Ät det som finns i första hand, nässlor, rabarber och frukt finns på många villatomter, såhär till påsk kan det vara möjligt att plocka och stuva årets första nässlor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
namnbyte
Chili, snordyrt i affären (senast jag köpte var två år sedan, 25 spänn för två medelstora habanero) kontra otroligt bra avkastning att odla själv. Har sedan förra sommaren fortfarande uppåt 2 kilo i frysen som inte lyckats göra mat på ännu. Paprika är närbesläktat och liknande, dock inget som odlas här

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
För övrigt råder lite konstiga uppfattningar. Att potatis skulle vara så billigt att det inte är lönt att odla, likaså lök och morötter!? 2 kr/kg är inte direkt ett normalpris för potatis, snarare ett lockpris i midsommarveckan.
Jag syftade inte på den veckans priser utan den kampanjen som brukar komma i slutet september/början oktober. Potatis, morot, kålrot, rödbeta och lök för några få kronor per kg. Bara att köpa på sig ett årsbehov om man har lagringsmöjligheter. Det är möjligt att den inte körs i hela landet men iaf häromkring. Den brukar infalla precis lagom till att jag står och försöker ta hand om det sista av precis samma grönsaker hemma och jag slås alltid av tanken på allt slit som varit i flera månader och så är det så lite pengar för att köpa hur mycket man vill. Jag skulle ju lika gärna kunna köpa tio kg morötter för under hundralappen, förvällla och frysa in istället för att rensa ogräs, så/sätta, vattna, gödsla, vattna, täcka med gräsklipp, plocka sniglar, vattna, rensa ogräs, vattna, svära över sniglarna och vattna igen.
Nu kommer jag personligen fortsätta att odla morötter då det är en hobby och något som, i alla fall emellanåt, gör mig glad men det är ju betydligt större besparing att odla tex bönor och ärtor som du skrev att ni gjort om det är att spara pengar som är det primära målet med odlandet. De växterna kommer inte i samma höstkampanjer och har ett generellt sett högre pris.

Hur som, att fundera över vad man faktiskt vill äta och hur mycket tid man kommer vilja lägga på skötsel innan man köper på sig för mycket är väldigt klokt. Det spelar ju ingen roll om man odlat fram kilovis med brysselkål om man inte gillar det. :)

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Det är ju just det som är problemet. Om man kunde odla pasta, liksom. Eller åtminstone ris.

…och innan någon annan säger det: Här är det klassiska aprilskämtet en del av er kommer att tänka på:

Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag syftade inte på den veckans priser utan den kampanjen som brukar komma i slutet september/början oktober. Potatis, morot, kålrot, rödbeta och lök för några få kronor per kg. Bara att köpa på sig ett årsbehov om man har lagringsmöjligheter. Det är möjligt att den inte körs i hela landet men iaf häromkring. Den brukar infalla precis lagom till att jag står och försöker ta hand om det sista av precis samma grönsaker hemma och jag slås alltid av tanken på allt slit som varit i flera månader och så är det så lite pengar för att köpa hur mycket man vill. Jag skulle ju lika gärna kunna köpa tio kg morötter för under hundralappen, förvällla och frysa in istället för att rensa ogräs, så/sätta, vattna, gödsla, vattna, täcka med gräsklipp, plocka sniglar, vattna, rensa ogräs, vattna, svära över sniglarna och vattna igen.
Nu kommer jag personligen fortsätta att odla morötter då det är en hobby och något som, i alla fall emellanåt, gör mig glad men det är ju betydligt större besparing att odla tex bönor och ärtor som du skrev att ni gjort om det är att spara pengar som är det primära målet med odlandet. De växterna kommer inte i samma höstkampanjer och har ett generellt sett högre pris.

Hur som, att fundera över vad man faktiskt vill äta och hur mycket tid man kommer vilja lägga på skötsel innan man köper på sig för mycket är väldigt klokt. Det spelar ju ingen roll om man odlat fram kilovis med brysselkål om man inte gillar det. :)
Där jag har sett liknande erbjudanden på billiga rotfrukter, har det alltid funnits begränsningar på hur mycket varje hushåll får köpa. Alltså får jag inte köpa hem 300 kg potatis för att klara familjen till nästa höst.

Dessutom, och det tror jag du som odlare också håller med om, har de hemodlade rotfrukterna och grönsakerna en mycket fylligare och rikare smak än motsvarande grödor som odlas storskaligt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hej!

Vi här hemma tycker att frågan om man får ekonomi i det man odlar är väldigt intressant (men vi är ju också jävligt nördiga :)).

Med risk för att detta låter som sjukt mkt skryt men vi har odlat mat för ca 10k under 2022.
Bla 63 kg potatis, 44kg zucchini, 50kg äpplen, 30kg rabarber. Då har jag räknat kg pris på motsvarande vara på willys (vilket inte alltid är helt rätt då inte alla varor finns som eko men men).

Sen blir inte dessa 10k helt rättvisa för inte fan hade vi köpt 44kg zucchini (det blev nån planta för mkt och alla plantorna stortrivdes). Men det är trevlig utfyllnad i t.ex köttfärssås för att få det lite matigare (och trevligt för grannsämjan när man delar ut zucchini till höger och vänster).

Sen har jag inte heller räknat in de 20L vin vi tillverkat på våra 60L vindruvor. Blir klart drickbart men är mer på temat "en kul grej och synd att slänga så mkt vindruvor".

Vårt mål (förutom att det är kul att odla) är att försöka bli självförsörjande på en del saker.

Planen för året är att öka potatislandet lite och odla matpumpa.

Om du inte känner för att odla men ändå vill dryga ut kontot lite då kan jag tipsa om att brygga öl.
Lite beroende på vad du brygger så blir det ca 15-20kr/liter i förbrukningsvaror (malt, humle och jäst).
All utrustning får du ju förstås sätta upp på hobbykontot för att få ekonomi i det ;)

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.