Hejsan alla köksköpare

Det här en tråd som kanske är lite ovanlig. Se den som en liten marknadsundersökning.
Som gammal kökssäljare med fd. egen butik har jag under många år förundrats över vilken rutten bransch det egentligen är. Hur många gånger har man inte hört om hur folk blir bemötta när man har lagt ut ibland flera hundra tusen kronor på ett nytt kök och allt inte blev som planerat. Jag kan inte fatta hur de flesta tycks acceptera att det är på detta sätt. Utan dom stora drakarna rullar på som vanligt och skiter i hur dom behandlar folk.

Så nu har jag planer på att bli en av dom där knäppgökarna och starta en egen tillverkning av kök. Men vi tänkte börja med att kolla hur ni kunder egentligen tänker när ni väljer var ni slutligen köper ert nya kök. Vad är det som styr valet och vad förväntar ni er av er blivande leverantör.

Har en liten lokal tillverkare någon chans om de stora grabbarna, eller är det de stora varumärkena som invaggar i någon form av trygghet. Skulle ni vända er till en mindre fabrik som ex. säljer direkt från fabriken istället för att sälja genom butiker. Och är det så att det är priset som alltid styr eller väger bredden på sortimentet och valfriheten på mått och material lika tungt.

Ja frågorna är väldigt många. Men vi skulle verkligen uppskatta om ni kan ta er tid att komma med era funderingar kring detta och förhoppningsvis hjälpa oss att bli Sveriges bästa kökstillverkare.

Med förhoppning om massa tankar och ideer.

Nu är jag inte säker på att jag är ngn "typisk köksköpare" men så här resonerade vi:

För ett par år sedan såg jag i en inredningstidning mitt absoluta drömkök - det var alltså rakt av utseendet jag föll för.

När vi sedan köpte hus (som behövde totalrenoveras) insåg jag att jag hade min chans att få detta drömkök. (jag hade inte kollat upp tillverkaren innan)
Jag gjorde då en lista över vad jag krävde av köket - jag ville ha ett massivt träkök, jag ville ha moderna och flexibla lösningar på praktiska frågor som hörnskåp, skåps- och lådinredningar m.m., jag ville ha möjlighet att specialanpassa lösningar till köket m.m.
Sedan kontaktade jag tillverkaren och det visade sig att alla mina krav kunde tillgodoses. Då gjorde det inget att det var lång väntetid, att jag fick åka 35 + 35 mil för att titta och känna på ett provkök, och att köket var dyrt.
Sammanfattningsvis tror jag alltså att kvalitet och något orginellt i designen lönar sig. (För de som handlar kök på IKEA gör det ändå...det går inte att konkurrera i den ligan)
Lycka till!

Jag tycker att frågan är lite konstig. Köper man ett kök? Köper man ett sovrum? Köper man ett badrum? Köper man ett vardagsrum?

Jag har aldrig sett ett kök som jag skulle vilja köpa.

Frågeställaren menar nog köksinredning, men det förstår nog dom flesta.

Tyvärr tror jag dom flesta väljer med plånboken, även om inte alla som nu gör det erkänner detta.

Personligen köpte jag mitt kök av en liten lokal tillverkare (snickeri) just för att dom är BÄST punkt slut.
Dels finns det inga begränsningar för vad som kan göras, det blir helt individuellt vad gäller mått, materialval, ytbehandlingar osv. och glöm passbitar (något av det fulaste jag vet!)
Deras kundbemötande är något av det bästa jag stött på, fixar vi, löser vi och inga problem var deras melodi.
Priset blev inte dyrare än om jag anlitat en tillverkare av medelprisklass.
Enda lilla nackdelen är att leveranstiden ligger på sisådär ett halvår...........

Anledningen till att jag fick nys om dessa var att jag träffar mycket snickare och ett par av dom petigaste jag känner sa att inget annat dög för dom, då tyckte jag att dom var värda att kolla upp.

