3 986 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Vad tänka på inför möte med husförtag?
Sida 1 av 2
På torsdag kommer vi få besök av fiskarhedenvillan.
Vårat absoluta favortit hus kommer därifrån och vi har nu kontaktat dom.
Hur mycket går man igenom på första träffen?
Måste man ha en klar bild i huvudet hur man vill ha planlösningen eller kan man arbeta fram den tillsammans?
Kom gärna med tips och råd så vi får fram det vi vill detta första mötet.
Vårat absoluta favortit hus kommer därifrån och vi har nu kontaktat dom.
Hur mycket går man igenom på första träffen?
Måste man ha en klar bild i huvudet hur man vill ha planlösningen eller kan man arbeta fram den tillsammans?
Kom gärna med tips och råd så vi får fram det vi vill detta första mötet.
Viktigt att komma ihåg, att ni har all rätt att ta den tiden ni behöver innan några kontrakt eller beslut. Låt inte hustillverkaren hota med prishöjningar, för det kommer indexregleringar i andra ändan ändå, det finns inget ekonomiskt att vinna.
Det är en fördel att prata även med andra leverantörer, även om ni redan har hittat ert favorithus. Man lär mycket vid varje besök. Andra leverantörer kan ha lösningar som passar er, men inte finns i katalogen.
Det är en fördel att prata även med andra leverantörer, även om ni redan har hittat ert favorithus. Man lär mycket vid varje besök. Andra leverantörer kan ha lösningar som passar er, men inte finns i katalogen.
nä, har ingen bråttom med att skriva kontrakt med fiskarheden. däremot har vi tidsbegränsning på tomten vi harkiirus skrev:Viktigt att komma ihåg, att ni har all rätt att ta den tiden ni behöver innan några kontrakt eller beslut. Låt inte hustillverkaren hota med prishöjningar, för det kommer indexregleringar i andra ändan ändå, det finns inget ekonomiskt att vinna.
har kolla på en massa andra leverantörer men hittar inget hus som ens är i närheten av det vi vill ha. hade vi haft flera favoriter så hade vi tagit kontakt med dom alla.
däremot har jag sagt till säljaren att vi har flera favoriter
Ska också på första möte med fiskarheden på torsdag och det som jag förberett mig med / frågor jag funderat på hittills är:
* Har gjort en färdig ritning. Detta känns nödvändigt för oss eftersom att vi i princip bara behåller ytterväggarna och vardagsrummet och ändrar allt annat + att vi vet preis vad vi vill ha.
* Prisskillnader mellan olika fönster (storlekar, former, spröjs och öppningsbara kontra ej öppningsbara).
* Vad gäller för köket? Tillägg och avdrag?
* När måste man bestämma sig för vilka åtaganden man ska beställa genom dom?
* Får man tillgång till orginalhusets el- och vvsritningar även om man ritar om allt (anpassade ritningar ingår inte).
* Går det att i god tid få vet vilka hantverkare som reser huset så man kan ta referenser?
* Har de någon arkitekt som kan ha ett samtal med om man har funderingar?
* Leveranstid från beviljat bygglov samt hur hela beställningsprocessen går till väga?
* Det står att plåtarbeten ingår i ett av åtagandena. Vad innebär det? Hur mycket arbete är det med plåten?
* Kostnad för spånskiva bakom gips?
* Vad är det för innerdörrar resp. ytterdörrar som är standard?
* Har de en lista på material som de vet tillkommer? Det mesta kan man ju lista ut själv, men det finns ju såklart alltid en massa småsaker som kan vara svårt att komma på.
* Vad gäller med avlastning för material som levereras där man inte har hjälp av dom att montera? Måste man hyra maskiner eller går det att lasta av för hand?
* Byggbod och container?
Det var nog det som jag kan komma på nu som jag vill ha svar på. Sen kommer det ju såklart att dyka upp saker längs vägen.
* Har gjort en färdig ritning. Detta känns nödvändigt för oss eftersom att vi i princip bara behåller ytterväggarna och vardagsrummet och ändrar allt annat + att vi vet preis vad vi vill ha.
* Prisskillnader mellan olika fönster (storlekar, former, spröjs och öppningsbara kontra ej öppningsbara).
* Vad gäller för köket? Tillägg och avdrag?
* När måste man bestämma sig för vilka åtaganden man ska beställa genom dom?
* Får man tillgång till orginalhusets el- och vvsritningar även om man ritar om allt (anpassade ritningar ingår inte).
* Går det att i god tid få vet vilka hantverkare som reser huset så man kan ta referenser?
* Har de någon arkitekt som kan ha ett samtal med om man har funderingar?
* Leveranstid från beviljat bygglov samt hur hela beställningsprocessen går till väga?
* Det står att plåtarbeten ingår i ett av åtagandena. Vad innebär det? Hur mycket arbete är det med plåten?
* Kostnad för spånskiva bakom gips?
* Vad är det för innerdörrar resp. ytterdörrar som är standard?
* Har de en lista på material som de vet tillkommer? Det mesta kan man ju lista ut själv, men det finns ju såklart alltid en massa småsaker som kan vara svårt att komma på.
* Vad gäller med avlastning för material som levereras där man inte har hjälp av dom att montera? Måste man hyra maskiner eller går det att lasta av för hand?
