Hej!

Jag är snart desperat och behöver verkligen hjälp! Jag har fått en faktura för ett påstått handhavandefel.
För snart 1 år sedan köpte vi en Luftvärmepump från Jula, Qlima S-JA 7222 och satte i vår fuktiga källare. Problemet med den uppäcktes i somras när vi använde avfuktningsläget. Pumpen sänker då temperaturen i huset till runt 14 grader, oavsett vilken temperatur vi ställt den på. Jag gjorde felanmälan till Jula, som hänvisade till producenten, Klimabrands, som i sin tur anlitade kyltekniker från Inselo. Samma person som installerade pumpen kom då hit för att felsöka. Han talade om att han inte vet hur avfuktningsläget fungerar på dessa och sa att han aldrig använt det själv på sina pumpar. Han tycker att jag istället ska sätta på värmen för att få ut fukten. (Det var sommar och runt 25 grader varmt ute.) Efter det så fick jag en faktura på nästan 6000kr för felsökning och ett påstående att det är handhavandefel. Teknikern, Klimabrands och Jula hävdar nu att det inte finns något fel. Att det är normalt att temperaturen sjunker så. Men i bruksanvisningen står tydligt att vid avfuktning så ska jag ställa in valfri temperatur. Se bild. Jag som vanlig konsument kan ju inte annat tänka än att bruksanvisningen är korrekt. Ingenstans står det att det är normat med en temperatursänkning. Ingen har heller talat om det för mig innan teknikerns besök. Tyvärr så hjälper inte detta argument hos någon av se andra parterna. Samtliga säger att teknikerns bedömning är korrekt.
Jag har fortfarande en fuktig källare och är snart 6000kr fattigare. Vad ska jag göra?! 😰
 
  • 20251002_080818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två digitala termometrar visar temperaturer på 14,1°C och 13,9°C med luftfuktighet på 79% respektive 80%, placerade på kartonger med plast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
6 000 kr? Var de där och felsökte en hel dag eller?
 
I Ivar83 skrev:
Hej!

Jag är snart desperat och behöver verkligen hjälp! Jag har fått en faktura för ett påstått handhavandefel.
För snart 1 år sedan köpte vi en Luftvärmepump från Jula, Qlima S-JA 7222 och satte i vår fuktiga källare. Problemet med den uppäcktes i somras när vi använde avfuktningsläget. Pumpen sänker då temperaturen i huset till runt 14 grader, oavsett vilken temperatur vi ställt den på. Jag gjorde felanmälan till Jula, som hänvisade till producenten, Klimabrands, som i sin tur anlitade kyltekniker från Inselo. Samma person som installerade pumpen kom då hit för att felsöka. Han talade om att han inte vet hur avfuktningsläget fungerar på dessa och sa att han aldrig använt det själv på sina pumpar. Han tycker att jag istället ska sätta på värmen för att få ut fukten. (Det var sommar och runt 25 grader varmt ute.) Efter det så fick jag en faktura på nästan 6000kr för felsökning och ett påstående att det är handhavandefel. Teknikern, Klimabrands och Jula hävdar nu att det inte finns något fel. Att det är normalt att temperaturen sjunker så. Men i bruksanvisningen står tydligt att vid avfuktning så ska jag ställa in valfri temperatur. Se bild. Jag som vanlig konsument kan ju inte annat tänka än att bruksanvisningen är korrekt. Ingenstans står det att det är normat med en temperatursänkning. Ingen har heller talat om det för mig innan teknikerns besök. Tyvärr så hjälper inte detta argument hos någon av se andra parterna. Samtliga säger att teknikerns bedömning är korrekt.
Jag har fortfarande en fuktig källare och är snart 6000kr fattigare. Vad ska jag göra?! 😰
Bestrid fakturan och hänvisa till manualen. Var det samma beteende på pumpen när serviceteknikern följde manualen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har gjort precis det. Men det är som att de ignorerar vad som står i manualen och inte låtsas om det. Det samma när teknikern var här. Jag visade honom vad som stod, till ingen nytta.
 
C cpalm skrev:
6 000 kr? Var de där och felsökte en hel dag eller?
Ja man kan tro det. Men den absolut största delen bestod av resekostnader. Jag bor i Jönköping och de skickade en tekniker från Linköping. Ca 13 mil, 1.5 timme. Dessutom fick jag vänta ca 1.5 månader för så att han kunde köra flera här i trakten. Han var här ca 1 timme.
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
Skulle gissa på fel i manualen. Lär bli svårt att få avfuktning och värme på samma gång från pumpen.
Se om du hittar original/engelsk manual på nätet och se vad där står.

Hjälper dock inte dig och problemet med fakturan.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Antingen är det fel på pumpen, eller så är det fel i manualen. Oavsett vilket så skall inte du betala för att få det utrett.

Besrid, skickar det det till inkasso, så bestrid. Skickar de det till kronofogden, bestrid. Du får ingen kreditanmärkning såvida de inte går till domstol, och dör förlorar där och då inte betalar direkt.

Samtidigt skulle jag föreslå att du anmäler Jula till ARN, kräv att köpet hävs, och att de skall stå för instalaltions och rivningskostnader.

Och parallellet med det, kan du få juridisk rådgivning från villaägareförbundet (du behöver bara bli medlem först, om du inte redan är det), man kan boka in en 30 minuters (eller 60??) gratis med deras jurister.
 
  • Gilla
varpan1 och 6 till
  • Laddar…
Ett tips (till andra), köper man en luftvärmepump med "speciella" krav eller önskemål så är det bäst att gå till en lokal leverantör.
Där kan man diskutera krav och önskemål och få rekommendationer. Jula och andra kedjor har ringa kunskap och är primärt intresserade av snabba försäljningar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
H
Köp en avfuktare. Woods har bra betyg
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Köp en avfuktare. Woods har bra betyg
Får TS tillbaks pengarna från Jula och Inselo då?
 
  • Gilla
Ivar83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.