Vet inte vilken typ av verksamhet du planerar att dra igång, men försök vara seriös, skapa dig ett namn/gott rykte som sprids via djungeltrumman och håll utlovade leveranstider, det är mina tips.

ps. har pm:at dig webadress på tillverkaren jag använt, kolla gärna lite på den !

pappskallen >

länk till mig också tack

det vet du

A
Vi resonerar med plånboken. Jag har inte råd att lägga 100000 tusen på ett kök. Men om jag skulle ha det så vad säger att jag tycker om det efter 5 år? Hellre att billigare som jag kan byta ut när jag vill än ett som får ryka för att det är så omodernt men helt fortfarande. Hur många kök kändes fräscha på 80 talet som instalerades på 70 talet tex?

Hemmakatten
Vi valde kökstillverkare utifrån våra önskemål om hur det skulle se ut och fungera på plats. Inga av de stora kökstillverkana kunde/ville tillverka vårt kök och övriga inredning. Snickarbyggt blev lösningen för oss. Stort tack till pappskallen som rekommenderade snickeriet. :) Iofs 60 mil hemifrån, men inga som helst problem med det heller. Och som sagt, allt byggt efter exakt våra ytor, till ett mycket rimligt pris och med en fastanstisk serviceanda. Kunde inte blivit bättre!

Om jag hade haft ekonomi att köpa ett dyrare kök så skulle jag mycket gärna göra det av en liten leverantör med gott rykte. Just ryktet är A och O. Så i början gäller det att få göra några snygga/läckra/vackra kök och lägga ut bilder på dem på hemsidan (som för övrigt måste vara tilltalande och lättnavigerad!). Om de som köpt kök (mot kompensation i någon form?) kan vara referenser och kanske till och med vill visa sina kök "live" tror jag det är mycket värt!

Förutom hög kvalité och valfrihet är serviceanda och flexibilitet absoluta förutsättningar. Priset är inte avgörande i denna kundgrupp.

Jaadu...det handlar väl om segmentering. Det verkar ju finnas rätt så många olika sorters köksköpare.

Det finns väl ett antal olika skäl till att man kan föredra att köpa ett standardkök från en stor tillverkare:
Snabbt - grejorna finns i princip på hyllan.
Tryggt och förutsägbart - i alla fall om man inte har tid/ork/tålamod/intresse nog att sätta sig in i alla möjligheter. Man kan i princip åka till närmsta utställningslokal, se och känna på grejorna och tänka att det här blir fint, det duger åt mig.
Billigt - inte för att det inte finns dyra standardkök men det är ändå här de billigaste alternativen finns. Man kan dessutom oftast relativt snabbt få reda på vad det där man tittat/känt på skulle kosta.
Enkelt - även om det kanske egentligen inte är så, men om man (återigen) inte har tid/ork/tålamod/intresse nog att sätta sig in i alla möjligheter, så VERKAR det förmodligen enklast att köpa från "de stora".

Man kan naturligtvis inte generalisera hur som helst men jag skulle gissa att bland dem som köper standardkök från stora tillverkare är det en väldigt hög andel som åtminstone ett par av ovanstående väger rätt tungt för. I den gruppen tror jag att de flesta är svåra för er att vinna - ni blir antagligen inte lika billiga som "de storas" billigaste, era produkter kommer inte att vara lika lätta att få komma och se och känna på för de flesta köpare, ni kommer alltid att vara ett litet mer "udda" val.

