Håller på att isolera uthuset på 25 kvm (ska ha det uppvärmt). Frågan är med vad?

Värmer upp villan med bergvärme, tyvärr ligger uthuset 25-30 m bort. Kan det bli lönsamt att gräva ner slang den biten? Kostnad?

Finns skorsten på uthuset, alt. Sätta in en kamin? Ojämn temperatur? Nackdel?

Elradiatorer? Hur mkt ström tar dom egentligen?

Tips å råd är välkomna :)

D09
blazern skrev:
Håller på att isolera uthuset på 25 kvm (ska ha det uppvärmt). Frågan är med vad?

Värmer upp villan med bergvärme, tyvärr ligger uthuset 25-30 m bort. Kan det bli lönsamt att gräva ner slang den biten? Kostnad?

Finns skorsten på uthuset, alt. Sätta in en kamin? Ojämn temperatur? Nackdel?

Elradiatorer? Hur mkt ström tar dom egentligen?

Tips å råd är välkomna :)
Luft / luft ?

Jag kör mitt garage ( 36m2 ) med billig luft/luft pump för 5000kr från jula.

Installationen gör man lätt själv, enda nackdelen jag upplevt med min är att den avfrostar sig dåligt men håller värmen utan problem :)
Finns även frostvakt så pumpen håller 5 grader när ni inte ska vara där.

Tror att om du ansluter bergvärmen så måste du gräva ner till frostfritt djup, isolera runt kulvert och sedan ha en ?värmeväxlare inne?, låter dyrt men jag kan ha fel ang värmeväxlare m.m då pumpen redan bör ha detta ?inbyggt?

Kamin blir det nog ett väldans springande med ( om ni inte ska ha varmt ibland ) , vedpanna med tankar men då sticker det iväg i pris igen + yta som försvinner.

Elradiatorerna drar ju den energi som byggnaden kräver utifrån förutsättningar som isolering, vind, storlek fönster etc men varje element har ju antal "w" angivet. Kolla vad ni har för el draget dit, tror man kan räkna ampere / säkring x volt ( 230 ) och få max antal watt som går teoretiskt att driva, t ex 10 ampere x 230 volt så har du ett element på max 2300w ( inkl allt annat ) innan säkringen klickar. Innan min luft/luft så körde jag med ett oljeelement med termostat, den låg som max på 2000w om jag inte minns fel och fixade att värma upp.

Redigerat:
Om vi räknar lite. Säg att uthuset behöver 5000 kWh/år. Med en luftvärmepump med årscoptal på 2,5 och 1,40 kr/kWh kostar det dig 2800 kr att värma huset med luftvärmepumpen. Om du istället använder bergvärmepumpen med ett årscoptal på 3,5 kostar det dig ca 2000 kr/år. Du sparar alltså i storleksordningen 1000 kr/år på att använda bergvärme.

Luftvärmepump kostar 5000 kr.

Säg att du ändå ska gräva på tomten, och det tar grävaren 4h extra (a 1000 kr/h) att lägga ner kulverten, och att du köper kulverten på blocket för 5000:- på blocket (det är halva priset) plus att det kostar 3000 kr i rörmokeri att koppla in kulverten så blir totalen 12000:-.

Då får du en återbetalningstid på 7 år för din investering i att använda bergvärmen. Kör du kulvertnedläggningen som ett helt eget arbete och betalar fullpris så blir kalkylen sämre.

Redigerat:
D09
Ett alternativ är att köpa ett oljeelement för någon hundring, testa i ett år vad byggnaden kräver och ta beslut om större mer långsiktiga lösningar. Ni kanske har såpass bra isolering att det är svårt att hämta hem det under närmsta 10 åren.

Har ni mycket berg på tomten kan det vara ett riskmoment, kolla med provgropar innan.

Likaså planlösningen för en luft/luft. Är det inte öppen och dörrarna är stängda... Då blir det kallt på vintern :)

Ibland är flera små element kanske det bästa/ lättaste med tanke på att det är en sekundär byggnad.

Men går det att på ett ekonomiskt försvarbart sätt ansluta eran befintliga bergvärmeinvestering hade det ju varit fint :)

Om man antar ett toppeffektbehov på 35W/m2 = 875W kan man anta en årlig förbrukning på 875•2500= ca 2200kWh/år. Med detta kan du nog utesluta kulverten och förmodligen även LLVP om du inte även har behov av avfuktningsfunktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.