Vi har solceller sen 3 år tillbaka. Bor i Stockholm i nytt 158m2 hus med en ca förbrukning på 15000kWh. SSO läge på solcellerna 45 graders vinkling 35 paneler med totalt 10,5kWp använt ca 4000kWh själv per år å sålt ca 6-7000kWh.

skulle säga att det är en fruktansvärt bra investering. Sänker kostnaderna, höjer värdet. Ger tillbaka pengar 60öre för varje utmatad kWh på nätet. Samt bidrar till att ”förstärka” nätet och bidra till bättre miljö.

Men på vintern är det inget att hänga i julgran. 0-7kWh per dag. Max i december har blivit 50kWh (ungefär som EN solig dag i maj)

sen om man skaffar plug-in/elbil så tankar man ju gratis på sommarn. Kommer sätta upp fler i Väst/Öst på garage alt batteri inom kort för att klippa de dyraste timmarna då jag har timspot pris. Förmodligen både och

Lycka till!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tomas1981SMV Tomas1981SMV skrev:
Vi har solceller sen 3 år tillbaka. Bor i Stockholm i nytt 158m2 hus med en ca förbrukning på 15000kWh. SSO läge på solcellerna 45 graders vinkling 35 paneler med totalt 10,5kWp använt ca 4000kWh själv per år å sålt ca 6-7000kWh.

skulle säga att det är en fruktansvärt bra investering. Sänker kostnaderna, höjer värdet. Ger tillbaka pengar 60öre för varje utmatad kWh på nätet. Samt bidrar till att ”förstärka” nätet och bidra till bättre miljö.

Men på vintern är det inget att hänga i julgran. 0-7kWh per dag. Max i december har blivit 50kWh (ungefär som EN solig dag i maj)

sen om man skaffar plug-in/elbil så tankar man ju gratis på sommarn. Kommer sätta upp fler i Väst/Öst på garage alt batteri inom kort för att klippa de dyraste timmarna då jag har timspot pris. Förmodligen både och

Lycka till!
Tack för bra inlägg.

Vad tror du om att köpa tillbaka överproducerad el från sommaren på vintern? Är det något du testat eller tycker känns intressant?

E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Det där är väl en sanning med modifikation. Det beror väl på varifrån luften hämtas!?

Mats-S
E Edlunn skrev:
Braskamin som värmekälla är ganska värdelöst. Den behöver massor av luft för att brinna bra och drar in kall uteluft för detta så det blir kallare i de andra rummen.
Vi har en bra braskamin (Morsö 2140) som är bra placerad mitt i bottenvåningen, funkar alldeles utmärkt att värma huset med. Just nu har jag stängt av värmen (LVP) och värmer hela villan 128 m2 med kaminen, öppen planlösning på bottenvåningen, öppen trappa upp. Värmen går ut till alla rummen, även de längs bort, minst 20 grader överallt.

Så ditt påstående är grovt generellt och felaktigt i många sammanhang, stämmer tex inte ett dyft på mina förhållanden. Däremot funkar det givetvis inte i längden som enda värmekällan, vi kör så här vid extrem kyla/extrema priser, övrig tid tar LVP hand om all uppvärmning.

Att tjäna in investeringen på solpaneler tar viss tid, dessutom är utvecklingen på dessa just nu väldigt stor, så dagens paneler blir lätt föråldrade med den utvecklingen. Men samma sak här, allt beror på ens egna förutsättningar så det går inte att generalisera.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
U
Hur lång livslängd har solceller? Och vad är återbetalningstiden?
Jag har aldrig funderat på det eftersom vi inte får montera det på vårt gamla hus (eller på fastigheten)
Men är återbetalningstiden typ 6 år i en viss installation och livslängden 7år är det ju endast 1år man tjänar på den och faktiskt sänker sin kostnad.

Känns som det är en viktig faktor för TS att beakta, att man först måste räkna av investeringen. Inte bara att första elfakturan blir halva priset.

S Simonbmw skrev:
Tack för bra inlägg.

