Hej!
Jag är snart desperat och behöver verkligen hjälp! Jag har fått en faktura för ett påstått handhavandefel.
För snart 1 år sedan köpte vi en Luftvärmepump från Jula, Qlima S-JA 7222 och satte i vår fuktiga källare. Problemet med den uppäcktes i somras när vi använde avfuktningsläget. Pumpen sänker då temperaturen i huset till runt 14 grader, oavsett vilken temperatur vi ställt den på. Jag gjorde felanmälan till Jula, som hänvisade till producenten, Klimabrands, som i sin tur anlitade kyltekniker från Inselo. Samma person som installerade pumpen kom då hit för att felsöka. Han talade om att han inte vet hur avfuktningsläget fungerar på dessa och sa att han aldrig använt det själv på sina pumpar. Han tycker att jag istället ska sätta på värmen för att få ut fukten. (Det var sommar och runt 25 grader varmt ute.) Efter det så fick jag en faktura på nästan 6000kr för felsökning och ett påstående att det är handhavandefel. Teknikern, Klimabrands och Jula hävdar nu att det inte finns något fel. Att det är normalt att temperaturen sjunker så. Men i bruksanvisningen står tydligt att vid avfuktning så ska jag ställa in valfri temperatur. Se bild. Jag som vanlig konsument kan ju inte annat tänka än att bruksanvisningen är korrekt. Ingenstans står det att det är normat med en temperatursänkning. Ingen har heller talat om det för mig innan teknikerns besök. Tyvärr så hjälper inte detta argument hos någon av se andra parterna. Samtliga säger att teknikerns bedömning är korrekt.
Jag har fortfarande en fuktig källare och är snart 6000kr fattigare. Vad ska jag göra?! 😰
Jag är snart desperat och behöver verkligen hjälp! Jag har fått en faktura för ett påstått handhavandefel.
För snart 1 år sedan köpte vi en Luftvärmepump från Jula, Qlima S-JA 7222 och satte i vår fuktiga källare. Problemet med den uppäcktes i somras när vi använde avfuktningsläget. Pumpen sänker då temperaturen i huset till runt 14 grader, oavsett vilken temperatur vi ställt den på. Jag gjorde felanmälan till Jula, som hänvisade till producenten, Klimabrands, som i sin tur anlitade kyltekniker från Inselo. Samma person som installerade pumpen kom då hit för att felsöka. Han talade om att han inte vet hur avfuktningsläget fungerar på dessa och sa att han aldrig använt det själv på sina pumpar. Han tycker att jag istället ska sätta på värmen för att få ut fukten. (Det var sommar och runt 25 grader varmt ute.) Efter det så fick jag en faktura på nästan 6000kr för felsökning och ett påstående att det är handhavandefel. Teknikern, Klimabrands och Jula hävdar nu att det inte finns något fel. Att det är normalt att temperaturen sjunker så. Men i bruksanvisningen står tydligt att vid avfuktning så ska jag ställa in valfri temperatur. Se bild. Jag som vanlig konsument kan ju inte annat tänka än att bruksanvisningen är korrekt. Ingenstans står det att det är normat med en temperatursänkning. Ingen har heller talat om det för mig innan teknikerns besök. Tyvärr så hjälper inte detta argument hos någon av se andra parterna. Samtliga säger att teknikerns bedömning är korrekt.
Jag har fortfarande en fuktig källare och är snart 6000kr fattigare. Vad ska jag göra?! 😰
Bestrid fakturan och hänvisa till manualen. Var det samma beteende på pumpen när serviceteknikern följde manualen?I Ivar83 skrev:Hej!
Jag är snart desperat och behöver verkligen hjälp! Jag har fått en faktura för ett påstått handhavandefel.
