HOBBY ARCHITECT
Enkel ritning av ett tvåvånings sluttningshus med vinterträdgård, pool och inomhusbalkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bara gjort en enkel ritning än så länge.

Det är ett sluttningshus med en vinterträdgård i bottenplan full med växter och med en swimmingpool. På andra våning är en inomhusbalkong där du kan sitta och titta ner på poolen.

Ett lyxhus där tanken är att det ska ligga i ett land med kallt väder så man får sommar och bad året runt i.o.m. växthuset med poolen i.

9 rok

Garage/förråd: 106 kvm
Hobbyrum: 105 kvm
Resten: 489 kvm
Sammanlagt: 700 kvm
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag hade placerat allrummet i mitten på bottenplanet för att öppna upp och få in mer ljus så att det inte känns som en muggig källare. På övervåningen hade jag nöjt mig med ett par dubbeldörrar in till biblioteket(?) och placerat stora fönster på gavlarna för att ha fönster med fri utsikt och inte bara in i vinterträdgården, då det kan upplevas som instängt. :geek:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hade placerat allrummet i mitten på bottenplanet för att öppna upp och få in mer ljus så att det inte känns som en muggig källare.
Jag gjorde det först, sen la jag den åt vänster för att det ska komma in ljus från sidan också och inte bara från växthuset.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
På övervåningen hade jag nöjt mig med ett par dubbeldörrar in till biblioteket(?)
Det är ett kontor ja. Men jag tänkte att jag vill ha mycket öppet där så allrummet och matplatsen liksom hänger ihop med kontoret i en helhet utmed den sidan av huset.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
och placerat stora fönster på gavlarna för att ha fönster med fri utsikt och inte bara in i vinterträdgården, då det kan upplevas som instängt. :geek:
Intressant, det ska jag fundera på. Kanske behövs mer än det fönstret i arbetsrummet (till vänster).
 
HOBBY ARCHITECT
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
placerat stora fönster på gavlarna för att ha fönster med fri utsikt och inte bara in i vinterträdgården, då det kan upplevas som instängt. :geek:
Det här kanske blir bättre? :)

Ritning av husplan visar två våningar med möblering, inklusive ett diskuterat fönster och ett nytt fönster i källarkorridoren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dock känns de lite konstigt med fönstret till höger där uppe där det kommer en vägg helt plötsligt efter fönstret liksom.... men det blir nog trots allt bättre...

Jag la även till ett fönster i korridoren i källaren så det kommer in lite ljus. Tack för tipsen!

Husritning med inredningsdetaljer; vänstermarkeringar vid nytt fönster i korridor, högermarkeringar vid avslutande vägg nära fönster.
 
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Eller ska man kanske ha fönstren sådär?

Ritning av husplanlösning med markerade fönster intill ett växthus och inredningslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det blir lite töntigt och konstigt, eftersom växthuset glasvägg sticker upp utmed ena fönstret. Men man ser ju ut bättre då än på förra alternativa planlösningen.
 
HOBBY ARCHITECT
Och jag ska nog bara ha en dörr till kontoret.
 
Off topic: Har du aktier i en dörrfabrik?
 
  • Haha
  • Gilla
ebolasmurf och 10 till
  • Laddar…
K
Ser inte riktigt poängen med pardörrar till alla både ut mot poolområdet
 
Ett tips redan i detta stadie är att fundera av bärningen av balkongen ut mot poolen och även taket över balkong och pool. Det är stora spännvidder så det kan tänkas komma ner pelare från balkongen samt att takbjälklaget kan komma att bli relativt högt. Annars riktigt häftig idé:D(y)
 
Det är klart man kan ha åsikter om planlösningen (huset går inte riktigt att bedöma med enbart planerna) men när det inte finns någon kontext att ta hänsyn till blir det inte så lätt heller. Som det är ritat nu finns det en specifik brukare i åtanke men där det saknas en tomt, det saknas t.o.m. ett land att utgå från. Det blir heller inte riktigt gångbart som ”kataloghus” då det är för snävt inriktat mot en viss brukare.