Omvänt, då - varför väljer man något annat än de stora tillverkarna?
Antagligen oftast för att man vill ha något som man upplever att de inte kan ge.
Det kan förstås vara för att man har massa pengar och vill ha något väldigt exklusivt. Men det kan också vara någon med helt normala resurser men någon speciell idé eller något speciellt behov - något som man är beredd att betala litet extra för även om man i det stora hela är prismedveten.
Jag tror att för den här gruppen är det viktigt att leverantören är lyhörd och kreativ - att man känner att ni är intresserade av att lyssna på ens önskningar och funderingar och göra något konstruktivt av dem. Ett goodwillplus är om man känner att man alltid kan fråga er om något även om det inte är säkert att just den frågan ger er någon merförsäljning.
De flesta av dem är förmodligen litet mer insatta och/eller intresserade än den genomsnittslige köksköparen.
De flesta av dem tycker förmodligen att det är värt att vänta ett tag på att få vad de vill ha, bara ni håller vad ni lovat. Med andra ord, det är kanske okej om ni säger att det är fyra månaders leveranstid, men illa om ni efter dessa fyra månader säger att det blir en månad till.

Först och främst ville jag ha ett prisvärt kök. Det 10 år gamla Kvänum-köket som dom tidigare ägarna la ner flera hundra tusen på, var DEFINITIVT inte prisvärt med sliten lack, fanér som släppt och högskåpsluckor som slagit sig.

Eftersom jag har små barn som har en förmåga att "sabba" och slita på inredningen, så ville jag ha möjligheten att byta ut luckor som förstörts utan att bli ruinerad.

Eftersom jag dessutom hade möjligheten att anpassa kökets exakta storlek efter köksskåpen istället för tvärt om så föll valet på IKEA, trots deras rätt begränsade utbud av skåpstommar. Att min tidigare erfarenhet av deras kök är god, spelade självklart in. Att deras priser är låga i förhållade till den kvalitet man får gjorde valet ganska enkelt.

MEN det man måste komma ihåg är att IKEA kräver mycket eget engagemang, kunskap och intresse. Hade jag inte haft möjligheten att engagera mig och lägga ner mycket tid på planeringen av köket, så hade jag nog valt en annan tillverkare.

Sen håller jag med Anna_Robban om att det är få kök som håller efter 10-15 år. Både kvalitetsmässigt och planeringsmässigt. Jag talar INTE om trender och att slänga ut ett kök pga att man vill skryta för grannen, utan om förändrade mått på vitvaror, nya typer av vitvaror och ändrade behov t.ex barnen växer upp.

Sen handlar det ju också om vad man har för hus. Ett sekelskifteshus kräver troligtvis ett helt annat kök en vår mexitegellåda. I ett kök med mycket udda mått och vinklar och vrår, krävs ett platsbyggt kök ELLER en kökstillverkare med stor variation på stommarnas mått.

halloy skrev:
Sen håller jag med Anna_Robban om att det är få kök som håller efter 10-15 år. Både kvalitetsmässigt och planeringsmässigt. Jag talar INTE om trender och att slänga ut ett kök pga att man vill skryta för grannen, utan om förändrade mått på vitvaror, nya typer av vitvaror och ändrade behov t.ex barnen växer upp.
Min fars kök har, sedan villan byggdes 1971, haft samma stommar, luckor & lådfronter, knoppar, bänkskivor och diskbänk. Det känns faktiskt fortfarande helt okej - det enda som ser skriande sjuttiotal ut är knopparna som ju vore lätt att byta. Men, more to the point (eftersom det var kvalitet och funktion det handlade om, inte trender): Det har bytts kyl, frys och diskmaskin två gånger, fläkt och blandare en gång och spis tre gånger utan problem med mått och utan att något ser konstigt ut. Husets invånarantal har gått från fem (trebarnsfamilj) stegvis ner till en (pensionerad änkeman) utan att planeringen har känts mindre praktisk i något skede än i ett annat. Och inget av det som är kvar från byggåret är så trasigt eller slitet att det sätter ned funktionen i någon nämnvärd utsträckning.

Så jag skulle vilja hävda att det här att kök inte ska hålla mer än 10-15 år, och att planeringen av våra hem intill minsta detalj ska behöva skräddarsys hit och dit efter familjesituationen, är i högsta grad uttryck för en tidsanda - och i rätt stor utsträckning något som vi har blivit itutade av den allt mer slit-och-slänginriktade inredningsbranschen.

