Hej allihopa!

Eftersom jag var lite raljant om ekorr-problemet här; https://www.byggahus.se/forum/threads/ekorrar-som-tuggar-soender-takfotsbraeder-vad-goera.342573/ har karma slagit till och vi har fått egna korrar i huset...

Vårat hus har platt tak och en ca 70 cm hög kant runt om hela kåken, och i början var det lite gulligt när en ekorre sprang runt i utrymmet precis innan för de grå brädorna. Sen blev de fler, jag vet inte om "han" bjöd in sina polare, eller skaffade fru och barn, men nu är de minst tre som ser lite större ut. Tyvärr har de börjat leta sig inåt taket och rotar runt i isoleringen, vilket visar sig genom gula tussar under hålet där de tar sig in.. De springer i skytteltrafik från grannes fågelmatstation så jag antar att de har byggt nån form av skafferi däruppe ...

Eftersom det föreslogs i ovanstående tråd att man skulle bygga en holk till dem, har jag försökt hitta information om vad ekorrar egentligen gillar i holkväg, men det var inte lätt. Det finns "byggbeskrivningar" typ denna; https://www.land.se/fixat/bygg-en-ekorrholk/ och färdiga holkar att köpa på amazon, men jag vill borra lite djupare i ekorrens psyke.

Vad gillar de egentligen? Behöver jag göra en "dörr" så man kan rensa i holken? Ska man börja med att lägga mat i holken? I så fall, vilken mat? Ska man fortsätta mata dem i holken eller blir de störda av det? Hur får jag dem att flytta till holken? Ska jag sätta en webkamera i holken kanske? Eftersom jag själv gav förslaget att bygga en holk för dem "i huset" undrar jag om det är ett alternativ? Antar att det bör vara i stål i så fall, eftersom de uppenbarligen gillar trä ... Eller finns det en risk att de hänger runt ingången och gnager sig ett hål och bygger ett nytt bo?

Min plan är att bygga en holk, sätta den i en tall ungefär 10 meter från huset, och försöka locka dit dem, samtidigt som jag byter den gråa träkanten och tätar hålet de går in genom (vilket ändå ska göras på sträckan de hänger på). Sen tänker jag att man sätter en sån där elektrisk "gnagarbortskrämmare" inomhus precis under taket där går in och byggt sitt skafferi ....

Ös på med allt ni råkar veta om ekorrar helt enkelt! :)

• Husfasad med platt tak och en hög grå kant runt taket där ekorrar har sitt revir.
  • Gilla
Kijen123
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom jag var lite raljant om ekorr-problemet här har karma slagit till och vi har fått egna korrar i huset... Ös på med allt ni råkar veta om ekorrar helt enkelt!
Ös på, ja du bad om det. :p Nu vet jag tyvärr inte mycket om ekorrar mer än att det fåtal jag kommit i kontakt med varit rätt gulliga och inte ställt till några problem.

Men har nu karman slagit till och straffat dig får du väl slå tillbaka:

https://www.greatbritishchefs.com/recipes/squirrel-celeriac-lasagne-recipe

:oops::oops::oops:

• Haha
  • Gilla
  • Wow
MrDizzy och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ös på, ja du bad om det. :p Nu vet jag tyvärr inte mycket om ekorrar mer än att det fåtal jag kommit i kontakt med varit rätt gulliga och inte ställt till några problem.

Men har nu karman slagit till och straffat dig får du väl slå tillbaka:

[länk]

:oops::oops::oops:
Det krävdes ju minst 4 ekorrar ... :crysmile:

Ekorr-lasange lär ju göra succe på bjudningen .... :)

• Haha
  • Gilla
oakhill634 och 3 till
  • Laddar…
Ekorr-lasange lär ju göra succe på bjudningen .... :)
Du kanske primärt bör framhålla någon av de övriga ingredienserna? :thinking:

• Haha
Fadai
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske primärt bör framhålla någon av de övriga ingredienserna? :thinking:
Man tänker ju osökt på https://sverigesradio.se/artikel/4052395 ... :)

Men nej, jag tror inte det blir någon ekorr-ragu, det hade varit kul att behålla dem i närheten helt enkelt .. Finns det ingen tråd om invasiva igelkottar jag kan ge mig in i, såna hade jag gärna också haft ... :)

• Haha
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
R
Man tänker ju osökt på [länk] ... :)

Men nej, jag tror inte det blir någon ekorr-ragu, det hade varit kul att behålla dem i närheten helt enkelt .. Finns det ingen tråd om invasiva igelkottar jag kan ge mig in i, såna hade jag gärna också haft ... :)
Jag har alltid varit sugen på att ha en ekorre eller två i trädgården så jag ger detta ett försök:

Vad är problemet egentligen!?! ;;)

• Gilla
  • Haha
hanna395922 och 3 till
  • Laddar…
harry73
I den andra tråden hade även jag besök av ekorrar (men de lyckades inte komma in)
Jag spikade en liten bräda över hålet och kallade det för temporär lösning. Men det visade sig att det var en slutgiltig lösning.
Ända problem för dig är att du ska se till att alla ekorrar är ute innan du tätar hålet.
Sedan vet jag att det finns tillräckligt med andra boplatser om de vill, så du behöver inte bygga bo åt dom.

R RoAd skrev:
Jag har alltid varit sugen på att ha en ekorre eller två i trädgården så jag ger detta ett försök:

Vad är problemet egentligen!?! ;;)
Jag kan väl tänka mig en något sämre isolering i taket, vilket jag kan bjuda på, men något säger mig att ett av de små rummen de grävt ut i isoleringen är tänkt som ekorr-toalett.
Så när jag sitter i soffan, och det genom den halvt otäta plastbarriärren och innertakbrädorna börjar droppa ner ekorrkiss i min 18-åriga Bowmore kommer stämningen mellan oss bli lite spänd...

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
splinter och 17 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
I den andra tråden hade även jag besök av ekorrar (men de lyckades inte komma in)
Jag spikade en liten bräda över hålet och kallade det för temporär lösning. Men det visade sig att det var en slutgiltig lösning.
Ända problem för dig är att du ska se till att alla ekorrar är ute innan du tätar hålet.
Sedan vet jag att det finns tillräckligt med andra boplatser om de vill, så du behöver inte bygga bo åt dom.
Här är det ett rätt stort hål, som kommer att fixas när jag byter panelen på kanten, men jag fattar ju att de kommer att gnaga sig ut någon annanstans om jag bara spikar igen det och de blir instängda... Funkar såna där elektriska gnagarskrämmare på ekorrar?

De är ju hopplöst gulliga, så ville de flytta in i en holk så hade det varit kul...

T TheGame skrev:
Glykol, luftgevär.
Känns olämpligt att föreslå eventuella lagbrott som förslag.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
G Gurkmannen skrev:
Tja, jag är ganska tolerant, så man får föreslå vad man vill... Läser man mellan raderna kan man nog förstå att jag inte är överdrivet intresserad av att ta livet av dem...

• Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
T
Ett hus i grannskapet fick lite konstig doft, efter mycket letande hittade de ett ekorrbo i isoleringen där två ungar låg döda...var sjukt ofräscht och ett helvete att hitta

G Gurkmannen skrev:
Håller med, men i en ren nödvärnssituation, som det verkar handla om här, måste man kanske ta till extraordinära metoder? :thinking:
droppa ner ekorrkiss i min 18-åriga Bowmore kommer stämningen mellan oss bli lite spänd...
Men att vänligt men bestämt få dem att flytta är nog vad alla helst vill. Frågan är väl bara hur? Men täta hål borde väl vara en första ansats och kanske en holk om man nu får ekorrarna att fatta hur mysig holken faktiskt är.

@Dan_Johansson, skulle det funka att dricka whiskyn ur en sådan här så kanske alla kan samexistera utan problem? :D

Kopp med illustration av Muminfigur i en båt, locket påminner om en hatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
shtob och 10 till
  • Laddar…
C
Frågan är om de flyttat in där, eller om de bara utnyttjar det som gömställe/"skafferi"?
Har noterat att när de hittar något ställe med fri obegränsad tillgång till något gott får de ett väldigt sjå att försöka hämta och gömma undan så mycket som möjligt av maten. Därav den kontinuerliga skytteltrafiken.

Det jag läst är att de dels har många gömmor, så många att de inte har koll på dem själva. Dessutom bor de ensamma och har inga gemensamma lager. Så att få alla tre att samsas i holken torde vara kört.

Tror enklast är att spika igen hålet så hittar de ett annat ställe.

Tja, jag är ganska tolerant, så man får föreslå vad man vill... Läser man mellan raderna kan man nog förstå att jag inte är överdrivet intresserad av att ta livet av dem...
Täta huset så dom inte kommer in helt enkelt. Tänk på att du behöver vänta till efter den 31:a augusti med att avhysa dom.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.