Här betalar du för läget.
Det mesta av driftskostnaden består av uppvärmning vilket du har små möjligheter att påverka i.o.m. huset är anslutet till fjärrvärme. Det kommer bara bli dyrare. Enligt bilderna verkar huset vara i originalskick så det finns stora möjligheter att bränna pengar på renoveringar. Som mäklaren skriver "behov av omtanke och kärlek" vilket i klartext betyder "renoveringsobjekt".
Stickan
Det mesta av driftskostnaden består av uppvärmning vilket du har små möjligheter att påverka i.o.m. huset är anslutet till fjärrvärme. Det kommer bara bli dyrare. Enligt bilderna verkar huset vara i originalskick så det finns stora möjligheter att bränna pengar på renoveringar. Som mäklaren skriver "behov av omtanke och kärlek" vilket i klartext betyder "renoveringsobjekt".
Stickan
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det är ju svårt att göra en bedömning utan besiktningsprotokoll. Men i energideklarationen föreslås det
"Byte av radiatortermostater/radiatorventiler alternativt montering där det saknas." Kanske är det så att radiatorerna står på fullt fjös hela tiden året om? Det borde ju påverka uppvärmningskostnaden.
Vi köpte ett hus från 1965 där radiatorerna hade originalvreden och när vi övertog huset i slutet av juni stod de flesta på max och i källaren var de så varma att man nästan brände sig. Det verkar som om riktigt gamla fryser året om...
"Byte av radiatortermostater/radiatorventiler alternativt montering där det saknas." Kanske är det så att radiatorerna står på fullt fjös hela tiden året om? Det borde ju påverka uppvärmningskostnaden.
Vi köpte ett hus från 1965 där radiatorerna hade originalvreden och när vi övertog huset i slutet av juni stod de flesta på max och i källaren var de så varma att man nästan brände sig. Det verkar som om riktigt gamla fryser året om...
Det finns en överlåtelsebesiktning här: http://onfab.com/wp-content/plugins...e/img/CFIL4PH3AST6G02SV7ES_20180530095748.pdf. De nämner att det "förekommer fuktgenomslag, missfärgningar och putssläpp genom delar av källaren". Det låter ju inte så roligt förstås. Är det i kategorin "ja, så brukar det alltid stå för gamla hus, det viktiga är att xxx" eller "ni måste dränera dag ett, annars kommer ni alla få astma och/eller dö av mögelförgiftning"? Jag förstår att man måste undersöka sånt noggrannare, men om man vill förbereda sig lite.
Visst, man kan inte göra allt på en gång men det här huset behöver en total genomgång. Tak, våtutrymmen, dränering, kök, ytskikt m.m. så räkna med att ni kommer att bo i ett bygge några år framöver om ni inte har massor med pengar att ösa in på hantverkare och material för att göra det snabbt. Det är lätt att underskatta mängden arbete och tidsåtgången.A arasmus skrev:Det finns en överlåtelsebesiktning här: [länk]. De nämner att det "förekommer fuktgenomslag, missfärgningar och putssläpp genom delar av källaren". Det låter ju inte så roligt förstås. Är det i kategorin "ja, så brukar det alltid stå för gamla hus, det viktiga är att xxx" eller "ni måste dränera dag ett, annars kommer ni alla få astma och/eller dö av mögelförgiftning"? Jag förstår att man måste undersöka sånt noggrannare, men om man vill förbereda sig lite.
Stickan
Det verkar vara ett hekt okay hus utan konstigheter. Minder sättningar och ojämna golv förekommer väldigt ofta på äldre hus. Det tar helt enkelt ett tag för dom att sätta sig tillrätta! Den beskrivna fukten i källaren är även den helt normal för källare som används som källare. Taket verkar däremot behöva lite närmare granskning, men kan i lyckliga fall och med byte av ev trasiga pannor och papp hänga med ett tag till. Är du en sansad och normalhändig människa tror jag att huset passar. Men tänk på att du får väldigt lite hus för pengarna på den adressen.
Huset skick verkar likt skicket mitt hus hade när jag köpte det, vilket jag uppskattade eftersom det var fullt beboligt och byggt helt utan spån och gipsskivor eller andra förbilligande material.
Staffan
Huset skick verkar likt skicket mitt hus hade när jag köpte det, vilket jag uppskattade eftersom det var fullt beboligt och byggt helt utan spån och gipsskivor eller andra förbilligande material.
Staffan
Redigerat:
