klarar den flash?
SVTPlay?
Streama video från nasen?
Internetradio?
DivX/XVid ?
MKV container?
DTS ljud
koppla upp mot en TV?

Nimajneb skrev:
1. klarar den flash?
2. SVTPlay?
3. Streama video från nasen?
4. Internetradio?
5. DivX/XVid ?
6. MKV container?
7. DTS ljud
8. koppla upp mot en TV?
1. Nej. Det är 2010 nu. HTML5, änna.
2. Ja
3. Ja. Med VLC t.ex.
4. Ja.
5. Nej. Det är 2010 nu. H.264, änna.
6. Nej. Det är 2010 nu. H.264, änna.
7. Ja.
8. Ja.

Finns VLC upplagd till IPAD?

Någon känsla för hur den står sig mot Toshibas 10" Android 2.2 platta?

Johan Gunverth skrev:
1. Nej. Det är 2010 nu. HTML5, änna.
2. Ja
3. Ja. Med VLC t.ex.
4. Ja.
5. Nej. Det är 2010 nu. H.264, änna.
6. Nej. Det är 2010 nu. H.264, änna.
7. Ja.
8. Ja.
Det finns material från innan 2010 i gamla format också. Som man *kan* vilja behålla och använda.

timmelstad skrev:
Det finns material från innan 2010 i gamla format också. Som man *kan* vilja behålla och använda.
Självklart. DivX/XVid och MKV kommer dock aldrig att stödjas av Apple så det är bara att drar igång ffmpeg eller MakeMKV och konvertera.

Johan Gunverth skrev:
Självklart. DivX/XVid och MKV kommer dock aldrig att stödjas av Apple så det är bara att drar igång ffmpeg eller MakeMKV och konvertera.
Att dom fortsätter o tramsar såhär, 2010 o fortfarande ha en 70-tals mentalitet.

Men du menar att Apple inte ens kommer släppa in appar som kan köra dom stora populära video o container formaten kompletterat med .srt texter.

Milkshaken
Ässch larv. Det har ju gått i datorernas urminnestider att konvertera hit och dit... Vad gör det om man får konvertera nu på ett nytt projekt.....?
Nu är ju dessutom både internet och processorer så snabba så det är ju knappt en kaffekopp ens..... Ässch... kör hårt och ge tekniken en chans.....
Jag ska ge dej ett riktigt bra område som skulle passa dig Nimajneb... Magnus....

Så här skrev en byggsäljare jag känner... Han är helt hämmad på datorer och IT på hans jobb... Cheferna kan inte ett smack, så det gör det riktigt svårt för honom att motivera...
men han har här tagit upp några bra säljarfaktorer....
" Nog är det en bra pryl, hoppas dock att den slår mer i affärsvärlden än i hemmen. Jag ser massa användningsområden på jobbet, men där får man ju bara ett frågetecken till svars.
Tänk att kunna dema, plocka upp fakta, se priser m.m. direkt på butiksgolvet, utan att springa till info för varje ny fråga."

Tänk där sen vad man kan göra som privatperson med den....

Nimajneb skrev:
Att dom fortsätter o tramsar såhär, 2010 o fortfarande ha en 70-tals mentalitet.

Men du menar att Apple inte ens kommer släppa in appar som kan köra dom stora populära video o container formaten kompletterat med .srt texter.
Så länge inga kommersiella aktörer satsar på det kan vi glömma det. Det är bara piratkopieringskulturen som stödjer det. Finns inte en enda professionell aktörer som levererar material i Xvid/DivX eller MKV. Lite som att över huvud taget befatta sig med AVI.

Jag ser heller inga problem med att köra h.264 eller AAC som överglänser allt annat.

Johan Gunverth skrev:
Så länge inga kommersiella aktörer satsar på det kan vi glömma det. Det är bara piratkopieringskulturen som stödjer det. Finns inte en enda professionell aktörer som levererar material i Xvid/DivX eller MKV. Lite som att över huvud taget befatta sig med AVI.

Jag ser heller inga problem med att köra h.264 eller AAC som överglänser allt annat.
hrm.... .avi resp .mkv är väl inga videoformat utan kontainerformat.

Om "99,83%" av hårdvarutillverkarna inom media stöder DivX och mp3 samt en väldigt stor del kan även läsa mkv filer så kan vi väl inte dissa formaten.

Jag har alla mina DVD filmer och TV-rippningar i XviD som ligger på servern och betittas genom olika Mediaspelare.

Det är ju här som Apple kommer till korta så det skriker om det. Att konvertera är lixom inget alternativ. När jag ska iväg någonstans så kanske jag bara vill slänga över några filer via WiFi direkt till plattan o sen dra iväg. Att konvertera över WiFi är inget alternativ, och ungarna är inte jättelyckliga när jag går i o rotar med deras datorer.

Jag VILL ha en IPAD.... men om den har för många begränsningar jämfört med en Windows eller Android plattor så känns det tveksamt... snyft:(

Johan Gunverth skrev:

Som Nimajneb påpekar så är matroska (som använder filändelsen mkv) endast en containerspecifikation. Den coding som oftast används för mkvfiler är h.264 (AVC).

AAC är en audio-coding.

Matroska är ett fritt containerformat som får allt större spridning även bland kommersiella aktörer. Bland annat stödjer nya Nokia N8 matroska out-of-the-box och stora tv-tillverkare som LG, Sharp och Samsung stödjer det också.

Apple har hittills satsat på att paketera h.264-filmer i mpeg 4 part 14-containern (med filändelse mp4), vilket kanske inte är så konstigt eftersom den containern är baserad på Apple's quicktime-containerformat.

ordain skrev:
Som Nimajneb påpekar så är matroska (som använder filändelsen mkv) endast en containerspecifikation. Den coding som oftast används för mkvfiler är h.264 (AVC).

AAC är en audio-coding.

Matroska är ett fritt containerformat som får allt större spridning även bland kommersiella aktörer. Bland annat stödjer nya Nokia N8 matroska out-of-the-box och stora tv-tillverkare som LG, Sharp och Samsung stödjer det också.

Apple har hittills satsat på att paketera h.264-filmer i mpeg 4 part 14-containern (med filändelse mp4), vilket kanske inte är så konstigt eftersom den containern är baserad på Apple's quicktime-containerformat.
För att förtydliga: det är fortfarande inga kommersiella innehållsleverantörer som använder sig av Xvid/Divx eller MKV.

Sedan skall det vara MPEG4 part 10 d.v.s. AVC eller h.264. Och det alldeles riktigt att QT är bärare som standard. Samma standard som för DVB-T2; vårt digitala marknät fr.o.m. 2015.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
hrm.... .avi resp .mkv är väl inga videoformat utan kontainerformat.

Om "99,83%" av hårdvarutillverkarna inom media stöder DivX och mp3 samt en väldigt stor del kan även läsa mkv filer så kan vi väl inte dissa formaten.

Jag har alla mina DVD filmer och TV-rippningar i XviD som ligger på servern och betittas genom olika Mediaspelare.

Det är ju här som Apple kommer till korta så det skriker om det. Att konvertera är lixom inget alternativ. När jag ska iväg någonstans så kanske jag bara vill slänga över några filer via WiFi direkt till plattan o sen dra iväg. Att konvertera över WiFi är inget alternativ, och ungarna är inte jättelyckliga när jag går i o rotar med deras datorer.

Jag VILL ha en IPAD.... men om den har för många begränsningar jämfört med en Windows eller Android plattor så känns det tveksamt... snyft:(
Ditt "problem" löses ju med VLC.

Johan Gunverth skrev:
Ditt "problem" löses ju med VLC.
Läser att det nu finns en stabil version 1.1 ute av VLC för IPAD.
Den skall ju även tydligen fixa .srt o sub texter, mycket lovande.

Kanske IPADen trots allt kan vara ett alternativ nu:)

Johan Gunverth skrev:
För att förtydliga: det är fortfarande inga kommersiella innehållsleverantörer som använder sig av Xvid/Divx eller MKV.
Det är det i och för sig, men ingen av de största gör det. Jaja, rätt ointressant fråga.

Sedan skall det vara MPEG4 part 10 d.v.s. AVC eller h.264. Och det alldeles riktigt att QT är bärare som standard. Samma standard som för DVB-T2; vårt digitala marknät fr.o.m. 2015.
Codingen (h.264) är part 10, men container-formatet som Apple använder är part 14. Och nej, part 14 är inte QT (men baserat på qt-containerformatet, och väldigt likt).

ordain skrev:
Det är det i och för sig, men ingen av de största gör det. Jaja, rätt ointressant fråga.
...
Codingen (h.264) är part 10, men container-formatet som Apple använder är part 14. Och nej, part 14 är inte QT (men baserat på qt-containerformatet, och väldigt likt).
Ibland lönar det sig att läsa ordentligt. Naturligtvis har du rätt. Jag var så fokuserad på mediat och missade faktan i ditt inlägg :blushing:
Part 14 är väl också den praktiska tillämpningen av ISO-standarden Part 12, där QT är den bärande delen. Däremot är ju hela den delen inkluderad i Part 14 plus att man kan definiera egna metoder för strömmarna.

Annars håller jag inte med dig ang. MKV och Xvid. Finns det inget att köpa, finns det inget berättigande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.