Jag utgår från att detta är en form av övningsuppgift men för att få ut mer av det hela skulle jag råda dig att hitta på en tomt eller utgå från en befintlig vilket skulle möjliggöra bättre och konstruktivare kritik.

Utan att överanalysera planlösningen så känns det spontat som att det kan bli problem med dagsljuset, stora ytor kommer bli mörka. Väldigt mycket dörrar som sagt. Små och trånga utrymmen…





700 kvm (??!!??) – Stort är inte likställt lyxigt.
 
  • Gilla
ebolasmurf och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Kallebo skrev:
Ser inte riktigt poängen med pardörrar till alla både ut mot poolområdet
Till alla rum? Är väl inte fel att alla sovrum kan gå ut till växthuset.

(Dörrarna i pardörrarna är 8,5 m breda. Pardörrarna är för symmetrin skull.)
 
HOBBY ARCHITECT
Centano Centano skrev:
Det är klart man kan ha åsikter om planlösningen (huset går inte riktigt att bedöma med enbart planerna) men när det inte finns någon kontext att ta hänsyn till blir det inte så lätt heller. Som det är ritat nu finns det en specifik brukare i åtanke men där det saknas en tomt, det saknas t.o.m. ett land att utgå från. Det blir heller inte riktigt gångbart som ”kataloghus” då det är för snävt inriktat mot en viss brukare.

Jag utgår från att detta är en form av övningsuppgift men för att få ut mer av det hela skulle jag råda dig att hitta på en tomt eller utgå från en befintlig vilket skulle möjliggöra bättre och konstruktivare kritik.

Utan att överanalysera planlösningen så känns det spontat som att det kan bli problem med dagsljuset, stora ytor kommer bli mörka. Väldigt mycket dörrar som sagt. Små och trånga utrymmen…





700 kvm (??!!??) – Stort är inte likställt lyxigt.
Tanken är att det ska ligga på en något sluttande tomt (det är ju ett sluttningshus) med vacker utsikt mot havet i ett kallt land som Sverige t.e.x. Helst ska ju utsikten från vardagsrummet/växthuset vara mot söder, så tänk dig t.e.x. Lidingö.

Jag har också funderat på om det blir mörkt. Balkongen i växthuset ska vara i träpanel med små glipor emellan som det blir då. Dubbeldörrarna är fönster ner till golv.

Stort är inte samma som lyxigt nej, men stort är en form av lyx. (Man kan även välja bort hobbyrummet om man vill.)
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
B bossespecial skrev:
Ett tips redan i detta stadie är att fundera av bärningen av balkongen ut mot poolen och även taket över balkong och pool. Det är stora spännvidder så det kan tänkas komma ner pelare från balkongen samt att takbjälklaget kan komma att bli relativt högt. Annars riktigt häftig idé:D(y)
Ja det måste det kanske, det gör mig ingenting. Annars tycker jag det är fult med stolpar innomhus. Sånt tyckte man var tufft i början på 90-talet typ, men eftersom det ska vara utomhus-känsla i vinterträdgården gör det inget.

Hur tänker du med takbjälklaget...? Jag vet inte om det ska vara platt tak över vinterträdgården eller takfönster (som det brukar vara i vinterträdgårdar). Men har inte tagit mig an att rita i 3D än, så får se...
 
HOBBY ARCHITECT
Ett liknande hus jag har ritat har också dubbeldörrar, fast lite smalare.
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/winter-house
Tanken var att huset skulle ha allt man förknippar med hus och inomhus, medans i växthuset är det stora breda fönster och utekänsla. Alltså själva "huset" skulle ha gammeldags stil, med gammeldags fönster och gardiner... För att skapa en konstrast, så det verkligen känns som ute i växthuset, men i detta huset ska det nog inte vara så överdrivet så, det blir nog töntigt.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Ritning av en våning med markerade fönsterpositioner på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett tredje alternativ på fönstren på sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.