* Byggbod och container?
Det var nog det som jag kan komma på nu som jag vill ha svar på. Sen kommer det ju såklart att dyka upp saker längs vägen.
Förresten. vad menar ni med tidsbegränsning på tomten? Om ni vet att ni vill ha den så kan ni ju köpa den utan att ha bestämt er vilken leverantör ni ska ha. Det har vi gjort och det känns jätteskönt att ha tomten klar medan man funderar på huset.
Till banken lämnade vi en produktionskalkyl baserad på ett hus som vi planerade men nu har ratat. Det viktiga då är ju bara att det huset man sen bygger inte överstiger den kalkylen man lämnat till banken.
Till banken lämnade vi en produktionskalkyl baserad på ett hus som vi planerade men nu har ratat. Det viktiga då är ju bara att det huset man sen bygger inte överstiger den kalkylen man lämnat till banken.
Hej!
Vi ska också (förmodligen) bygga med Fiskarhedenvillan och då ett modifierat Sidensvansen. Tackar för listan "byggankan"! Vi ska också snart på ett möte med Fiskarheden och det är alltid bra att veta vad andra har tänkt på som man inte själv har gjort. Ni får gärna fräscha upp denna tråden med en liten genomgång på vad som sas och vad olika saker kostar. Som t ex frakt av villabyggsatsen mm.
Tackar på förhand!
/M
Vi ska också (förmodligen) bygga med Fiskarhedenvillan och då ett modifierat Sidensvansen. Tackar för listan "byggankan"! Vi ska också snart på ett möte med Fiskarheden och det är alltid bra att veta vad andra har tänkt på som man inte själv har gjort. Ni får gärna fräscha upp denna tråden med en liten genomgång på vad som sas och vad olika saker kostar. Som t ex frakt av villabyggsatsen mm.
Tackar på förhand!
/M
Vi skrev kontrakt idag. Vårt pris på materialsatsen blev faktiskt billigare än standardhuset för att vi har enkeldörr istället för pardörr och något fönster mindre. Hittills så känner jag mig nöjd i alla fall, säljaren har gett ett positivt intryck.
Byggankan
Är jag som är lord_meto använde mannens alias då jag glömt bort min.
Vi har ännu inte skrivit på något kontrakt men det lutar åt att vi kommer göra det..
Har fått uppskov med tomten en månad så är inte fullt så stressigt längre.
det är kommunen som säljer tomterna och för att få behålla den måste man lämna in bygglov inom 3 månader. att köpa tomten och sen vänta är inte möjligt då dom vill få tomterna bebyggda genast.
vi kommer bygga lommen
Är jag som är lord_meto använde mannens alias då jag glömt bort min.
Vi har ännu inte skrivit på något kontrakt men det lutar åt att vi kommer göra det..
Har fått uppskov med tomten en månad så är inte fullt så stressigt längre.
det är kommunen som säljer tomterna och för att få behålla den måste man lämna in bygglov inom 3 månader. att köpa tomten och sen vänta är inte möjligt då dom vill få tomterna bebyggda genast.
vi kommer bygga lommen
Jaha. Jag har aldrig hört talas om det där med kommunala tomtköer innan jag såg om det här i forumet så jag har rätt dålig koll på hur det funkar. Tror inte att det finns i Stockholm/Uppsala. Känns rätt stressigt att ha tidsbegränsat sådär. Vi hittade vår tomt för ca 1 1/2 månad sen och jag tycker vi varit riktigt snabba i att bestämma vad vi ska bygga.
Hej!
Ska ni köpa nycklefärdigt, nästan nycklefärdigt, stomrest och låsbart, lägga ut rubbet på entreprenad och/eller göra så mycket man kan själv? Vi har stora funderingar på hur mycket billigare det blir att göra det sistnämnda. Man värderar ju sin egen tid också och tar det då dubbelt så lång tid att göra saker och ting som man får göra själv, så kanske det inte blir billigare ändå. Vi ska bygga i Blekinge vilket gör att vi måste betala viss frakt för leveransen av huset, men man tycker ju inte att det skulle vara så stora pengar. Nej, det är väl bara att invänta mötet och ställa alla de frågor som snurrar i huvudet.
/M
Ska ni köpa nycklefärdigt, nästan nycklefärdigt, stomrest och låsbart, lägga ut rubbet på entreprenad och/eller göra så mycket man kan själv? Vi har stora funderingar på hur mycket billigare det blir att göra det sistnämnda. Man värderar ju sin egen tid också och tar det då dubbelt så lång tid att göra saker och ting som man får göra själv, så kanske det inte blir billigare ändå. Vi ska bygga i Blekinge vilket gör att vi måste betala viss frakt för leveransen av huset, men man tycker ju inte att det skulle vara så stora pengar. Nej, det är väl bara att invänta mötet och ställa alla de frågor som snurrar i huvudet.
/M
vi ska bygga helt nyckelfärdigt
tror absolut att man tjänar grova pengar på att göra själv. men för oss är det inte ett alternativ då vi varesig har råd ,ork och framför allt kunskapen att göra det.
tror absolut att man tjänar grova pengar på att göra själv. men för oss är det inte ett alternativ då vi varesig har råd ,ork och framför allt kunskapen att göra det.