GK100 GK100 skrev:
Kan du kanske översätta med ett eget referat/sammanfattning? Det vore intressant.
Det finns inga kommersiella lagringslösningar som kan lösa Sveriges behov av elbuffert även i bästa scenariot med hög flexibilitet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man pratar ju ofta om planerbar energi och vindkraft/solkrafts nackdelar vid mulet/vindstilla väder. Och hur man ska kunna lagra energin.
En tanke som slog mig. Om man har en kraftverksdamm som man plockar energi ur med turbiner vid mulet väder och dålig blåst. Sedan när solen skiner som mest eller det blåser mycket, som i veckan när vi sett negativt elpris pga. överskott i söder, hade man inte då kunnat använda överskottsenergin till att pumpa upp havsvatten/sjövatten från närbelägen sjö till kraftverksdammen för att på så sätt skapa en form av energilagring?

Istället för att lagra energin i ett batteri som verkar kräva dyra material och ha dålig kapacitet, så har man en megastor damm där vattnets lägesenergi blir batteriet istället. Ni vet Newtons kraftekvation, F=m x a.

Vad är era åsikter, galet eller genialt enkelt?
Vanligt här i Tyskland. De stora energibolaget driver flera pumpkraftverk och tjänar på differensen mellan dag och nattpris.

https://www.uniper.energy/germany/power-plants-germany/pumped-storage-hydropower-group

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
I princip är det ju samma tanke man har med så kallade vätgasbatterier. Dvs det är inte några batterier att tala om utan man använder överskottsenergin till att tillverka vätgas. Denna kan man sedan förbränna för att få energi senare. Effektförlusten är väl i dagsläget 4:1 eller hur det nu ska skrivas. Går det åt 4 Wh för att skapa en enhet vätgas får du ut 1Wh energi vid förbränning av denna.
Men du använder inte denna vätgas för att generera el till nätet utan för att tanka vätgasfordon.

N Nikorasu skrev:
Men du använder inte denna vätgas för att generera el till nätet utan för att tanka vätgasfordon.
Man kan göra det, men det kommer inte ske p.g.a. lönsamhet och optimering av klimatnytta.

• Gilla
08a
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tyvärr finns det extremt lite att hämta ur kinetisk energi. Det blir enorma anläggningar som lagrar väldigt lite energi. I USA har det experimenterats en del med att använda överskottsenergi för att köra upp tåg på höga berg. Sen har man tagit ut energin tillbaka med regenerativ bromsning.

Formeln för kinetisk energi är Ek=(m*v^2)/2.
Har du t.ex. ett 100ton tungt tåg som rör sig i 60km/h så kan du ta ut 13,9mJoule. Eller 3,86kWh minus förluster. Det är samma princip med att pumpa vatten. Inget av värde med andra ord...
Det är inte i kinetisk energi man lagrar utan i lägesenergi, när det kommer till pumpkraft. Det är ett väldigt bra sätt att lagra energi på i stor skala, men som flera redan skrivit krävs det ganska speciella förutsättningar för att det ska vara vettigt.

N Nikorasu skrev:
Du verkar ha fel.

[länk]
Nu är det en viss skillnad på storskalig kommersiell installation och ett PR-test, det sistnämnda kommer ske titt som tätt småskaligt runt om Europa. Jag jobbar i branschen och just nu finns det inga indikationer på att man marknadsmässigt eller klimattnyttomässigt kommer använda el för att producera el -> vätgas -> el i Sverige. I länken du skickade så läser jag att man ska sälja vätgas som bränsle och inte för att producera el.

Redigerat:
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
I länken du skickade så läser jag att man ska sälja vätgas som bränsle och inte för att producera el.
Precis, det var det som var min poäng.

N Nikorasu skrev:
Precis, det var det som var min poäng.
Då får du läsa migg första inlägg igen.

Du skrev;
"Men du använder inte denna vätgas för att generera el till nätet utan för att tanka vätgasfordon."

Mitt förtydligande är att man kan göra det (generera el till nätet) men att man inte kommer göra det (generera el till nätet) p.g.a. lönsamhet och optimering av klimatnytta.

Att använda vätgas som substitut till fossila alternativ sker och kommer öka.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Man behöver inte ens gå utomlands, vi har ett eget pumpkraftverk i Sverige. Det heter Juktans kraftstation. Det används dock inte som ett pumpkraftverk sedan 70-talet eftersom det inte är lönsamt. Finns dock en motion om att återöppna den funktionaliteten.

Som sagt, man måste ha tur med topografin för att kunna utnyttja sådant.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns inga kommersiella lagringslösningar som kan lösa Sveriges behov av elbuffert även i bästa scenariot med hög flexibilitet.
Nu var det den som skrev inlägget jag helst vill se en redogörelse från och givetvis dig och andra också. Du får gärna vara lite mindre fåordig det tål jag så man kan skilja agnarna från vetet lite i denna typ av resonemang.

F Finndjävel skrev:
Tyvärr finns det extremt lite att hämta ur kinetisk energi. Det blir enorma anläggningar som lagrar väldigt lite energi. I USA har det experimenterats en del med att använda överskottsenergi för att köra upp tåg på höga berg. Sen har man tagit ut energin tillbaka med regenerativ bromsning.

Formeln för kinetisk energi är Ek=(m*v^2)/2.
Har du t.ex. ett 100ton tungt tåg som rör sig i 60km/h så kan du ta ut 13,9mJoule. Eller 3,86kWh minus förluster. Det är samma princip med att pumpa vatten. Inget av värde med andra ord...
Du blandar ihop lägesenergi och rörelseenergi.
Rörelseenergi är bara aktuellt för extremt korta tidsperioder. Då i form av svänghjul.

GK100 GK100 skrev:
Nu var det den som skrev inlägget jag helst vill se en redogörelse från och givetvis dig och andra också. Du får gärna vara lite mindre fåordig det tål jag så man kan skilja agnarna från vetet lite i denna typ av resonemang.
Lite krävande att komma med krav på hur kort och hur lång och av vem en summering ska vara. Speciellt när texten tar 3 minuter att läsa igenom.

tommib tommib skrev:
Man behöver inte ens gå utomlands, vi har ett eget pumpkraftverk i Sverige. Det heter Juktans kraftstation. Det används dock inte som ett pumpkraftverk sedan 70-talet eftersom det inte är lönsamt. Finns dock en motion om att återöppna den funktionaliteten.

Som sagt, man måste ha tur med topografin för att kunna utnyttja sådant.
Det finns tre aktiva pumpkraftverk i Sverige. Det har funnits ytterligare två.

J
M Markarbetaren skrev:
Man pratar ju ofta om planerbar energi och vindkraft/solkrafts nackdelar vid mulet/vindstilla väder. Och hur man ska kunna lagra energin.
En tanke som slog mig. Om man har en kraftverksdamm som man plockar energi ur med turbiner vid mulet väder och dålig blåst. Sedan när solen skiner som mest eller det blåser mycket, som i veckan när vi sett negativt elpris pga. överskott i söder, hade man inte då kunnat använda överskottsenergin till att pumpa upp havsvatten/sjövatten från närbelägen sjö till kraftverksdammen för att på så sätt skapa en form av energilagring?

Istället för att lagra energin i ett batteri som verkar kräva dyra material och ha dålig kapacitet, så har man en megastor damm där vattnets lägesenergi blir batteriet istället. Ni vet Newtons kraftekvation, F=m x a.

Vad är era åsikter, galet eller genialt enkelt?
Grattis, du har kommit på en existerande lösning.

F=mgh

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.