Hej
I höstas fick jag klar den här mursnutten, putsad och klar. Om ni ser på bilderna så kommer den vara ca 20 cm under grus på sina ställen. Det kommer nog aldrig stå vatten mot muren, men gruset kommer ju bli fuktigt då det regnar.
Husfasad, skuggor av träd, stenig mark, byggmaterial staplat, soligt väder, vit dörr, trätrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solig dag, skugga av en person, vit vägg, stenar på marken, träbitar, bortfallande puts.
Skapa konto

På insidan är det en liten källare/krypgrund. På den här bilden så ser ni en betongklack som då kommer vara under marknivå.
Vind med isolering, kablar, avfuktare, trappa, och strömuttag synligt i oordnad källarutrymme.
Skapa konto

Min fråga är hur ni skulle fuktsäkra utsidan?
Skulle ni först måla muren och sen "smeta" på asfalt på de 20 cm som kommer under gruset? Eller har ni en bättre idé?

Ps jag hade för mig att jag sett platonmatta-rullar på byggmax som bara var ca 25 cm höga. Men byggmax personalen hade aldrig hört talas om det. De har 1 meters höga rullar men då får jag så mycket spill som bara kommer stå.

Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik

Lägger upp två nya bilder i hopp om tips.

• Grusad yta vid byggnads vägg med skräp och löv. Ojämn och stenig mark.
    Skapa konto
  • Husvägg, grus, smält snö, träbitar, skuggor, utomhus nära en byggnad.
    Skapa konto
F fredand44 skrev:
Hej
I höstas fick jag klar den här mursnutten, putsad och klar. Om ni ser på bilderna så kommer den vara ca 20 cm under grus på sina ställen. Det kommer nog aldrig stå vatten mot muren, men gruset kommer ju bli fuktigt då det regnar.
[bild]
[bild]

På insidan är det en liten källare/krypgrund. På den här bilden så ser ni en betongklack som då kommer vara under marknivå.
[bild]

Min fråga är hur ni skulle fuktsäkra utsidan?
Skulle ni först måla muren och sen "smeta" på asfalt på de 20 cm som kommer under gruset? Eller har ni en bättre idé?

Ps jag hade för mig att jag sett platonmatta-rullar på byggmax som bara var ca 25 cm höga. Men byggmax personalen hade aldrig hört talas om det. De har 1 meters höga rullar men då får jag så mycket spill som bara kommer stå.

Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Jag hade inte gjort något. Grusen kommer leda bort vattnet.

Men om du tvunget vill så hittade jag tex denna
https://www.trademax.se/förvaring/s...wGOE7PSMWiGIqKw4WytiIowaiozmlDr0aAnDHEALw_wcB

Enormt tack för tipset! Bättre produkt kan jag nog inte få tag på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.