Jag ser bara på vårt gamla Kvänum-kök som byggdes i slutet av 90-talet av ett pensionärspar. Detta var ett av de dyraste och exklusivaste köken på marknaden och här snackar vi inte om att bara behöva byta ut några knoppar efter 10 år. Lacken varr bortsliten runt alla handtagen. Luckornas kanter avskavda, luckor som bågnat, faner på stommar som har släppt, spruckna laminatskivor, trasig blandare, diskmaskin på upphällningen, kylskåpet gick sönder precis innan vi skulle flytta in, micron trasig när vi bott i huset en vecka. Vad gäller kylskåp hade standardhöjden på dessa ändrats från 175 cm till 185 cm på 10 år, dvs det fanns väldigt få modeller att välja mellan eftersom nästan alla hade fel höjd. Samma sak med micron. Även här hade måtten ändrats och nu gick det inte att hitta en med samma mått att ersätta den gamla med = svårt att anpassa på ett snygg sätt i efterhand när man har luckor i trä som ändrat färg genom åren.

Visst finns det kök som fortfarande håller efter både 20, 30 och även 50 år. Men det är inte helt vanligt. Diskmaskin tex. slog igenom stort på 70-talet. I kök äldre än så finns det ofta inte utrymme för diskmaskin efter som man inte planerade för dessa. Micron, glashäll och inbyggnadsugn slog igenom på 80-talet och även dessa kräver helt andra kök för att funka.

Sen vad gäller behov. Min erfarenhet är iallafall att mitt köksbehov ser VÄLDIGT annorlunda ut nu när jag har småbarn än när jag levde singel. Det köket jag hade då, var perfekt för mitt liv i det stadiet i livet. Litet, kompakt och funktionellt. Med 2 små barn hade det köket varit en mardröm eftersom mina behov har förändrats

drömkök som husets tidigare ägare byggde, passade dom utmärkt med utrymme för fina middagar och material som passade ett skötsamt pensionärspar. För oss var köket inte alls bara planerat eftersom spis och diskho var åtskilda i köket. Kokande pastavatten i en gryta och två krypande barn runt fötterna är ingen rolig kombination. Stengolv är hårt att ramla i för småbarn som nyss lärt sig gå och träluckor får lätt repor och märken när man kör in i dom med den lilla blå traktorn. Det kallar jag förändrade behov i köket.

Så jag skulle vilja hävda att det här att kök inte ska hålla mer än 10-15 år, och att planeringen av våra hem intill minsta detalj ska behöva skräddarsys hit och dit efter familjesituationen, är i högsta grad uttryck för en tidsanda - och i rätt stor utsträckning något som vi har blivit itutade av den allt mer slit-och-slänginriktade inredningsbranschen.
Så sant som det är sagt! Tvärr är det nog svårt idag att hitta saker som håller på det viset, nästan oavsett vad det är för saker eller hur mycket man betalar. Man räknar med att kunden vill byta om några år, så varför göra grejer som håller längre än så? Det finns helt enkelt inga pengar för företagen att tjäna riktiga kvalitetssaker :(. Eller så underskattar man kanske vikten av ett gott rykte och rekommendationer?

Vi har ett kök med väldigt udda form och huset i sig är hundra år gammalt. För vår del gäller det att få ett prisvärt kök - som någon skrev här uppe - och där vi ändå kan bestämma hur det skall byggas. Vi kommer att låta platsbygga vårt kök som förhoppningsvis skall kunna hålla ett tag sen. Att använda färdiga stommar till alla våra konstiga hörn det fungerar inte.

Sedan är det väl också viktigt att verkligen kunna prata och diskutera idéer med den som skall bygga köket. Man vill liksom inte hamna i händerna på någon utan känna att det man betalar för verkligen är precis det man vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.