45 511 läst ·
145 svar
46k läst
145 svar
Vad ska man göra åt elpriset?
De har ett upplägg som de beskriver så där. ”Spara vatten” de tar i stället ut kostnaden i form av en månadsavgift som är beroende på hur mycket el du ”sparat”.Matte001 skrev:
Har inte Jämtkrafts avtal men har svårt att se de skulle vilja gå back för din skull. El är färskvara så de tar garanterat ut denna kostnad på något annat sätt. Antagligen genom att en köpt kWh sker på billigare tid än producerad gör. Solceller producerar oftast när priset är högre på dygnet.
Bästa avtalet är det med minst påslag per kWh inköp och minst kostnad per såld kWh. Och du kan bara räkna på ett helår för att få rätt jämförelse.
Det går nog på ett ut. Men de tycks ha fått en hel del att tro att det är ett väldigt bra upplägg. Både för plånbok och miljö.
hmmm… under förutsättning att den avgiften ökar med fler sparade kwh så förklarar det upplägget.D Daniel 109 skrev:
Den avgift de tar in använder de för att köpa skydd (hedge) mot prisvariationerna. Då får man ihop upplägget, dock kommer priset på detta skydd att dra iväg rejält efter dessa priser.
Samma mekanism som påverkar de fasta priserna.
Redigerat:
Ja, månadskostnaden är kopplad till sparad energimängd. (Inte kw/h du menar sannolikt kWh)
Poängen är att byta bort de dyra effekttopparna när elen är som dyrast mot vedens statiska kostnad.roland53 skrev:
Nä, du betalar inget för veden, men om du inte eldat upp den så hade du kunnat sälja den för X antal kronor och det är väl detta inkomstbortfall som blir din kostnad för veden. Om veden är osäljbar så ja, då är den gratis och då förstår jag inte varför du inte enbart eldar med ved mot acc tank el liknande. och stoppar all uppvärmning som är eldriven.
Merjobbet som vedeldning innebär kan kännas mer lockande vid 3kr/kWh än vid 0,3kr/kWh.
Det är en avvägning mellan pris och nytta/glädje. Det enda rimliga i Sverige är att priset avgör hur mycket man vill slösa/spara på el. Med 98% fossilfri el så finns det ingen anledning att spara på el av andra skäl än om den är dyr. Dyr är en relativ term. Dyr för en kan vara billig för en annan.T Tranarö skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 803 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 803 inlägg
Hade en dryg släkting med hög inkomst som en gång sadeP pmd skrev:
”Det är bara dyrt om man inte har råd”
Jordvärme går lika bra.S Simonbmw skrev:Vet att många förespråkar konvertering till vattenburen värme. Har dock svårt att tro att det blir lönsamt då vi har fri vedtillgång och bara kör med elvärme tre månader om året. Vi förbrukar långt mycket mindre el än många jämförbara villor med effektiva värmesystem här i området.
Vi bor dessutom på sandmark så ska man borra blir det väldigt djupt. Ingen borrar här, är nästan uteslutande jordvärme som gäller.
Är medveten om att det låter konstigt att gnälla när vi har relativt låg förbrukning men det som skrämmer och är problemet är spotpriserna..
Även de som eldar med ved uppskattar ett vattenburet system. Då kan man elda rationellt i ett pannrum samtidigt som all värme distribueras perfekt till varje rum.
Och när man inte eldar så tar en effektiv vp över.
Sedan finns det vindkraftskooperation. Då är man med i en ekonomisk förening. Bra affär när elpriset är högt som nu men dåligt om elpriset är lågt. Den faktiska kostnaden för stt göra el med vindkraft är ca 36 öre/kWh, det är det jag betalar för tillfället.B BSOD skrev:
Det korta svaret är nog:S Simonbmw skrev:Hej,
Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.
Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.
Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.
Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.
Det jag söker svar på är tips gällande detta.
Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.
Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
Vedpanna/jord-bergvärmepump/vattenburet system.
Solceller (räkna över året-inte bara ”värdelöst på vintern”).
Vindandelar: https://svef.nu/svef/
Se allt långsiktigt.
Inte nog med högt elpris,ofta går pannor sönder vid sträng kyla så gjorde sonens Flvp några veckor före jul och kyltekniker konstaterade kompressorhaveri på Nibe F370.Han har dammsugit marknaden på Nibe F470 men totalt slut och nya leveranser tidigast 6 mån eller mer.Blir hiskeliga elräkningar när han nu får köra elpatron hela tiden .Detta är Sverige i ett nötskal
fel skall vara F750
Villan byggd i lösvirke och isolerad enligt 1984 års nya bestämmelser, som bl.a. innebar en utökning av isoleringen med 10 cm ull överlag, treglasfönster med max yta i förhållande till total väggyta och 25 % större radiatoryta, för att tillfredsställa att de då skulle passa bättre till lågtemperaturssystem när värmepumparna blev populära. Vi utökade också vindtätheten i ytterpanelen med 12 mm asfaboard förutom den vindtäta pappen. Hade låg förbrukning även första åren på ca 16 500 kWh/år utan värmepump, som ju inte skulle bli lönsam för mig om den inte fungerade i 15 år efter installation, trots att de även på den tiden var försedda med statliga bidrag vid installation. Vad jag gjort för att minska förbrukningen ytterligare är att tilläggs-isolerat vinden med 10 cm ull. Har även ändrat den mekaniska ventilationen som visade sig ha en alltför stor fläkt, då den skulle orka ventilera hela huset samt via spjällsystem även fungera som köksfläkt. Monterade in en betydligt mindre fläkt på taket, samt monterade in en ny spiskåpa med en egen utsugningsfläkt, med ett styrdon för båda fläktarna. Har även tilläggsisolerat delar av väggen mellan det vidbyggda garaget och villan med 10 cm frigolit i kallutrymme ovan innertak. Har även demonterat det inbyggda oisolerade sopskåpet som fanns i garaget och återställt till övrig väggstandard på ytterväggarna. Har även bytt den dåligt isolerade garageporten i trä, mot en ny bättre isolerad variant. Håller ca 20 °C inomhus och 12 °C i det vidbyggda garaget, samt har där en luftavfuktare som går igång per automatik om bilen är våt när den körs in och fuktigheten ökar. Bor i mellersta delen av elområde 3 i Sverige. Det är för det mesta 2 pers. i hushållet, fast under sommarmånaderna kan det uppgå 5–6 pers. emellanåt. Ingen fukt eller mögel kunnat konstaterats någonstans under de ca 37 år som jag bott här. Ligger nu som sagt på en förbrukning ett normalår på ca 10 500 – 11 000 kWh/år, med enbart en vattenburen el-panna, så trots oförskämt höga elpriser ligger jag lågt med eventuell installation av värmepump eller solpanel. Min granne som har ett liknande hus, byggt av samma byggmästare året efter mitt, fast 10 ²m mindre yta, drar med bergvärmepump och kraftig vedeldning ca 9 500 kWh/år med samma förhållande vad gäller personer i hushållet.A Arnodt skrev:För nov. 2021, för abonnemang och röligt elprisavtal i Elområde 4, syns i fakturan av själva elpriset var 1,009 kr/kW.
Sedan tillkommer dyr moms 25%. Själva elpriset på ca 1,0 kr/kWh är ca dubbelt så högt jämfört tidigare månader. Det går att kolla för den som vill vad själva månadsmedelvärdet var för rörligt elprisavtal för okt 2021.
Alf Ek, du nämner inget om värmeisoleringstjocklek i väggar tak och golv, ej heller hur många personer i hushållet. Inomhus temperatur? Fastigheten i Kiruna eller Malmö, eller i Malaga, Spanien? Det är bl.a. saker som påverkar.