4 700 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Vad ska jag göra med nya grannen som har rätt till allt?
Sida 1 av 2
Jag bor i ett kvarter som är en samfällighet. Vi har alla våra garage som står på tomtgränsen mot grannen. Det innebär att man måste beträda grannens mark när man ska underhålla väggen. Det hsr aldrig varit några problem i snart 50 år.Nu har det kommit en ny granne vars fru är väldigt otrevlig på många olika plan. Hon påstår att jag måste ha servitut för att underhålla väggen.
Min uppfattning är att det i fastighetsbildningen står inskrivet att msn har rätt att underhålla sin fasad.
Människan skriker och ljuger så det går inte att komma överens. Jag kommer naturligtvis att utföra det som behövs men det är ändå olustigt.
I övrigt följer dom själva inga regler. Dom struntar i att man måste fråga om man ska bygga närmare än 4,5 meter, bygger på kommunens mark osv. Barnen släpper dom loss och det flyger ofta bollar på vår tomt. Hon går runt och talar illa om oss och hon skäller på förra ägaren, men nekar alltid och det och det har hon aldrig sagt fast hon har gjort det. Någon form av diagnos, men det är vi som aldrig skäller på andra grannar som får lida. Vad gör man?
Min uppfattning är att det i fastighetsbildningen står inskrivet att msn har rätt att underhålla sin fasad.
Människan skriker och ljuger så det går inte att komma överens. Jag kommer naturligtvis att utföra det som behövs men det är ändå olustigt.
I övrigt följer dom själva inga regler. Dom struntar i att man måste fråga om man ska bygga närmare än 4,5 meter, bygger på kommunens mark osv. Barnen släpper dom loss och det flyger ofta bollar på vår tomt. Hon går runt och talar illa om oss och hon skäller på förra ägaren, men nekar alltid och det och det har hon aldrig sagt fast hon har gjort det. Någon form av diagnos, men det är vi som aldrig skäller på andra grannar som får lida. Vad gör man?
Det är grannens föräldrars fel som missade att uppfostra sina barn i hur man beter sig mot andra. Eller missat att tala om att världen inte cirkulerar runt omkring dem, som små barn tror.W Wae skrev:Jag bor i ett kvarter som är en samfällighet. Vi har alla våra garage som står på tomtgränsen mot grannen. Det innebär att man måste beträda grannens mark när man ska underhålla väggen. Det hsr aldrig varit några problem i snart 50 år.Nu har det kommit en ny granne vars fru är väldigt otrevlig på många olika plan. Hon påstår att jag måste ha servitut för att underhålla väggen.
Vanligt tyvärr. Därför har vi flyttat till hus utan grannar.
Fråga kommunen! De brukar vara hjälpsamma. Bäst är att boka tid och gå dit. Ta det lugnt och lyssns på vad de säger. Ta med dig papper hem så du kan visa upp för grannen.
Börja med att se om det finns servitut. Står i ditt lagfartsbevisL L Jan skrev:Det är grannens föräldrars fel som missade att uppfostra sina barn i hur man beter sig mot andra. Eller missat att tala om att världen inte cirkulerar runt omkring dem, som små barn tror.
Vanligt tyvärr. Därför har vi flyttat till hus utan grannar.
Fråga kommunen! De brukar vara hjälpsamma. Bäst är att boka tid och gå dit. Ta det lugnt och lyssns på vad de säger. Ta med dig papper hem så du kan visa upp för grannen.
Jag bor i ett bostadsområde som är em samfälllighet. I köpekontraktet står det vad man har rätt till och att det är viktigt det förs över till nästa ägare. Ex: Våra garage står med ena väggen på tomtgränsen till grannen och det är särskilt skrivet att ägaren har rätt att underhålla den sidan och då behövs inga servitut.L L Jan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jo det låetr som ett oregistrerat avtalsservitut.
Vem som helst kan skriva ett servitutsavtal med sin granne. Tex. om rätt att renovera från grannens fastighet. Ett sådant servitutsavtal kan man skicka in till lantmäteriet för registrering, kostar typ 800 kr. Då finns det inskrivet för all framtid för båda fastigheterna.
