Nu är det dags. Ovansidan är klar men kvar har vi slänten som gäckar oss. Vi ska ha hit trädfällaren och insåg att vi kanske borde ha någon slags plan innan vi pekar på vilka träd som ska bort.

Vi har ingen illusion om gräsmatta. Vi vet att det är rätt så omöjligt läge men blir glada med så mycket användbar yta som möjligt. Träden åker hur som så vi får lite ljus och utsikt även på denhär sidan.

Ca 15 meter mellan hus och tomtgräns. Gissar på 5meter höjdskillnad. Idealet vore flera "trappsteg" med stödmur men det blir ju hutlöst mycket pengar så vi skippar nog det.

En stödmur längst ner och göra det hela mindre brant kanske? Med mindre avsatser för plantering. Hur mycket kan det kosta fylla upp ett sådant projekt?

• Slänt med träd framför hus, möjlig plats för trappsteg och stödmur, överväger trädfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brant slänt vid hus med björkar och annan vegetation som ska röjas för större yta och ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker er slänt med träd är väldigt vacker, en bit av naturen som man kan njuta av när årstiderna växlar. Nu vet jag ju inte vilken utsikt som träden skymmer men om ni tar bort dem blir det ju även insikt från alla förbipasserande. Dessutom en gassande och brännande sol som torkar ut marken och vindar som lever om när inte träden skyddar.
Inget svar på din fråga men att ha en liten bit natur kvar är inte alla förunnat.

D09
Tänker högt.

En altan som sticker ut 10 meter från huset.

En hög häck vid tomtgräns som döljer undersida från altan och plana ut nedre delen.

Då kan ni ha rejäla förråd under altanen och t ex mindre gräsmatta/ odlingar i nedre delen mellan altan och väg.

Då slipper ni insyn men får en rejäl utsikt.

A Abies koreana skrev:
Jag tycker er slänt med träd är väldigt vacker, en bit av naturen som man kan njuta av när årstiderna växlar. Nu vet jag ju inte vilken utsikt som träden skymmer men om ni tar bort dem blir det ju även insikt från alla förbipasserande. Dessutom en gassande och brännande sol som torkar ut marken och vindar som lever om när inte träden skyddar.
Inget svar på din fråga men att ha en liten bit natur kvar är inte alla förunnat.
Visst är det så. Men vi har naturen och skog runt andra sidan av tomten och jag vill så hemskt gärna få mer brukbar yta. Alla träd ska inte ner, vi har några guldkorn som kommer få stå kvar. Vi bor på hörnet av en kulle så insyn kommer vi aldrig få problem med.

D09 D09 skrev:
Tänker högt.

En altan som sticker ut 10 meter från huset.

En hög häck vid tomtgräns som döljer undersida från altan och plana ut nedre delen.

Då kan ni ha rejäla förråd under altanen och t ex mindre gräsmatta/ odlingar i nedre delen mellan altan och väg.

Då slipper ni insyn men får en rejäl utsikt.

Jag var inte på det tills jag gick ut och insåg att de var längre ner än jag trodde. Känns som fem meter från kanten av altan ner till marken är lite saftigt. Dock har vi en i närheten som gjort så (kanske inte riktigt lika högt dock).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.