Min mor har en skapligt stor altan på baksidan av huset som också är taket på garaget. Detta har alltid varit målat. Nu är det så att min mor och hennes karl börjat bli till åren komna och behöver hjälp med underhållet.
Färgen på altanen har börjat släppa och enligt dom har det behövts målas om nästan varje år den senaste tiden. Varje gång dom går till den lokala färgaffären och berättar om deras problem så får dom ”samma skitfärg”.
Nu vet jag inte hur bra underarbete dom gjort föregående år. Dom är förtegna om skrspning, slipning och målartvätt.
Min fråga är om man:
1. Få tag på nån bra färg som håller och inte släpper direkt eller
2. Kan slipa bort allt och polera betongen istället för att slippa framtida jobb?

• Avskavd blå färg på betongyta med fläckvis avskalning och synlig struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande målarfärg på betongyta, ljusblå och beige, med synliga sprickor och avskalade delar.
    Skapa konto
  • Flagnande blå färg på en altan med synliga sprickor och avskalad yta.
    Skapa konto
  • Flagnande blå färg på grov betongyta.
    Skapa konto
BirgitS
Troligen bristande underarbete tror jag med tanke på hur det ser ut.
Skulle det fungera att lägga låg trall över?
Troligen mindre arbete för dig, trevligare att gå på för din mor och hennes man. Men fungerar ju inte inte om det sen inte går att öppna dörren.
Balkongmatta är ju en annan möjlighet.

Men det kanske behövs något enkelt tätskikt för att förhindra att det tränger in vatten i betongen, som får armeringsjärnen att rosta och ökar risken för att det regnar in i garaget.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det kanske behövs något enkelt tätskikt för att förhindra att det tränger in vatten i betongen, som får armeringsjärnen att rosta och ökar risken för att det regnar in i garaget.
Ja det är det som är frågan. Det finns redan väldigt ytliga sprickor. Kanske dags att kalla in fackman.
Tror inte trall är aktuellt då morsan inte tycker det är snyggt.

N
Kanske ta dit en firma och köra epoxi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.