Fairlane
Hej,

Jag funderar lite på att köpa en krysslaser, men det är ingen panik så det är inte i första hand konkreta tips på apparater jag är ute efter (även om det kan vara intressant), utan mer vad man bör tänka på.

Först och främst får man väl dela in det i olika prisnivåer, då det är självklart att man kan få ut mer av en apparat för 4000 kronor än en för 1000 kronor. Om man tillhör gruppen som inte använder de extra funktionerna, inte använder apparaten ofta etc är det nog rätt ointressant med den dyrare, om man inte är intresserad av verktyg i sig.

Jag tillhör gruppen användare som lagt ner lite extra på skruvdragare och sticksåg, utan att för den del köpa det dyraste. Jag har en Hitachi-skruvdragare och en blå bosch sticksåg för runt 1000-lappen. I övrigt kan jag köpa en billig multimaskin, eftersom jag använder den en gång om året etc. Jag tror det finns fler av min typ.

Så vad bör jag tänka på vid köp av en krysslaser?

• Röd eller grön laser (grönt ljus syns bättre, men måste man upp i pris då?
  • 1 kryss eller flera kryss?
  • 360 grader, är det nödvändigt för gemene man eller behövs det mer för specialändamål (dvs kan man köpa/hyra det om behövet uppstår om 5 år)?
  • Upphängning/stativ, vad bör man tänka på där?
  • Hur är utvecklingstakten på dessa saker? Är tester från 2011, 2013, 2015 relevanta eller är en ny apparat från 2017 bättre än en från 2013, även om priset är lägre?
  • Vilka märken kan vara intressanta/ointressanta?
  • Hur är det med inköp från Aliexpress (jag har sett en tråd om detta som var intressant, men det kanske har hänt saker sen dess)?

Dvs, vad bör man tänka på inför ett köp om mna är måttlighetsbrukare? Vad missar man lätt?

Jag förstår att alla värderar saker olika, men om man kan säga något i stil med "Feature X är bra om du ska använda den till Y, annars kan du strunta i den för den kommer kosta dig Z kronor mer som du inte har glädje av."

Kan inte ge svar på allt men
Jag har en Bosch Quigo 3
-+0,8 mm/m men tycker den lutar mer än så. Skiljer säkert mellan olika exemplar. Den uppfyller säkert svensk byggstandard men jag vill ha det helt rakt så jag litar inte på den utan använder dessutom vattenpass som jag även mäter med passet vänt åt både höger och vänster för att få bort fel från vattenpasset. Ute använder jag slang med två vatten nivåglas. Ute behövs grön laser men inte inomhus. Bosch Quigo fungerar jättebra för att hänga upp tavlor. Den har kameragänga för stativ. Man behöver höj och sänkbart stativ med vev men det kan man köpa separat tex. billigt på second hand. Ett kryss räcker för mig. Ta ur batterierna om den skall ligga ett tag.

Skulle säga att bara den har någorlunda noggrannhet duger vad som helst för hemmabruk. Passa på när HornBau eller liknande har kampanj. Min gamla röda Dewalt korslaser har gått i pension och ersatts med en Grön på jobbet men den pensionerade duger utmärkt hemma. Ibland får den följa med ut på jobb när jag behöver flera samtidigt. Sen finns det lasrar som även går att låsa och vrida 45* det kan vara bra om man ska kakla i annan form än horisontellt men det ser jag mer som en felkälla. Risken är att man av misstag låst den någon grad fel och inte märker det på en gång.

Jag köpte denna på nätet gav 1140:-
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...obChMImIXy4ami1wIVDzobCh26lg88EAAYASAAEgKLzfD

Förutom kryss har den också lodlinje samt att man kan låsa krysset och luta den i vilket plan som helst. Dock inget för utomhusbruk, jag fick avväga altanen i skymningen annars bra.

Mycket bra stativ passar även till kamera.

Vid all avvägning hyrde jag en proffslaser med roterande plan inkl. mottagare, dom fungerar i solljus.

Redigerat:
Fairlane
Tackar för input. Det verkar som att man inte behöver köpa det dyraste som finns om man ska använda det för enklare jobb inomhus. Den dagen jag behöver en till utomhusbruk så harman dels möjligheten att mäta när det är lite mörkare, dels möjlighet att hyra eller köpa något nytt då, vilket kan bli någea år bort i tiden.

