S Strontus skrev:
Det finns ju en fläns på hjulen, så det ser helt klart ut som om de är för att gå på räls, typ som den bild du hade, eller [bild]
Spännande! Detta hade jag aldrig kommit på själv. Undrar hur de hamnade hos oss, o vad ska vi göra av dem...ringa SJ?

Ring Miljöpartiet. De behöver alla bidrag de kan få för sina höghastighetståg. Smörjer man dessa med en oljad blixt kommer de nog upp i galopphastighet utan vidare.

Det var inte en skrotnicklas ni köpte av? Hjälpte till med att rensa ett dödsbo förra sommaren och fick då helt nya insikter i vad som kan vara bra att spara på. Och då är jag ändå uppväxt på en gammal bondgård.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Ring Miljöpartiet. De behöver alla bidrag de kan få för sina höghastighetståg. Smörjer man dessa med en oljad blixt kommer de nog upp i galopphastighet utan vidare.

Det var inte en skrotnicklas ni köpte av? Hjälpte till med att rensa ett dödsbo förra sommaren och fick då helt nya insikter i vad som kan vara bra att spara på. Och då är jag ändå uppväxt på en gammal bondgård.
Haha så kan det vara, men allt var bortrensat när vi tillträdde...dessa var dock såpass nergrävda i marken att de kan ha funnits på tomten redan innan?

Staffans2000
Det ser ut som järnvägshjulringar, men centrumkonen är väldigt oortodox. Är du helt säker på att de är av gjutjärn. För i så fall är det osannolikt att det är järnvägshjul.

• Gilla
s07
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser ut som järnvägshjulringar, men centrumkonen är väldigt oortodox. Är du helt säker på att de är av gjutjärn. För i så fall är det osannolikt att det är järnvägshjul.
Ngn typ av järn/ stål är det med tanke på vikten o rostangrepp...har svårt tänka mig vilka andra material det kan röra sig om?

Fler bilder på våra ”tomtar”

• Nötet typskylt på maskin med text 'TYPE 1542', 'SAB INDUSTRI AB', och 'MADE IN SWEDEN'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostig och smutsig gammal traktordäcksfälg i jordig omgivning.
    Skapa konto
  • Rostiga gamla maskindelar liggande på marken bland vegetation.
    Skapa konto
SAB har jag för mig betyder/betydde Svenska AB Bromsregulator. Låg om jag inte minns fel i Landskrona.
Bromsprylar till järnvägen var deras produkt.
Dom hade en rejäl demoanläggning på tekniska museet i Malmö.
Tror dom är uppköpta av ett tyskt företag.

• Gilla
s07
  • Laddar…
E etompau skrev:
SAB har jag för mig betyder/betydde Svenska AB Bromsregulator. Låg om jag inte minns fel i Landskrona.
Bromsprylar till järnvägen var deras produkt.
Dom hade en rejäl demoanläggning på tekniska museet i Malmö.
Tror dom är uppköpta av ett tyskt företag.
Tack! Spännande!

Just så. Uppköpet gick tydligen i stöpet.

Bult med 4-kantigt huvud. En oljeplugg??

• Bult med fyrkantigt huvud och möjlig oljeplugg i betong, oskarpt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
s07
  • Laddar…
Staffans2000
I plugghålet ansluts en hydralslang som man pumpar in olja under mycket högt tryck mellan hjulet och axeln för att separera de båda.

• Gilla
s07
  • Laddar…
I plugghålet ansluts en hydralslang som man pumpar in olja under mycket högt tryck mellan hjulet och axeln för att separera de båda.
Är det en vanlig del på järnvägshjulringen?

• Gilla
långtjock
  • Laddar…
Staffans2000
Orange arbetsfordon på järnvägsspår med kranarm och "Infranord" text, fotograferad i Malmö 2011.
Skapa konto

Eureka. Nästan iallafall.

• Gilla
s07
  • Laddar…
[bild]
Eureka. Nästan iallafall.
That’s it! Blir kanske kul att skapa barstolar eller bord av till källaren där kidsen har lekyta. Vår 7-årige tågfantast kommer att älska skatten på tomten.
Alternativt....är det ngn som vill ha dessa?? PMa mig isf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.