För snart 1 år sedan köpte vi en Luftvärmepump från Jula, Qlima S-JA 7222 och satte i vår fuktiga källare. Problemet med den uppäcktes i somras när vi använde avfuktningsläget. Pumpen sänker då temperaturen i huset till runt 14 grader, oavsett vilken temperatur vi ställt den på. Jag gjorde felanmälan till Jula, som hänvisade till producenten, Klimabrands, som i sin tur anlitade kyltekniker från Inselo. Samma person som installerade pumpen kom då hit för att felsöka. Han talade om att han inte vet hur avfuktningsläget fungerar på dessa och sa att han aldrig använt det själv på sina pumpar. Han tycker att jag istället ska sätta på värmen för att få ut fukten. (Det var sommar och runt 25 grader varmt ute.) Efter det så fick jag en faktura på nästan 6000kr för felsökning och ett påstående att det är handhavandefel. Teknikern, Klimabrands och Jula hävdar nu att det inte finns något fel. Att det är normalt att temperaturen sjunker så. Men i bruksanvisningen står tydligt att vid avfuktning så ska jag ställa in valfri temperatur. Se bild. Jag som vanlig konsument kan ju inte annat tänka än att bruksanvisningen är korrekt. Ingenstans står det att det är normat med en temperatursänkning. Ingen har heller talat om det för mig innan teknikerns besök. Tyvärr så hjälper inte detta argument hos någon av se andra parterna. Samtliga säger att teknikerns bedömning är korrekt.
Jag har fortfarande en fuktig källare och är snart 6000kr fattigare. Vad ska jag göra?! 😰
Ja man kan tro det. Men den absolut största delen bestod av resekostnader. Jag bor i Jönköping och de skickade en tekniker från Linköping. Ca 13 mil, 1.5 timme. Dessutom fick jag vänta ca 1.5 månader för så att han kunde köra flera här i trakten. Han var här ca 1 timme.C cpalm skrev:
Skulle gissa på fel i manualen. Lär bli svårt att få avfuktning och värme på samma gång från pumpen.
Se om du hittar original/engelsk manual på nätet och se vad där står.
Hjälper dock inte dig och problemet med fakturan.
Se om du hittar original/engelsk manual på nätet och se vad där står.
Hjälper dock inte dig och problemet med fakturan.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Antingen är det fel på pumpen, eller så är det fel i manualen. Oavsett vilket så skall inte du betala för att få det utrett.
Besrid, skickar det det till inkasso, så bestrid. Skickar de det till kronofogden, bestrid. Du får ingen kreditanmärkning såvida de inte går till domstol, och dör förlorar där och då inte betalar direkt.
Samtidigt skulle jag föreslå att du anmäler Jula till ARN, kräv att köpet hävs, och att de skall stå för instalaltions och rivningskostnader.
Och parallellet med det, kan du få juridisk rådgivning från villaägareförbundet (du behöver bara bli medlem först, om du inte redan är det), man kan boka in en 30 minuters (eller 60??) gratis med deras jurister.
Besrid, skickar det det till inkasso, så bestrid. Skickar de det till kronofogden, bestrid. Du får ingen kreditanmärkning såvida de inte går till domstol, och dör förlorar där och då inte betalar direkt.
Samtidigt skulle jag föreslå att du anmäler Jula till ARN, kräv att köpet hävs, och att de skall stå för instalaltions och rivningskostnader.
Och parallellet med det, kan du få juridisk rådgivning från villaägareförbundet (du behöver bara bli medlem först, om du inte redan är det), man kan boka in en 30 minuters (eller 60??) gratis med deras jurister.
Ett tips (till andra), köper man en luftvärmepump med "speciella" krav eller önskemål så är det bäst att gå till en lokal leverantör.
Där kan man diskutera krav och önskemål och få rekommendationer. Jula och andra kedjor har ringa kunskap och är primärt intresserade av snabba försäljningar.
Där kan man diskutera krav och önskemål och få rekommendationer. Jula och andra kedjor har ringa kunskap och är primärt intresserade av snabba försäljningar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nervös av första fakturan med Effekttopp - Baslast
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?
Juridik -
Saltad faktura för markarbete på plan tomt med pålning?
Grund & Markarbeten -
Upptäckt fel på utfört arbete efter att jag betalt fakturan
Byggmaterial & Byggteknik -
Nabo tar 400 kr för att upprätta faktura
Bostadsrätt