Vad tror du om att köpa tillbaka överproducerad el från sommaren på vintern? Är det något du testat eller tycker känns intressant?
Har tänkt på, men elpriserna har varit så låga så inte direkt brytt mig….. förrän nu…

Kan bli batteri + det som jämtkraft har och fast pris i framtiden.

ringde nån i sep/okt å fråga om jag ville vintersäkra för 56 öre. Min motfråga var, vad betalade jag förra dec. Han svarade 38 öre. Så det kändes inte aktuellt. Men ååå vad man ångrar det beslutet idag.

Enda fördelen jag ser med situationen är att det driver på att vi måste hushålla med elen å inte bara kör pä med 25+ året runt. Vilket kanske får folk (inkl mig själv) att tvätta diska med timer så det är klart på morgonen än att köra allt kl 17 när man komner hem å utfodrat familjen.

Bestämde mig för solceller när jag flög till Munchen för 4 år sen å såg solceller på nästan alla husen å började forska lite. Vi har tydligen samma soltimmar som dem. Har även ”hört” att i Tyskland får man inte längre bygga hus om man inte monterar paneler på taket.

vi behöver nog alla en tankeställare om hur vi använder energi samt vatten som jag tror blir nästa stora grej. Såg en dusch som återvinner å renar vattnet å gör av med typ 7 liter på 10 min dusch och då spar man inte bara vattnet utan energi för att värma vattnet som en vanlig dusch som bara spolar igenom. Men vi tänker ju inte så mycket på det då vi har dricksvatten i toaletten. Blev lite off topic. Men gillar när det finns smarta investeringar som gynnar.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Tack för bra inlägg.

Vad tror du om att köpa tillbaka överproducerade jordgubbar från sommaren? Är det någon annan som betalar, elker?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
30 år räknar man att solcellerna är ok. Återbetalningstid någonstans mellan 8-12 år.

att för övrigt se kommentarer om vedkaminer skulle vara värdelösa för att de tar varm inomhusluft är ju ordentlig bullshit. En normal nyare kamin (ej öppen spis) drar så lite luft att det knappast kan vara ett argument att dra in tilluft utifrån som dessutom riskerar att kyla ner kaminen och inomhusluften när man inte eldar.

En normal nyare kamin drar cirka 25m3 luft per timme. Att värma 25m3 luft till rumstemperatur (-5 till 20 grader) drar cirka 0,2kwh. En normal kamin är på cirka 5kw vi normal eldning.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har aldrig funderat på det eftersom vi inte får montera det på vårt gamla hus (eller på fastigheten)
Men är återbetalningstiden typ 6 år i en viss installation och livslängden 7år är det ju endast

1år man tjänar på den och faktiskt sänker sin kostnad.

Känns som det är en viktig faktor för TS att beakta, att man först måste räkna av investeringen. Inte bara att första elfakturan blir halva priset.

Det är olika för komponenterna men branschstandard är att panelerna har 80% effekt efter 25 år. Växelriktaren lär gå efter 10-15 år.
Vi har en pay off på 7,2 år med normala elpriser men fortsätter dessa priser är det säkert 3 år.
Men som jag alltid tänkt när mina privata pengar dså är de alltid direktavskrivna så fort se är borta.

Men om du lägger ca 100000kr på solceller å sennsäljer huset så kommer du garanterat få tillbaka drm med råge. Tänk 2 likadana hus brevid varandra. Den ena med å den andrs utan. Banken kommer ge det hus med solceller å lägre driftskostnader en större möjlighet att låna mer pengar. Dvs mer budgivning å pengarna tillbaka.

Vill du inte sälja så har du bra avkastning med sänkta utgifter, såld el och skatteavdraget som ger dig en liten klumpsumma på deklarationen.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
U
Tomas1981SMV Tomas1981SMV skrev:
Det är olika för komponenterna men branschstandard är att panelerna har 80% effekt efter 25 år. Växelriktaren lär gå efter 10-15 år.
Vi har en pay off på 7,2 år med normala elpriser men fortsätter dessa priser är det säkert 3 år.
Men som jag alltid tänkt när mina privata pengar dså är de alltid direktavskrivna så fort se är borta.

Men om du lägger ca 100000kr på solceller å sennsäljer huset så kommer du garanterat få tillbaka drm med råge. Tänk 2 likadana hus brevid varandra. Den ena med å den andrs utan. Banken kommer ge det hus med solceller å lägre driftskostnader en större möjlighet att låna mer pengar. Dvs mer budgivning å pengarna tillbaka.

Vill du inte sälja så har du bra avkastning med sänkta utgifter, såld el och skatteavdraget som ger dig en liten klumpsumma på deklarationen.
Ja då är det ju en riktigt bra investering!
Nu blev det ju ännu mer tråkigt att vi inte får montera solceller.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men är återbetalningstiden typ 6 år i en viss installation och livslängden 7år är det ju endast 1år man tjänar på den och faktiskt sänker sin kostnad.

Lite fakta och inget troende,20 års garanti på solcellerna,optimerare 25 år

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Livslängden är 25-30 år. Kanske längre.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Simonbmw skrev:
Hej,

Jag har hängt ett tag på forumet men detta blir mitt första inlägg.

Som så många andra går mycket av tankeverksamheten i dessa tider till hur man ska minska på energikostnaderna. Vi bor i villa som är placerad i SE3, direktverkande el med luftvärmepump samt braskamin. Tack vare eldningen kan vi hålla nere förbrukningen hjälpligt, ligger under vintertid beroende på utetemperaturen mellan 50-90 kWh/dygn där 90 kWh får anses som extremt.

Vi har alltid kört ett rörligt avtal (månadsmedelpris) och jag tror inte på att binda priset.

Jag har tidigare inte sett någon stor vinst med att sätta upp solpaneler men med den prisutveckling som varit ser jag det som enda vägen till att återta kontrollen igen. Är väl medveten om att energiproduktionen är låg vintertid men tror att man kan få fram lite under dygnets ljusa timmar när elen är som dyrast.

Det jag söker svar på är tips gällande detta.

Hur gör man installationen så ekonomiskt fördelaktig som möjligt?
Hur ser bidragsdelen ut för stunden?
Ska man köra igång så fort det går till våren eller vänta till hösten?
Väntas gynnsammare politisk styrning efter val?
Konkreta tips på bolag både för installation och elleverans.

Personligen tror jag att med dagens politiska styrning kommer inte elpriserna att bli bättre. Efterfrågan är alldeles för hög i förhållande till produktionen. I övriga Europa lyfts röster om statligt stöd till hårt drabbade men här känns det inte som det är aktuellt.
hej!
Elmarknaden är verkligen vildavästern. Har bott i villa i 15 år bland annat en med direktverkande el så jag vet vad det kan kosta. Efter första vintern har jag alltid bundit i maj/juni på tre år och aldrig varit missnöjd med det. Under de kallaste månaderna förbrukar vi 75% av elen under året och det är alltid då priset per kwh är som högst. Sträva inte efter att alltid ha det lägsta priset, det är årskostnaden som är det viktiga.
Elbolagen är duktiga på att sälja avtal med rörligt pris eftersom de tjänar mest på det. Och skulle min strategi något år slå fel så är jag åtminstone medveten om vad min el kommer att kosta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag la pengarna på taket istället för på banken och får skyhög återbäring på detta vis genom lägre enrgikostnader samt väsentligt högre andrahandsvärde på huset ,samt går priserna på batterier ner ordentligt så installerar jag detta och laddar batteri på dagen,samt uttnyttjar sedan under natten

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett mindre villatak på ca 70m2 i SÖ-NV läge (34 paneler totalt, 340w st) och de brukar producera ungefär 10 000kw/år. Total kostnad blev ca 160k, detta var för 3 år sedan när bidraget från LST fortf låg på 30%. Det innebär mer konkret att vi inte har en elräkning förrän nu i slutet på december ungefär (såld el ackumuleras och förs över på nästa faktura). Vi tog ett utökat huslån för finansieringen och betalar väl en trehundring i månaden för det ungefär. Jag kan varmt rekommendera det hela, det enda jag önskar så här i efterhand är att vi tagit en liiiite effektivare panel (Sunpower är överlägsna just nu), men vi har ett altantak också där sådana är planerade till våren :)

• Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.