1 834 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vad väger ett betongbjälklag?
Hej,
Står inför att flytta en källartrappa och kommer behöva ta upp ett hål ner till källaren.
Källartaket består av ett bjälklag av blåbetong som då behöver tas bort.
Dessa byggblock är 50cm breda och ca 4-4,5m långa och enligt ritningarna 10cm tjocka (svårt att veta exakt då de på ritningen är 1mm)
Finns det någon här som har en aning om vad dessa kan väga?
Har en ide om att man skulle kunna bygga något under för att stötta upp dem och sedan såga av dem på längden i mer lätthanterliga storlekar.
Står inför att flytta en källartrappa och kommer behöva ta upp ett hål ner till källaren.
Källartaket består av ett bjälklag av blåbetong som då behöver tas bort.
Dessa byggblock är 50cm breda och ca 4-4,5m långa och enligt ritningarna 10cm tjocka (svårt att veta exakt då de på ritningen är 1mm)
Finns det någon här som har en aning om vad dessa kan väga?
Har en ide om att man skulle kunna bygga något under för att stötta upp dem och sedan såga av dem på längden i mer lätthanterliga storlekar.
Menade inte att kommentera ditt svar.harry73 skrev:
Kommer börja ta upp träbjälklaget som ligger ovan på om någon vecka och efter det kan jag borra ett hål för att kunna mäta tjockleken.
Är fortfarande inne på att bygga något eller sätta upp byggnadsställningar under för att stötta när man börjar såga upp i mer lätthanterliga block.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Volymvikten på armerade lättbetongkasetter ligger på högst 0,65 kg/dm3. 5x45x1=225x0.65=146,25 kg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det känns tunnt. Efter en snabbkoll i gamla Bygg II tror jag att 15-20 cm (med dragning åt 20) är mer realistiskt. Men det finns många parametrar, inte minst vilken nyttig last som är aktuell i det här fallet.
Våra är 21 cm.
En brasklapp är också att du måste växla av på något sätt när du tar upp ett så stort hål i dem. Det rekommenderar jag att du låter en konstruktör göra. Ett sådant ingrepp kräver också bygglov, för vilket konstruktionsberäkning torde vara en förutsättning.
En brasklapp är också att du måste växla av på något sätt när du tar upp ett så stort hål i dem. Det rekommenderar jag att du låter en konstruktör göra. Ett sådant ingrepp kräver också bygglov, för vilket konstruktionsberäkning torde vara en förutsättning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det "enklaste" är nog att plocka upp t.ex. två plattor och ersätta dessa med kortare varianter, som då behöver ett nytt upplag av någon form.
Klicka här för att svara