Jag borrade nyss hål i väggen (det ser ut som betong, men tror att hantverkarna som tog fram en dörr där sa att det var något annat egentligen) i källaren för att sätta fast arbetsbänken där med ett vinkeljärn. Det översta hålet kändes som att väggen var smör som smälte runt borren. Men det undre hålet 10cm längre ner tog emot efter ca 1 cm in. Så jag flyttade en liten bit åt sidan istället, men samma sak där. Så jag fortsatte borra där fastän det gick trögt och ca 5 cm in i väggen var det som att jag kom igenom någonting med borren. Jag kollade rummet på andra sidan väggen och det var inte där, väggen är tjockare än så. Kan jag ha borrat igenom ett vattenrör eller vad kan det ha varit? Kan det finnas någon slags skivor i betong liknande väggar?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Låter som hålsten, alltså block med mellanrum i.
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-google&source=android-browser&q=hålsten
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-google&source=android-browser&q=hålsten
Att det skulle finnas vattenrör inne i murade källarväggar tror jag inte. Och om det mot förmodan var ett vattenrör du borrade i så skulle det blivit blött. Så där kan du vara lugn. Betonghålsten är en typ av murblock som förekommer som har håligheter i sig.
Vi hade vattenrör i några av våra källarväggar, dels de som är byggda med betonghålsten, dels de som var byggda med blåbetongblock.A Avemo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja hålsten tror jag det var de sa. Vad bra, då kan jag slappna av. Tack!A Avemo skrev:
Lite OT.
Händelse från verkligheten.
Jag råkade borra i avloppsstammen när jag bodde i bostadsrätten när jag skulle byta badkarsblandaren från en som satt med en skruv till en som satt med två skruv. Tryckte i lite silikon i hålet, sen pluggen, silikon igen, å skruvade fast blandaren.
När jag två år senare höll på att renovera badrummet så spolade grannen över oss vatten precis när jag tillfälligt tagit bort blandaren, då kom det en liten stråle med vatten.
Ringde vicevärden som i sin tur ringde VVSare som kom dagen efter, bilade upp ett hål i väggen och limmade dit en bit avloppsrör över hålet.
Betongen runt hålet var snustorrt tack vare silikonet.
Händelse från verkligheten.
Jag råkade borra i avloppsstammen när jag bodde i bostadsrätten när jag skulle byta badkarsblandaren från en som satt med en skruv till en som satt med två skruv. Tryckte i lite silikon i hålet, sen pluggen, silikon igen, å skruvade fast blandaren.
När jag två år senare höll på att renovera badrummet så spolade grannen över oss vatten precis när jag tillfälligt tagit bort blandaren, då kom det en liten stråle med vatten.
Ringde vicevärden som i sin tur ringde VVSare som kom dagen efter, bilade upp ett hål i väggen och limmade dit en bit avloppsrör över hålet.
Betongen runt hålet var snustorrt tack vare silikonet.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Du borde kunna lista ut det genom att tänka hur stället du borrade i ligger i relation till kök och badrum. Men det verkar konstigt att dra avloppsstammar i väggen i källare. Möjligtvis om någon murat en låda runt ett avloppsrör. Men enklast är väl att spola vatten på övervåningen och lyssna i hålet.B Bjurn25 skrev:
I rummet ovanför har vi vardagsrummet. Men däremot tror jag att avloppet går ut ifrån garaget där jag borrade, men under golvet. Dock så är det vinklat ungefär där jag borrade tror jag om jag tänker utifrån. Vad gör jag nu i så fall?mexitegel skrev:
Okej, där finns inget badrum eller kök precis ovanför, köket ligger närmst men en liten bit ifrån. Jag ska testa att lyssna som du beskrev. Ska det låta porlande om så är fallet?Henningelvis skrev:
Du borde kunna lista ut det genom att tänka hur stället du borrade i ligger i relation till kök och badrum. Men det verkar konstigt att dra avloppsstammar i väggen i källare. Möjligtvis om någon murat en låda runt ett avloppsrör. Men enklast är väl att spola vatten på övervåningen och lyssna i hålet.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg