Jag bor i ett hus som byggdes för fem år sedan och har nyligen lagt märke till att ändträt på träfasaden är obehandlat. Jag bifogar två bilder på ändträet – den ena visar, så vitt jag kan bedöma, friskt ändträ, medan den andra visar ändträ vid knutarna nära lövsilarna på stuprören. På dessa utsatta områden skvätter vattnet vid regn, vilket har lett till en grön beläggning på ändträet.

Hur bör jag gå tillväga för att skydda ändträet och förhindra framtida skador? Är det lämpligt att grundolja det nu, fem år efter att huset byggdes? Bör jag slipa först? Eller räcker det med att direkt täckmåla? Hur går jag bäst vidare helt enkelt? Hjälp en glad amatör! :)

• Ändträ på träfasad nära stuprör med gröna beläggningar på grund av vattenskvätt, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ändträ på träfasad med skador och blottad yta, nära stuprör och lövsilar, synlig grön beläggning på grund av exponering för vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Är det lämpligt att grundolja det nu, fem år efter att huset byggdes?
Ja, kör på!
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Bör jag slipa först?
Att tvätta och/eller slipa är inte fel. Men det viktiga är att få dit grundoljan.
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Eller räcker det med att direkt täckmåla?
Det är kanske bättre än inget. Men träet där är utsatt så det är inte speciellt smart. Avsluta med att täckmåla.
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Hur går jag bäst vidare helt enkelt? Hjälp en glad amatör! :)
Se ovan. 😁

• Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.