Vill stänga av i gatan för att kunna sova gott men sambon säger att bara kommunen kan stänga där. Vems ansvar är huvudkranen. är det vårt eller kommunens ? Den började läcka av sig själv, men sambon har bytt tvättmaskin så han har skruvat på den idag.

Det läcker inte mer, tack för svar allihopa. Måsta bara berätta att det började med tryckfall, jag for ner i källaren beredd på värsta havet, men inte en droppe ? Sedan rann vattnet som det skulle för att börja läcka när mannen skruvade på huvudkranen, konstigt ?

Redigerat:
Claes Sörmland
I gatan stänger vanligen kommunen och de brukar inte uppskatta att fastighetsägaren stänger där. Det sagt, så är det nog inte helt ovanligt att det görs.

Huvudkranen vid vattenmätarplatsen är ni som fastighetsägare ansvariga för.

Vad är det för läcka och kran? Foto?

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen huvudkran i huset på inkommande rör?
Vad är det som läcker?

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I gatan stänger vanligen kommunen och de brukar inte uppskatta att fastighetsägaren stänger där. Det sagt, så är det nog inte helt ovanligt att det görs.

Huvudkranen vid vattenmätarplatsen är ni som fastighetsägare ansvariga för.

Vad är det för läcka och kran? Foto?
Ska fota kommer strax.

S sofftis skrev:
Ska fota kommer strax.
Kommer inte in från mobilen, på byggahus alltså och fotona tar en evighet innan de kommer till datorn. Men mannen sa att det bara läcker lite nu, Han tog bort en packning från huvudkranen så han kunde stänga den bättre ? Jag förstår inte vad han menade men nu är väl vattnet slut helt enkelt. Kranen är nog från byggåret -42.

D
S sofftis skrev:
Vill stänga av i gatan för att kunna sova gott men sambon säger att bara kommunen kan stänga där. Vems ansvar är huvudkranen. är det vårt eller kommunens ? Den började läcka av sig själv, men sambon har bytt tvättmaskin så han har skruvat på den idag.
Om ventilen är utanför er tomtgräns är det VA leverantörens ansvarar.

Rör inte ventilen om det inte är ett måste för att förhindra en skada på ert hus.
Anmäl till VA leverantören.

Det har med ansvarsförhålland att göra.

Jag har själv skaffat en nyckel/verktyg till gatans kopplingspunkt men kommer inte att använda denna om det inte är ett måste och katastrof.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Har du ingen huvudkran i huset på inkommande rör?
Vad är det som läcker?
Huvudkranen läcker men vi har en snabbstängning som vi stängt av vattnet med. Det verkar funka nu, det var väl vatten kvar i systemet. Hoppas man kan lita på snabbkranen. Kan inte visa foto för det tar lång tid innan dom går från mobilen till datorn och jag kommer inte in på byggahus i mobilen, den känner inte igen samma mail som jag använder i datorn. Nåja. Jag har fått veta att det är vårt ansvar så tur det är måndag imorgon. Mannen tog bort en packning som var i vägen på huvudkranen, låter inte så bra 😳

Redigerat:
D
S sofftis skrev:
Kommer inte in från mobilen, på byggahus alltså och fotona tar en evighet innan de kommer till datorn. Men mannen sa att det bara läcker lite nu, Han tog bort en packning från huvudkranen så han kunde stänga den bättre ? Jag förstår inte vad han menade men nu är väl vattnet slut helt enkelt. Kranen är nog från byggåret -42.
Om ni har ett permanentboende har ni en ventil utanför tomtgräns, och normalt en i huset innan vattenmätaren och en efter.

Är det ett sommarboende har ni ventilen utanför tomtgräns och upp till er om ni har efter den kopplingspunkten.

Om ni ska stänga av vattnet på gatan, be kommunen att göra det.

Dessa ventiler är inte billiga att byta om de går sönder.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Om ni har ett permanentboende har ni en ventil utanför tomtgräns, och normalt en i huset innan vattenmätaren och en efter.

Är det ett sommarboende har ni ventilen utanför tomtgräns och upp till er om ni har efter den kopplingspunkten.

Om ni ska stänga av vattnet på gatan, be kommunen att göra det.

Dessa ventiler är inte billiga att byta om de går sönder.
Permanent, usch, det låter inte bra för portmonnän. Mannen tog bort en packning, kanske vi kan sätta dit en likadan om det här den som gjorde att det läckte ?

Är helt omöjligt att råda utan att se vad och hur det läcker, men det låter som du behöver kontakta en rörinstallatör för att byta inkommande ventiler och ev montera en vattenmätarkonsol, om det saknas.
Vanligen bokar de tid med kommunen för att stänga av i gatan innan bytet.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
L lordi skrev:
Är helt omöjligt att råda utan att se vad och hur det läcker, men det låter som du behöver kontakta en rörinstallatör för att byta inkommande ventiler och ev montera en vattenmätarkonsol, om det saknas.
Vanligen bokar de tid med kommunen för att stänga av i gatan innan bytet.
Vi har en snabbstängning som sitter före huvudkranen, hoppas de nöjer sig med att den är stängd. Låter dyrt om kommunen ska stänga i gatan och sedan kommer röris och sedan ska kommunen sätta på i gatan igen.

S sofftis skrev:
Vi har en snabbstängning som sitter före huvudkranen, hoppas de nöjer sig med att den är stängd. Låter dyrt om kommunen ska stänga i gatan och sedan kommer röris och sedan ska kommunen sätta på i gatan igen.
I min kommun är det vanligtvis så att kommunen stänger av utan kostnad, och om ventilen i gatan är ok så får röris öppna den själv sen. Vet att det pratats om att kommunen skulle införa en avgift för avstängning men vad jag vet har de inte gjort det än.
Detta kan ju säkert variera i olika delar av landet

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
D
S sofftis skrev:
Om ni har en möjlighet att sränga av innan VA mätaren med scondär ventil så behöver ni inte involvera kommun.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag förstår nog inte på vilket sätt ett sommarboende skulle skilja sig från ett permanentboende om vi pratar om kommunalt vatten.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Ventilen före mätaren räcker, att be kommunen stänga servisventilen är onödigt och debiteras i min hemkommun med 2302 kronor för stängning och lika mycket för att få den öppnad. Enligt hemsidan är det strängt förbjudet att stänga servisventilen på egen hand och det leder till åtal och skadeståndsanspråk.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.