Men även om man inte registrerar avtalet så gäller det för all framtid. MEN bara om parterna känner till det. Om du har rätt att göra något på grannfastigheten genom ett oregistrerat avtalsservitut så har du en absolut ärtt till det. Men om grannen har köpt utan att få veta att det finns en beölastning, så är han inte bunden av avtalet. Istället så är då den säljare som sålt utan att redovisa servitutet skadeståndsskyldig gentemot dig. Men det kan vara omöjligt att bevisa. Säljaren hävdar att han har informerat sin köpare, köparen har aldig hört talas om det.
Så se till att få dessa avtal inskrivna i fastighetsregistret.
Vem som helst kan skriva ett servitutsavtal med sin granne. Tex. om rätt att renovera från grannens fastighet. Ett sådant servitutsavtal kan man skicka in till lantmäteriet för registrering, kostar typ 800 kr. Då finns det inskrivet för all framtid för båda fastigheterna.
Men även om man inte registrerar avtalet så gäller det för all framtid. MEN bara om parterna känner till det. Om du har rätt att göra något på grannfastigheten genom ett oregistrerat avtalsservitut så har du en absolut ärtt till det. Men om grannen har köpt utan att få veta att det finns en beölastning, så är han inte bunden av avtalet. Istället så är då den säljare som sålt utan att redovisa servitutet skadeståndsskyldig gentemot dig. Men det kan vara omöjligt att bevisa. Säljaren hävdar att han har informerat sin köpare, köparen har aldig hört talas om det.
Så se till att få dessa avtal inskrivna i fastighetsregistret.
Då är det bara att ge en kopia till grannen och börja jobba. Blir ni störda så ring Polisen.W Wae skrev:Jag bor i ett bostadsområde som är em samfälllighet. I köpekontraktet står det vad man har rätt till och att det är viktigt det förs över till nästa ägare. Ex: Våra garage står med ena väggen på tomtgränsen till grannen och det är särskilt skrivet att ägaren har rätt att underhålla den sidan och då behövs inga servitut.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Har du bra kontakt med den gamla ägaren kan det vara möjligt att därifrån få veta om det står med i deras kontrakt precis som det står i ditt.
Då har du svart på vitt vad som gäller och kan hänvisa din granne till det.
Då har du svart på vitt vad som gäller och kan hänvisa din granne till det.
Prata med styrelsen för samfälligheten.W Wae skrev:Jag bor i ett kvarter som är en samfällighet. Vi har alla våra garage som står på tomtgränsen mot grannen. Det innebär att man måste beträda grannens mark när man ska underhålla väggen. Det hsr aldrig varit några problem i snart 50 år.Nu har det kommit en ny granne vars fru är väldigt otrevlig på många olika plan. Hon påstår att jag måste ha servitut för att underhålla väggen.
I köpeavtalet -husen är köpta av kommunen när bostadsområdet byggdes- där står det klart och tydligt att vi har rätt att sköta våra byggnader på tomtgränsen och att det är viktigt att det skrivs in i nästa köpares avtal. Det är undertecknat av stadsfullmäktiges ledamöter.G gaidin skrev:
Det har inget med samfälligheten att göra.W Wae skrev:
Det viktiga i detta fallet är ju att grannen är medveten om det avtalsservitut som verkar finnas, inte att det står i ert köpekontrakt.
Notera att det står att det är viktigt att det skrivs in i kontraktet för nästa ägare. Det stämmer.W Wae skrev:
Frågan är om det även i grannens kontrakt följt med under alla 50 år?
Grannen lär ju inte visa upp sitt kontrakt, men ni kanske kan prata med er gamla granne om ni hade bättre relation?
Står det med i avtalet är det ju klappat och klart.
Tack! Det är så jag tänker göra. Det är en gång per år som jag tittar till väggen och syllen. Jag gör det när jag vet att jag inte stör. När den någon gång behöver målas kommer det att ta längre tid.Bart skrev:
Jag får fästa en kopia på paragrafen på ryggen så kan dom läsa det som stadsfullmäktige har skrivit i mitt köpekontrakt. 😇.