den väderstation (Oregon) som på bilden i första inlägget (inköpt på Kjell).
En givare på framsidan av huset, en på baksidan o en i krypgrunden.
Det jag gjorde va att salttesta givaren till krypgrunden, det går till enligt följande:
Lägg givaren i en mycket tät burk (exempelvis en burk med gummitätning och snäpplock), ta kapsylen från en vanlig pet-flaska och fyll med vanligt bordssalt, fukta upp saltet med några droppar vatten (saltet får inte bli löst och simmigt), lägg sedan kapsylen med salt i behållaren med givaren och förslut den väl. Låt stå i ett par dagar, då ska fuktigheten stabiliserats på exakt 75%, notera hur mycket det avviker från 75% och lägg på/dra av detta från visat värde.
Min givare diffade med 2%-enheter enligt mitt salttest.
En givare på framsidan av huset, en på baksidan o en i krypgrunden.
Det jag gjorde va att salttesta givaren till krypgrunden, det går till enligt följande:
Lägg givaren i en mycket tät burk (exempelvis en burk med gummitätning och snäpplock), ta kapsylen från en vanlig pet-flaska och fyll med vanligt bordssalt, fukta upp saltet med några droppar vatten (saltet får inte bli löst och simmigt), lägg sedan kapsylen med salt i behållaren med givaren och förslut den väl. Låt stå i ett par dagar, då ska fuktigheten stabiliserats på exakt 75%, notera hur mycket det avviker från 75% och lägg på/dra av detta från visat värde.
Min givare diffade med 2%-enheter enligt mitt salttest.
Redigerat:
En annan vinkel på detta är att med en insticksmätare så behöver du mäta vinden 2-3 gånger per år för att ha full och exakt koll.snowjim skrev:Att mäta det manuellt är såklart bättre men i detta fallet handlar det om att ha koll på så att vinden inte får en för hög fuktighet under längre tid för då måste det hanteras. Så troligen behöver egentligen inte precisionen vara jätte hög så länge den visar hyfsat nära under en längre(var veckor) period.
.
Intressant, hur ofta får du byta batterier och hur ofta tappar de förbindelser?Lexington skrev:Har exakt den väderstation som på bilden i första inlägget (inköpt på Kjell).
En givare på framsidan, en på baksidan o en i krypgrunden.
Det jag gjorde va att salttesta givaren till krypgrunden, det går till enligt följande:
Lägg givaren i en mycket tät burk (exempelvis en burk med gummitätning och snäpplock), ta kapsylen från en vanlig pet-flaska och fyll med vanligt bordssalt, fukta upp saltet med några droppar vatten (saltet får inte bli löst och simmigt), lägg sedan kapsylen med salt i behållaren med givaren och stäng den väl. Låt stå i ett par dagar, då ska fuktigheten stabiliserats på exakt 75%, notera hur mycket det avviker från 75% och lägg på/dra av detta från visat värde.
Min givare diffade med 2%-enheter enligt mitt salttest.
Har haft den ca 6 månader, aldrig bytt batterier och den har tappat kontakt med den i krypgrunden 1 gång (varade ca 2 dagar, om jag minns rätt), gjorde inget med den då utan den "hittades" av sig själv igen.snowjim skrev:
Den givaren som sitter på baksidan är väl den som sitter längst från displayen, med tre väggar i mellan varav en yttervägg (om det nu spelar någon roll).
Redigerat:
Kan rekommendera en Tellstick Net med sådana fukt/temp-givare som de skickar med sina "kit".
Sedan ansluter man sitt telldus-konto på en site där du kan logga värden.
Själv använder jag http://templight.se Det kostar ca 130 kr/år.
När du loggar värde är det mer en trend du tittar på än på själva värdet så den information du får blir så mycket mer värd.
En lösning som som denna kostar inte skjortan.
Nedan syns det det när jag installerade en fungerande avfuktare i slutet av Juni, höjde börvärdet i mitten av Juli och flyttade den ena givaren i slutet av September.
Tidigare hade jag en avfuktare som inte fungerade, det konstaterade jag med hjälp av denna loggning.
Sedan ansluter man sitt telldus-konto på en site där du kan logga värden.
Själv använder jag http://templight.se Det kostar ca 130 kr/år.
När du loggar värde är det mer en trend du tittar på än på själva värdet så den information du får blir så mycket mer värd.
En lösning som som denna kostar inte skjortan.
Nedan syns det det när jag installerade en fungerande avfuktare i slutet av Juni, höjde börvärdet i mitten av Juli och flyttade den ena givaren i slutet av September.
Tidigare hade jag en avfuktare som inte fungerade, det konstaterade jag med hjälp av denna loggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
OT, sista bilden är inte så svår i verkligheten som det ser ut på bilden.
Det är nämligen en väg/port till vänster strax innan övergångsstället och det är bara enkelriktad trafik ut genom den vägen/porten.
Det är vad jag har läst iaf.
Det är nämligen en väg/port till vänster strax innan övergångsstället och det är bara enkelriktad trafik ut genom den vägen/porten.
Det är vad jag har läst iaf.