Den där Bosch PCL 20 är en av dem jag tittat på.
Jag får hålla ögonen öppna efter olika erbjudanden och slå till i mellandagarna kanske. :)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag äger en grön och en röd laser av välrenommerade fabrikat. Båda lider av att strålen är för bred för att ge den yppersta precisionen. Den gröna är ett par år nyare, lite dyrare (än den äldre röda) och når betydligt längre och syns tydligare! Skulle aldrig för mitt liv köpa en röd idag... Den röda låg runt 2000:- och den gröna runt 7000:-.

Har en stötta till den (som sätts mellan golv och tak); en som expanderar upp till 350cm. Oerhört mycket bättre än trebeningen jag hade tidigare som aldrig nådde rätt höjd. "Råkade" kasta något på den så de veka aluminiumbenen fick ett veck på sig. Tråkigt. För stativet alltså.

• Gilla
MastrUsr
  • Laddar…
Jag suktar också efter en laser och dryftade detta med röd vs. grön laser i en tidigare tråd. Men där var inte skribenterna så övertygade om den gröna laserns överlägsenhet.

Det låter inte helt rättvisande att jämföra en billigare röd laser med några år på nacken med en ny för 7000:- ?

Tja...den röda dög den med...men den gröna är bättre. Vad kostar de billigaste gröna av välrenommerade fabrikat?

Fairlane
Jag tror inte man hittar någon grön under 3000 kronor så det är nog inget för mig, om det inte går att köpa en från utlandet till ett klart bättre pris.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Den gröna syns mycket bättre än de äldre billiga röda.
Köpte en extra Bosch rödlaser med stativ för under 1000kr på HornBau härom året. Anledningen var att jag glömt min andra hos en kund som var på semester. Den dög utmärkt inomhus i normalstort rum.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har en PCL 20 med två stativ, benstativ som följde med lasern och ett som man spänner mellan golv/tak. Använder nästan bara det som spänns mellan golv/tak då det är så mycket enklare att ställa nivåer och justera.
Skulle jag köpa idag hade jag hoppat över benstativet, krångligare att använda och tar mera plats när man arbetar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hade en dewalt krysslaser tidigare
Fick låna en Gll 3-80 och gick o köpte en direkt
Lätt värd pengarna även om den är något dyrare

Jobbar inte utan bara hemmabruk men
Hade inte velat vara utan den tredje linjen nånsin och 360graders funktionen är outstanding

Saker man kan göra som blir så jäkla lätta är
Sätta tak eller saker i taket som ska vara rakt genom ett helt rum också ner från vägg till vägg

Sätt ut väggar och vinklar med 90grader på 2sekunder

Ställer man ut den utomhus så går lasern ca5-10 m i skymning och eftersom den går åt båda håll så ställer man den i mitten och kan på så sätt sätta ut 10-20m rak linje eller väga in saker med Ganska stor area utomhus men man måste va gansk noga och ibland gå närmare för att få syn på lasern och sem hålla koll på den medans man går löngre bort för annars kan det vara svårt att hitta då den ör gansk svag på långt håll utomhus

Inne aldrig någr problem

Funderat på och köp mottagare till för lättare jobb ute

Fairlane
Det blev en Bosch PLL360 för knappt 1000 kr hos Clas Ohlson nu på black Friday-rea. Den borde täcka mitt behov och behöver jag något mer vid något tillfälle längre fram så får jag köpa nytt, hyra eller låna då.

P
Har också en PLL 360 som jag tycker funkar fint skulle däremot vilja ha en sådan där golv till tak stötta men vill inte betala mer för den än vad lasern kostade. Nu använder jag Julas blå stötta (99:- på kampanj) och en Biltema universalklämma för 19:- till ministativet som följde med lasern, det funkar men är långt ifrån optimalt. Har någon hittat en lämplig hållare som kan spännas på valfri stötta? Man behöver kunna justera upp ner några centimeter med lite precision och kunna vrida lasern utan att den vinglar eller fjädrar tillbaka, borde vara en rätt enkel grej men verkar inte finnas för vettiga pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.